Thursday, September 26, 2013

Awas! Kalau Dah Suka(p-5)



5

AKU mengeraskan muka. Entah apa-apa ajelah budak ni agaknya. Nak aku kahwin, aku dah tunang dah pun. Sekarang, nak jadi wedding planner aku pulak? Apahal? Eh, aku mampulah upah wedding planner aku sendiri. Kalau betul-betul pun aku takde duit, aku jual aje kereta aku tu. Eh, sanggup ke?
           “Tak payah nak ber‘planner-planner’ lah. Buat simple-simple aje.” Bantahku. Mengada-ngada bagi cadangan nak guna wedding planner. Konon nak buat Wedding of The Year lah tu. Aku nak kahwin dengan lelaki sinis tu pun dah cukup baik. Huh!
            “Trish, biarlah Riya nak bagi cadangan tu. Dah awak dengan tunang kesayangan awak si Tengku Afif Akmani tak nak amik kisah, biar kami aje buat.” Sela ma pula. Aku picit-picit nasi dalam pinggan, meluahkan perasaan sebal. Tak dapat picit kau, aku picit nasi pun okay lah.
            Okay, Riya rasakan black and white suit for your wedding theme.” Cadang Riya beria-ia. Aku tersedak. Nak tercekik leher aku ni ha.
            “Dah-dah, cadangan ditutup. Orang nak kahwin, bukan nak berkabung.” Marahku. Namun dalam hati, aku terasa bahagia. Rasanya dah lama kami tak berkumpul makan malam bersama sambil bertingkah tentang sesuatu. Selalunya, Riya jarang makan bersama kami. Kalau ada pun, hanya bunyi gigi berlaga aje yang dengar. Senyap sunyi. Lain benar dengan malam ni. Biarlah aku merana terpaksa berkahwin, asal aje kami dapat lihat Riya yang lama kembali.
            Ma dan pa tergelak. Riya tarik muka. “Kau tak tengok lagi, mana nak tahu. Cantik tau color tu. Kan ma?” ma mengangguk.
            “Ma dah pergi tengok tadi. Sekali tempah baju kahwin Trish.” Tambah ma. Hmm..aku angguk aje lah.
            “Banyak ke ma tempah baju tu?”
            “Tak banyak, dalam 6 ke 7 pasang. Untuk Afi pun ma tempah sekali. Tapi tak tahu dia muat ke tak. Nanti dah siap, kita bagi dia try.”
            Huk huk!! Terbatuk-batuk aku dek kerana tersedak. Pa mengelus belakangku. Tangannya menghulur segelas air. Laju aku meneguk. Sekilas aku mengerling Riya, dia merenungku tajam sebelum membuang pandang pada nasi dipinggannya. Sorry Riya, aku tak mintak dilayan sebegini.
6 ke 7 pasang... Tak banyak? 6 ke 7 pasang tu tak banyak? Biar betul ma ni?
            “Apa yang banyak sangat ma? Tak payahlah tempah bagai, dalam almari Trish pun banyak baju.”
Tuk!! Adoi, ma ni, pakai ketuk-ketuk kepala pulak.
“Dalam almari Trish tu ada baju gown ke? Yang kembang-kembang macam cinderella pakai tu? Tak pun ada ke baju kebaya moden yang meleret sampai 3 meter ke belakang? Kalau ada, kita cancel aje baju yang kita book tadi Riya.” Sindir ma, Riya pula tergelak. Pa join sekaki. Hisshh.. payahlah macam ni.
Okay..okay.. I leave it to you ma and you Riya. Jangan sampai Trish tak berbaju masa sanding dahlah.” Pesanku dengan sedikit jelingan. Saja mengugut. Ha ha ha
Riya mencebik. Aku menjungkit bahu. Lepas tu, diorang sambung balik cerita pasal tema, gift, hantaran, kasut, baju.. bla..bla..bla.. memang aku tak berminatlah kan. Nak masuk campur pun, selit sikit-sikit aje. Nak selit banyak-banyak, kang semua benda aku bantah.
Aku melihat Riya dari ekor mataku. Dia petah berbicara, mencanangkan cadangannnya untuk perkahwinanku. Sesekali dia tergelak, bersatu dengan tawa ma dan pa. Ma dan pa juga nampak bahagia. Hati aku terdetik sesuatu.
Mungkin aku yang tak sepatutnya berada diantara mereka. Aku yang menjarakkan hubungan Riya dengan pa dan ma. Kerana aku, Riya menjauhkan diri dari pa dan ma. Sebenarnya, akulah penghalang mereka bersama.
