Tuesday, July 16, 2013

Hi, Mr.Gardenia! (p-9)



9
“...JANGANLAH macam tu sayang. Su kan baru bagi duit minggu lepas? Takkan dah habis?.. Tak, Su bukan mengungkit. Su tanya aje... bla..bla..bla..”
            Aku meneruskan langkah menuju ke dapur bersama senyuman. Tak baik curi dengar orang bercakap. Auntie Su mesti tengah bergayut dengan papa. Romantiknya, papa baru pergi kerja beberapa jam yang lepas, tapi dah bergayut ditelefon. Bertuahlah papa dapat isteri macam auntie Su.
Aku mencari Harun yang sudah diletakkan didalam sangkar besar dibelakang rumah. Ketika membasuh pinggan tadi baru aku tahu penyamun yang menyamun ikan goreng auntie Su tadi adalah Harun. Bila aku tanya dimana Harun, auntie Su terus menunjuk ke belakang rumah. Auntie Su pesan supaya tidak sesekali melepaskan kucing itu dari sangkar.
            Aku sudah bersiap dengan sepasang baju kurung kain kapas berwarna hitam berbunga kecil warna pink serta bertudung warna sedondon dengan corak baju. Kata Isya, dalam jam 11.30 dia akan mengambil aku dirumah. Pesannya lagi, siap-siap aje.
            Sementara menunggu Isya, aku ingin bermain dengan Harun dulu. Aku duduk bertinggung dihadapan sangkar Harun. Dia mengiau sambil menggesel-gesel badannya ditepi sangkar berdekatan dengan aku. Aku mengusap bulunya melalui celah-celah lubang sangkar.
            Kesiannya kau, Run. Tak pasal-pasal kena kurung macam ni. Itulah, siapa suruh kau curi makanan orang. Hmm.. aku nak tolong pun tak boleh. Auntie Su awal-awal dah cakap dia memang tak suka dengan haiwan belaan. Terpaksalah kau duduk dalam ni diam-diam ya, Run.
            “Kang kalau tak dikurung, merayau masuk rumah jiran-jiran pulak. Bukan tak tahu orang kat sini, pantang binatang salah masuk, mulalah nak meracun segala. Kang tak pasal-pasal mati katak kucing Mai tu.” teringat bebelan auntie Su sebentar tadi.
            Aku mengiyakan. Betul juga. Suasana dikampung manalah sama dengan bandar. Apatah lagi ditengah-tengah kota metropolitan ni. Kalau membunuh manusia pun mereka sanggup, apatah lagi hanya seekor kucing?
            “Lis!! Isya dah sampai!” sayup-sayup aku terdengar suara auntie Su berteriak memanggilku.
            “Run, aku pergi dulu. Jaga diri, jangan nakal-nakal tau.”  Aku usap seketika lehernya sebelum aku berlari-lari anak menuju ke pintu depan banglo. Di garaj kelihatan sebuah Mini Cooper S hitam putih yang masih hidup enjinnya. Isya menjengah kepala keluar dari tingkap.
“Lis, jom.. jom..” panggilnya.
Aku memberi isyarat tangan sekejap. Aku masuk semula ke dalam, mencari auntie Su. Dia masih mengapit telefon bimbitnya, duduk bersantai diruang tamu.
            “Auntie, Mai pergi dulu.” aku salam dan cium tangan wanita lewat 40-an itu walaupun dia nampak terpinga-pinga. Aku menghadiahkan dia sebuah senyuman sebelum berlalu. Aku berjalan menuju ke kereta Isya selepas menyarung kasut.
            Teruja sungguh aku melihat kereta yang dibawa Isya. Belum pun berkerja, hanya seorang pelajar tapi mampu membawa sebuah Mini Cooper S. Keretanya bertemakan Nightmare Before Christmas. Semuanya hitam putih dan bercorak tengkorak. Rock habis.
            Sekilas aku terpandang nombor pendaftaran kereta tersebut. Aku terkaku melangkah. Tajam mata aku merenung huruf dan nombor yang tertera dengan tulisan berwarna putih itu. KA 666. KA? Sama macam nombor CRV baru papa. Sama macam loket pada rantai emas putih tu.
            Tin!! Tin!!
            “Menung apa lagi? Cepat masuk.” Arah Isya selepas membingitkan telinga aku dengan bunyi honnya. Aku masuk ke dalam kereta, tapi aku masih sempat meliarkan mata ke garaj kereta yang luas itu. Masih ada beberapa biji lagi kereta mewah terparking disitu. Bukan kereta Estima hitam ataupun Nissan Teanna itu yang menjadi tarikan aku mahupun Swift biru itu, tetapi nombor pendaftrannya. Huruf K dan A itu menjadi simbol untuk keluarga ini. Meski kereta berlainan jenis dan nama, tapi huruf pangkal pada nombor plat semuanya sama.
            Aku menarik nafas dalam. Aku tahu orang yang merogol aku berada didalam rumah ini. Tapi siapa? Raff? Syazlan? Tak mungkin papa. Tapi mungkinkah Raff? Sebab aku tak rasa Syazlan memandangkan dia seorang yang sangat baik pada penglihatanku.
Aku pasti Raff. Tapi tak kan boleh suka-suka hati tuduh macam tu? Mesti ada bukti baru orang percaya kat aku. Rantai tu. Tapi, cukup ke sekadar seutas rantai? Kalau dia berdalih dan kata rantai tu bukan dia punya macam mana? Manalah tahu huruf KA pada loket tu hanya kebetulan. Ahh, sudah. Tak apa Mai, sabar. Macam mana pun kena siasat dulu. Menarik rambut dalam tepung biarlah berhati-hati. Rambut tak putus, tepung tak bersepah. Aku tanam azam dalam hati. Satu hari, aku akan bongkar benda ni.

