Friday, June 5, 2020

Friendship Goals (Bab 4)








Bab 4


“KAU memang tak tahu ke siapa famili Zayn tu selama ni?” Soal Aira tatkala mereka berdua sedang berjalan dari jalan besar untuk masuk ke perkarangan asrama.

            Pondok pengawal masih berbaki 100 meter untuk mereka tiba. Nanti melepasi pondok pengawal, mereka akan ambil laluan sebelah kiri di mana terletaknya bangunan Aspuri. Di sebelah kanan pula bangunan aspura. Terdapat sebuah bangunan setingkat di tengah-tengah antara dua bangunan 4 tingkat itu. Di situ terletaknya lobi, kantin asrama, bilik studi dan bilik pertemuan antara pelajar aspura dan aspuri.

            “Tidak. Kenapa? Hebat sangatkah exco kerajaan tu?” Naif Dara bertanya.

Kedua belah tangannya menjinjit beg plastik besar berisi stok makanan. Aira pula jadi mangsa tolong angkut stok makanan kepunyaan Zayn. Dah lelaki tu pun main pergi saja tadi, sampai terlupa Datin Zaiton nak beri bekalan tu pada anaknya.

            “Kita tolak tepi pasal exco tu sebab sekarang aku teringin nak tahu pasal kau dan keluarga Zayn. Lama mana kau kenal dengan diorang?”

Buat pertama kalinya, Aira buang tembok antara mereka berdua sebabnya dia terlalu ingin tahu tentang siapa sebenarnya gadis bernama Nazneen Andara tu.

“Err..?”

“Bila aku fikir-fikirkan balik, apa yang Zayn cakap hari tu semuanya betul. Kita berlapan tak pernah ikhlas nak berkawan. Dalam diri kita ni, macam dah sebati dengan dunia kita sendiri sampai tak rasa yang komunikasi dan interaksi tu satu keperluan. Dalam otak asyik fikir belajar, belajar dan belajar.”

Dara diam.

Tiba di lobi, Dara mengikut langkah Aira menuju ke ruangan rehat lalu punggung dilabuhkan pada sofa berangkai dua. Ruang lobi sepi, mungkin ramai pelajar keluar bersama keluarga masing-masing.

“Kita tunggu Zayn kat sinilah. Kau dah call dia, kan?”

“Sudah, dia bilang sekejap lagi konok dia turun.” Kalau tak dibagi barang Zayn tu sekarang, mahu jadi rezeki budak-budak dorm mereka pula.

Aira mengangguk. Mata hitam pekat Dara dipandang mesra.

“Aku ikhlas nak kenal kau, Dara. Mungkin bila kita dah kenal, kita jadi lebih selesa untuk berkawan. Jadi, biar aku mulakan dulu.” Tambah Aira sebaik mereka bersandar selesa pada sofa empuk.

“Nama aku, macam yang kau dah sedia tahu. Nur Alifah Humaira. Aku anak tunggal dan anak yatim. Masa umur aku lima tahun, ibu dan ayah aku meninggal sebab kemalangan jalan raya. So dari kecil, makcik sebelah ayah aku yang besarkan aku. Makcik aku ada 3 orang anak tapi aku kira paling tua antara sepupu-sepupu aku. Nak dipendekkan cerita, aku taklah terlalu disayangi dalam keluarga tu dan famili makcik aku selalu pulaukan aku. Disebabkan tu juga, aku hilang keyakinan diri. Aku lebih suka diam dan tak ada orang yang suka berkawan dengan orang pendiam macam aku.”

“Sebab tu kau selesa bersendiri?”

Aira mengangguk.

“Bila dah terlalu biasa, aku jadi lupa macam mana nak berkawan walaupun dah pindah sekolah baru.”

Bibir Dara terlorek senyuman, ikhlas dan manis. Tangan Aira disentuh lembut.

“Ndakpapa, Aira. Kau boleh anggap seja aku kawan baikmu lepas ni. Since kita dua ni pun memang ndanda kawan jugak, kan.”

Aira tersenyum.

“Mestilah. Tapi kau kena tahan sikitlah dengan aku sebab aku ni membosankan. Tak kepoh macam Fatt tu.” Dara tergelak mendengar bicara Aira. Itu kira pertama kali mereka tertawa tanpa ada tembok yang membatasi.

“Nasihatku, jangan kau duduk sama Yus. Silap-silap tiada orang sedar kewujudan kamu orang.”