Mungkin benar keputusan yang aku buat untuk berkahwin. Sekurang-kurangnya, aku akan jauh dari ma dan pa. Dan mesti mereka akan bahagia. Pa dan ma akan dapat Riya semula. Biarlah, asal sahaja Riya happy, aku turut rasa tempiasnya.
“Trish ada cadangan!” laungku. Tiga pasang mata menala kearahku.
“Trish cadangkan nikah dekat pejabat kadi aje. Tak payah pelamin segala.” Dengan rasa teruja aku melaungkan cadangan yang aku rasakan cukup meringankan semua bahu. Tapi lepas tu semua mata merenungku dengan pandangan tajam dan..
Tukk!! Auww,sakitlah ma ni.
“Cadangan... rejected.” Ujar mereka serentak. Aku menjulingkan mata. Bagi idea yang boleh senangkan semua orang pun tak mahu. Hisshh..
Seketika kemudian mereka menyambung kembali mesyuarat. Bla..bla..bla.. hmmm.. bilalah nak habis. Aku mengambil keputusan untuk menonton televisyen diruang tamu sahaja. Sebaik tanganku cuci, aku melangkah itupun setelah memberi isyarat mata pada pa yang aku nak tengok TV.
Program syarahan berunsurkan Islam aku pandang sekilas. Bosan.. “..bumi pun boleh bercakap Tuan-tu..” tapp!! Aku tekan channel lain. Tapi.. hold on.. hold on.. Bumi can speak..? aku tekan semula channel tadi.
“..an-puan. Bunyinya macam kelakar, tapi itulah kuasa Tuhan. Kita tak nampak sekarang, nanti masa hari kiamat, bumilah yang menjadi saksi atas segala amalan yang kita lakukan di atas bumi ini. Berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a katanya, Rasulullah s.a.w membaca satu ayat yang bermaksud, pada hari itu bumi akan menceritakan beritanya. Kemudian baginda bertanya, adakah kamu tahu apakah yang akan diberitahu oleh bumi itu nanti? Dan para sahabat menjawab, hanya Allah s.w.t dan Rasul Nya yang lebih mengetahui.” Bumi sampaikan berita masa hari kiamat?
“Baginda s.a.w juga bersabda, sesungguhnya berita yang disampaikan oleh bumi ialah bumi menjadi saksi terhadap semua perbuatan manusia, sama ada lelaki ataupun perempuan terhadap apa yang mereka lakukan diatasnya. Pada masa itu ya Tuan-tuan dan Puan-puan sekalian, bumi akan berkata, manusia ini telah melakukan ini, melakukan itu pada hari ini dan hari itu. Itulah berita yang akan diberitahu oleh bumi. Hadis itu diriwayatkan oleh Imam Tirmizi.” Subhanallah, besarnya kuasa Tuhan. Aku terdiam sendiri.
“Hadirin sekalian, apa yang ada dalam fikiran anda semua selepas mendengar hadis ini?” rasa menyesal buang sampah merata-rata, mencemarkan bumi Allah ini. Rasa takut nak buat benda yang haram dan dilaknat Allah.
“Adanya hadis ini adalah untuk menjadi dorongan kepada hamba Allah yang ada dimuka bumi ini supaya melakukan amalan soleh dan menjauhi diri dari melakukan maksiat. Pendek kata, Amar Makruf, Nahi Munkar. Nak dapat keredhaanNya kenalah ikut perintah Tuhan. Sembahyang, puasa..semua yang wajib kena buat, yang sunat pun jangan lupa. Yang dah diharamkan janganlah dibuat.”
Aku mengetuk jari pada dagu. Berfikir. Sembahyang lima waktu pun selalu jugak lubang-lubang. Puasa okay aje selagi bendera Jepun tak naik, tapi bab bayar hutang puasa tu yang payah sikit. Perkara sunat? Hmm.. dulu selalu jugak buat sembahyang hajat lagi-lagi time nak exam. Sekarang ni, macam susah sikit. Yang haram pulak..setakat ni mungkin dari segi pakaian ajelah. Tak pakai tudung, baju nampak bentuk badan, terdedah pun ya jugak. Membunuh aku tak pernah buat lagi. Teguk air kencing syaitan pun tak pernah lagi, kalau boleh mintak dijauhkanlah.
Astaghfirullahalazim.. sebegitu mudah aku pandang hukum Allah selama ni. Part yang menutup aurat tu, tak tahu kenapa, rasa macam tak terbuka lagi pintu keinsafan ni. Memang banyaklah dosa aku kat situ. Tuhan..