SEKALI lagi aku menggeleng dengan pilihan Isya. Gila nak suruh aku pakai macam ni? Seksi habis. Kang tak pasal-pasal terbang tudung aku ni.
            Bila dah masuk berpuluh kali gelengan, tercabar jugaklah iman dan tahap kesabaran Isya dan semestinya Raff. Ya, Raff pun menyertai kami. Dia menunggu kami di ruang legar Berjaya Time Square. Mulanya aku sendiri terkejut dengan kehadirannya tapi menurut Isya, papa yang suruh Raff ikut. Katanya untuk menjaga kami berdua. Peliknya, kenapa papa tak suruh Syazlan aje? Bila aku aju soalan itu pada Isya, Raff mencelah dengan nada angkuhnya.
“Abang Syaz.. Abang Syaz.. geli aku dengar. Baik sangatlah kau panggil dia macam tu sampai nak bershopping pun kena dia yang teman? Kalau dah kampung, kampung jugaklah.” Tersayat juga hati aku bila teringat kata-kata cemuhan Raff tadi. Mujur Isya pantas mencelah dengan nada cerianya.
“Syaz ada hearing kat courtlah Lis. Aku kalau boleh memang tak nak pun dia teman, bukan kau aje. Tapi nak buat macam mana, kita yang sentiasa bersabar dan tabah ni kenalah reda dengan ketentuan Ilahi. Tak payahlah nak bezakan Syaz ke, Raf ke, kan? Kampung ke bandar ke, sama aje. Ya tak, Raff?” ambik kau sebiji kena tempelak dengan Isya. Aku apalagi, lebarlah sengih. Padan muka Raff.
“Lis.. huhuhu.. Tolonglah pilih. Dah banyak kedai ni kita masuk. Tak kan satu pun tak berkenan? Kaki aku nak tertanggal dah ni.” aku kembali ke alam nyata. Wajah cemberut Isya aku pandang dengan rasa hati nak tergelak. Comel pulak dia ni buat muka macam ni.
Raff merengus. “Makan dululah. Kebulur aku tunggu budak kampung ni pilih baju. Raff tunggu kat Pizza.” Kasar Raff mencemuh sebelum berlalu dari kedai tersebut.
Isya mengeluh. Mendengar keluhannya, aku jadi serba salah. Kasihan pulak kat Isya, terpaksa melayan kerenah aku yang agak cerewet ni.
“Kita makan dululah, Isya. Kesian kat Isya.” Aku mengusap lembut bahunya.
“Tahu pun aku penat, kan? Lepas makan ni, jangan buli aku lagi. Kalau tak aku tinggalkan kau dengan lanun tu. Meh aku hantar kau kat Pizza, lepas tu aku nak cari ladies kejap. Dah hujung-hujung aje ni. Tak tahan tau. Nak layan kau punya pasal, aku sangguplah tahan hajat aku ni.” Isya membebel sambil membawa langkah untuk turun ke aras bawah.

2 comments:

  1. Makin suspen je criter ni...tapi saya suka sbb baru ada thrill...So Mai kena usaha lebih utk cari siapa yg dah rogol dia. So sambung cepat2 ye Cik Writer....tgh curious sgt2 ni.

    ReplyDelete
  2. utk awk miss Ida, hrus lah sy cuba update stiap mlm..
    ahakss..:p

    ReplyDelete

Featured Post

Friendship Goals - Bab 5

Popular Post