Meletus lagi tawa Aira. Dara tersenyum. Macam ni rupanya rasa gembia bila dapat kawan yang betul-betul ikhlas nak berkawan.

“Okey, sekarang turn kau pula. Cepatlah. Tiba-tiba aku jadi excited nak tahu pasal kau.” Gesa Aira dengan wajah terujanya.

Dara menyandar dengan kepala menghadap ke depan. Secara tak sengaja, mata Dara ternampak Yusri yang muncul dari pintu utama aspura menuju ke belakang, pasti lelaki itu pergi ke kantin.

“Macam yang kau sudah tahu, aku baru seja pindah ke semenanjung. Ayahku kerja sama keluarga Zayn lama sudah, jadi driver. Seja aku belum lahir lagi. Aku sama adik-adikku tinggal sama mama. Samapai seja mamaku meninggal, ayah bawa aku sama adik-adik ikut ke sini. Tinggal di rumah khas pekerja punya ayah Zayn, di belakang banglo Zayn jugak.”

“Tapi kenapa kau sekolah lagi? Kalau ikutkan umur kau, kau dah habis SPM tau.”

Dara senyum, ada keperitan di matanya.

“Aku sekolah macam biasa jugak pada awalnya. Aku ambil PMR dua tahun lepas, memang masa tu umur aku 16 tahun tapi lepas itu, aku berhenti sekolah sebab aku jaga mama. Mama ada kanser perut. Keadaannya semakin kritikalTerpaksa tu aku berhenti sekolah, menjaga adik-adik sama uruskan mama. Ada jugak ayahku tu suruh ke sekolah, aku yang ndak mau tinggalkan mama di rumah. Sampai seja mama meninggal, aku ikut ayah aku datang sini, ni kalila aku ke sekolah semula.”

“Ooh.. Jadi kau tertinggal 2 tahunlah, eh. Patutlah umur kau 18 tahun. Aku nak kena panggil kau, akak ke? Kak Dara?”

Dara tergelak kecil. Melihatkan raut Aira yang serius tu, buat Dara dijentik rasa lucu. Kak Dara?

“Nampak tuakah aku, bah?” aju Dara, sekadar mengusik.

“Eh, tak. Tak. Kau nampak baya-baya kitorang je. Lagi satu, kau ni cantik. Aku suka tengok mata hitam kau tu. Rambut perang-perang sikit. Kulit putih macam patung. Kau keturunan apa, Dara?”

Betul, waktu pertama kali Aira lihat Dara, Aira rasa macam jumpa Miss Universe kelahiran filipina. Badannya tinggi, kurus ramping dan terbentuk cantik. Bila pakai baju kurung sekolah, memang tak nampak bentuknya. Cuba bila pakai tee dan seluar macam dalam dorm, dia yang perempuan pun terliur tengok. Mukanya bujur sirih. Kulit putih melepak. Alis mata terbentuk cantik, mata pun bundar dengan anak mata hitamnya itu. Hidung terletak cantik dengan ulas bibir merah jambu. Bibirnya berisi penuh dan terbelah, seksi.


“Aku dari suku kaum Suluk.”

“Wah, patutlah kau cantik. Kau mesti ada mix Philips, kan? Sebab setahu aku, Tausug atau orang Suluk ni salah satu suku Bangsamoro, datang dari kepulauan Sulu, filipina selatan. Jadi kau mesti ada kacuk filipina. Tapi kenapa slang Sabah kau tak berapa pekat dah? Kadang aku dengar macam ada campur sikit dengan slang semenanjung.”

“Oh, kau tahu juga pasal kaum Suluk. Aku cuba, bah guna loghat yang senang kamu orang faham. Lagi, ayahku semenanjung memang asalnya. Selalu ayahku cakap, aku dengar sama belajar.”

“Ooh.. Macam tu. Tapi aku tahulah sikit-sikit pasal suku kaum Suluk ni. Aku, kan suka membaca. Lepas tu, kenapa kau dengan Zayn macam tak ngam?”

“Ndak tahu jugak tu. Aku sebulan sudah di rumah ayahku sebelum masuk sekolah. Selalu jugak tu aku sama adik-adikku ke rumah keluarga Zayn. Rumah kami belakang rumah dia seja. Tapi ndak selalu aku jumpa sama Zayn. Uncle sama auntie seja biasa melayan kami.”

 “Setiap kali kau jumpa Zayn, korang memang tak ada borak apa-apa ke?”

Dara menggeleng.