“Sebab keduanya pulak, Allah s.w.t nak tunjukkan pada hamba-hambaNya yang Dia Maha Kuasa. KuasaNya tiada tandingan. Lihat kemampuanNya menjadikan benda-benda keras dapat bercakap di mana bumi akan menjadi saksi terhadap setiap perkara yang berlaku.” Subhanallah.. Allah Maha Besar. Aku menginsafi diri, betapa kerdil aku disisiNya.
“Sebab ketiga pula, supaya kita takut untuk melakukan maksiat dimuka bumi ini. Boleh dikatakan sebagai larangan keras terhadap hamba-hambaNya. Kita kena ingat, walaupun kita buat jahat, orang tak nampak, tapi bumi tetap akan menjadi saksi di hadapan Allah s.w.t, yang menjadi hakim di hari kiamat kelak. Jadi, bertaqwalah kita pada Pencipta kita hadirin sekalian.” Aku tertunduk. Ya Allah..sungguh besar kuasaMu. Meliputi seluas alam semesta. Tiada satu pun yang terlepas dari pandanganMu Ya Allah.
Sedang aku bertafakur, aku nampak Riya tergesa-gesa keluar dari bilik makan lalu berlari-lari mendaki anak tangga. Tak sampai 5 minit, aku nampak dia berlari turun bersama tas tangannya. Pakaian basan tadi dah diganti dengan jeans skirt pendek dengan T-shirt sendat. Sebelah lagi tangannya mengepit jacket denim dan jemarinya memegang sepasang kasut wages. Melihat pada pakaiannya, aku beristighfar. Jauh sungguh adik aku melencong. Setakat ni, aku tak pernah lagi terniat nak menyarung pakaian sebegitu untuk keluar.
Sampai dipertengahan ruang tamu, telefon bimbitnya berbunyi. Kelam-kabut tangannya menyelongkar tas tangan.
Babe, babe. Wait ya. Sekejap aje.” Dalam dia berserabut dengan segala barang dikiri kanan tangan, tak semena-mena butang loudspeaker di telefon bimbitnya tertekan. Apa lagi, leher aku panjangkan, telinga aku kembangkan luas-luas.
“Macam mana you boleh lupa, Bie? I tunggu you almost half an hour, kay.” Suara seorang lelaki bersama keluhan terdengar. Pakwe Riya ke? Heee, susah nak jangka. Kalau dah kawan lelaki berderet-deret. Nak kata pakwe, hmmm..memang tak boleh nak agak.
Aku lihat Riya sedaya-upaya cuba mencapai jemarinya pada butang telefon untuk mematikan loudspeaker yang dia terrrr..aktifkan.
“Bie?” seru suara lelaki tu lagi.
I’m on my way, Bie. Kejap aje.” Tiba-tiba Riya mengalih pandangannya padaku. Dia menjeling tajam lalu melangkah laju keluar dari pintu utama. Marahlah tu aku curi-curi dengar. Ha ha ha.. siapa suruh loudspeaker?
Hai... laa.. baru tadi rasa macam dah ada dalam satu keluarga yang aman bahagia. Tup-tup, dia blah pulak. Entah apalah yang kau cari dik oii kat luar tu. Setiap malam. Ya, aku tekankan disini, setiap malam. Kalau sekali-sekala mungkin aku juga ma dan pa tak kisah, tapi tak. Setiap malam keluar, 3-4 pagi baru nampak jalan balik ke rumah. Kadang-kadang pagi esoknya baru balik. Kadang-kadang esok lusanya baru balik, tidur di penthouse yang disewanya..
Tipulah jika aku katakan yang aku tak tau langsung apa yang dia lakukan diluar sana. Pasti ke kelab-kelab malam. Ya, bukan aku tak ambil kisah malah pernah aku menyerang Riya ketika dia sedang meneguk air di situ, tetapi esok-esok dia buat lagi. Dan sampai ke hari ini, aku dah letih hendak memarahinya. Ma dan pa juga begitu. Masing-masing dah penat, akhirnya kami biarkan sahaja. Tengoklah sampai mana Riya mampu pergi dengan kehidupan yang penuh dengan palitan hitam di hati tu.
Aku teringat kembali ceramah tadi. Kan ke bagus kalau Riya dengar ceramah tadi. Kalau tak terbuka luas pun pintu hati tu, at least dia tahulah yang Tuhan tu melihat apa yang dia lakukan diluar sana. Apa yang dia buat pada ma da pa. Apa yang dia buat pada aku, kakaknya. Biar dia tahu yang bumi akan menjadi penyampai utusan ketika hari kiamat nanti.

No comments:

Post a Comment

Featured Post

Friendship Goals - Bab 5

Popular Post