“Borak panjang tu, tiadalah. Cuma tegur sikit-sikit seja, kalau ada keperluan jugak. Sama adik-adikku dia tidak rajin melayan jugak. Mungkin dia tu biasa sudah hidup sorang-sorang dalam rumah tu. Bila masuk sekolah ni pun sama jugak. Mau pandang aku seja susah.” Cerita Dara, sedikit terkilan dengan sikap sombong Zayn tu.

“Habis tu, kenapa kau tak mengaku yang kau kenal dia?”

“Uina! Malu aku, bah. Nanti kalau aku bilang aku kenal dia sama kamu, dia pula cakap ndak. Malulah aku.”

“Betul juga, kan. Kalau aku jadi kau, aku pun akan buat benda yang sama. Tapi, kan Dara. Zayn tu handsome, kan?” Aira tersenyum sedikit nakal membuatkan Dara tertawa kecil.

“Ayahku sepuluh kali kacak banding dia.” Balas Dara, mengusik. Aira terjerit kecil lalu menepuk lengan Dara lembut.

“Ada ke bandingkan dengan ayah kau.” Rungut Aira.

Dara hanya tertawa sebelum matanya ternampak kemunculan Zayn yang sedang berjalan melepasi pintu aspura menuju ke lobi. Tangan kanannya diseluk ke dalam saku jeans hitam labuhnya, sebelah lagi tangan sedang merapikan rambut yang agak panjang keperangan dan berombak tu. Pun terjatuh juga sedikit rambut depannya di dahi.



Haa, ya. Betul kata Aira. Zayn memang handsome. Setahu Dara, Datin Zaiton memang ada darah rusia. Jadi tidak juga peliklah kalau wajah Zayn nampak kacukan melayu-rusianya. Anak mata Zayn berwarna kebiruan, hidungnya mancung. Bibirnya pink cerah. Senyumannya? Setakat ni Dara tidak pernah nampak lagi lelaki tu senyum in real, kalau senyum sinis tu adalah. Tapi senyum sinis pun, Zayn dah nampak semakin kacak. Cuba bayangkan kalau dia senyum manis? Mungkin hati Aira terus jatuh.

“Hai, korang.” Tegur satu suara sebelum si empunya suara terus duduk di depan Dara.

Mata Dara yag sejak tadi ralit melihat Zayn, terus dikerdip lalu dikalihkan pandangannya pada Fateh yang sudah melabuhkan duduk di depannya.

“Eh, hai.” Balas Dara. Aira pula hanya mengangguk bersama senyuman, tanda menegur.

“Buat apa kat sini? Tu, banyak barang. Nak meniaga ke?”

“Eh, ndaklah. Ni..”

“Mana barang aku?”

Tak ada salam, tak ada sapaan, terus minta barang. Dara dan Aira sekadar berpandangan dengan muka tak senang. Tak ada manners betul.

Fateh pantas menoleh pada Zayn yang berdiri di sisinya. Dia nampak terkejut. Dahinya berkerut pada Dara dan Aira. Cuba membaca situasi sebenar.

Tanpa menghiraukan Fateh, Dara terus hulurkan dua plastik besar di sebelah Aira pada Zayn. Dara pandang Zayn tapi pandangannya tak dibalas seperti selalu. Plastik bertukar tangan. Belum sempat Zayn nak berpusing untuk berlalu, suara Aira membuatkan dia berpaling kembali.

“Cakaplah terima kasih ke apa. Takkan pergi macam tu aje.” Bebel Aira, sedikit tajam bunyinya.

Dara pandang Aira dengan mata membuntang. Kenapa cakap macam tu? Aduh..

Zayn pandang Aira sesaat sebelum dengan berani dia menentang mata bundar hitam tu. Comel si Sabahan ni. Mata bulat macam mata kucing. Zayn angkat sedikit beg plastik tu di depan Dara. Nak tergelak dia bila Dara seakan mahu mengelak. Apa, Dara ingat dia nak hempuk plastik tu ke apa?

“Terima kasih.” Ujar Zayn tegak, lalu berpaling. Pun sekali lagi tindakannya terhenti bila Fateh pula bersuara.

“Macam mana barang kau boleh ada pada Dara? Eh, kejap. Entah-entah Dara ni..” Fateh terus berdiri, berdepan dengan Zayn dengan muka penuh syak wasangka. Zayn pula balas tanpa emosi.

Dara dan Aira menanti dengan debaran.

“Entah-entah Dara ni kakak kau. Barang ni mesti dari famili Dara, kalau bukan adik-beradik, takkan Dara boleh bawakan ba..”

“Jangan nak mengarutlah.” Potong Zayn seraya berlalu. Plastik yang berisi penuh tu, dengan sengaja dilanggarkan pada badan Fateh. Terduduk semula Fateh.

Nak tergelak juga dan Dan Aira mendengar tanggapan Fateh tadi. Kakak? Dara kakak pada Zayn? Serius, mengarut.

“Berlagak nak mati.” Bebel Fateh dengan hidung kembang kempisnya. Geram.

Tatkala Zayn ingin melepasi ruang lobi, langkahnya termati di tengah ruang. Memberi laluan pada sekumpulan pelajar lelaki yang datang dari pintu keluar kantin, menuju ke pintu keluar lobi. Lima orang pelajar semuanya, tapi hanya dua orang saja yang berjaya menarik perhatian Zayn. Yusri dan Rayhan. Entah kenapa, Zayn rasa macam ada yang tak kena.

Siapa tiga orang lelaki lagi yang bersama Yusri dan Rayhan tu? Lelaki yang paling depan tu, Zayn macam pernah nampak. Macam senior mereka. Tapi yang lagi dua tu? Dua-dua nampak mencurigakan. Lelaki berbaju biru berjalan rapat dengan Yusri sambil merangkul bahu lelaki itu. Begitu juga dengan lelaki berbaju hitam yang berjalan rapat di sebelah Rayhan. Rayhan dan Yusri pula hanya mengerling sekilas padanya sebelum tertunduk. Takut-takut gayanya.

Lama Zayn perhatikan sehinggalah bayang lima orang tu hilang dari pandangannya. Zayn beku di tempat dia berdiri. Memori Zayn mengimbas kembali kejadian sebentar tadi. Sebelah tangan lelaki-lelaki yang tak dikenali itu, kedua-duanya memeluk Yusri dan Rayhan. Tapi tangan mereka sebelah lagi seakan mengacu sesuatu pada sisi badan Yusri dan Rayhan. Mungkinkah..

“Eh, Dara. Nak pergi mana?” Laungan Fateh mengejutkan Zayn yang masih tegak di tempatnya sejak tadi.

Zayn menoleh pada bunyi orang berlari di pintu keluar lobi. Dia nampak Dara sedang berlari lalu berhenti sekejap, mengutip dompet yang terjatuh di atas lantai. Sebaik dompet dikutip, Dara pantas berlari keluar sambil melaung nama Rayhan.

Zayn toleh pada pada Aira dan Fateh yang sedang merapatinya.

“Dara pergi mana?” Soal Zayn dengan dada yang mula berdebar.

“Kejar Ray kot. Tadi kitorang nampak dompet tu jatuh dari Ray.” Jawab Fateh dan diangguk oleh Aira.

Zap! Jantung Zayn kena ragut.

“Kau apa hal, Zayn? Tegak mengalahkan tiang bendera dari tadi.” Tegur Fateh.

“Aku pergi dulu.” Ujar Zayn tanpa rasa. Kaki dibawa melangkah namun kepala dan hatinya semakin hebat bertingkah. Patutkah dia pergi tengok Dara? Tapi betul ke Yusri dan Rayhan dalam bahaya? Atau mungkin dia je yang terlebih fikir?

Argh! Lantaklah. Tu bukan masalah dia. Dan Dara pun bukan tanggungjawab dia. Pandai-pandailah dia jaga diri. Dia bukan tipikal lelaki yang suka pikul tanggungjawab lebih-lebih. Tanggungjawab dia sebagai anak pada kedua orang tua dan sebagai seorang pelajar tu pun dah cukup buat dia terbeban.

“Zayn tolong tengok-tengokkan Dara, ya. Dia tu pandai bawa diri tapi pakcik tetap risaukan dia.” Suara Saleh, ayah kepada Dara terngiang-ngiang di benak Zayn. Mengganggu ketenteraman jiwa yang hanya tinggal seinci.

Patut ke dia pergi tengokkan Dara atau jangan fikir apa-apa dan naik saja ke bilik?

Pergi tengok Dara atau naik bilik?

Pergi tengok Dara atau naik bilik?

Argh!! Damn betullah!

Plastik berisi stok makanannya dilepaskan jatuh ke lantai sebelum dia memutar tubuh lalu berlari pantas menuju ke pintu keluar lobi.


No comments:

Post a Comment

Featured Post

Friendship Goals - Bab 5

Popular Post