Monday, July 22, 2013

Hi, Mr.Gardenia (p-12)






12
“GILA..” cemuh Isya perlahan. Aku yang baru sampai dimuka pintu berkerut dahi mendengar rungutan Isya,  pun dia masih nampak tenang mengikat tali kasut sneakersnya.
            “Dah tua-tua pun nak bergaduh. Amende entah.” Tambah dia lagi, kedengaran sangat menjengkelkan. Apa yang buat Isya meluat sangat tu? Aku duduk disebelah Isya, dikerusi panjang jati di pintu masuk rumah.
            “Kenapa?” sneakers putih aku sarung. Tak kan tak habis lagi sesi perbalahan di meja makan tadi?
            “Tengoklah sendiri.” Aju Isya, aku angkat kepala. Tumpuan jatuh pada tengah halaman banglo papa. Deretan kereta mewah memenuhi ruang laman. Ada tiga line kereta. Line terakhir dan yang tengah-tengah tak menjadi hal, sebaliknya line pertama. Jelas kelihatan Ferrari merah dibarisan paling belakang, menghalang Toyota Camry, Jazz dan Mini Cooper untuk keluar.
          Aku nampak Syazlan bercekak pinggang, membebel entah apa-apa pada Raff yang.. eh? Rasa nak tergelak pun ada. Raff siram pokok bunga? Dengan baju kemeja dan slack dia tu? Haila, kalau ya pun nak melambat-lambatkan kerja orang, takkanlah sampai sanggup berlakon siram pokok bunga?
        “Tak sah kalau tak cari pasal dengan orang lain. Karang gaduh, kantoi kat papa, bukan dia yang kena. Orang lain juga yang kena. Dia mulalah buat muka kosong dia tu.” bebel Isya lagi, dia sudah duduk bersandar. Membelek buku rujukan yang tersangatlah tebalnya. Mungkin pada Isya, dari dia turut serta dalam permainan keanak-anakkan Raff, baik dia membaca. Yalah, dah kereta dia pun kena block. Aku sendiri kena tunggu Syazlan.
        “Astaghfirullahalazim.. Apa dah jadi? Kenapa tak pergi lagi?” papa menegur sebaik terpacul dimuka pintu. Ditangannya ada briefcase. Eh, bukan ke papa dah pergi tadi? Kenapa masih ada kat rumah? Oh, agaknya tadi papa lari ke office mini dia kot.
Isya juih bibir kearah Raff. Papa yang melihat, menggeleng kepala. “Apalah nak jadi dengan budak-budak ni. dah tua bangka, perangai macam budak-budak terencat akal. Langsung tak matang.” Rungut papa, terus menyarung kasut kulit berjenamanya.
        “Damn... Apahal?” sekali lagi kami tersentak, kali ni lebih terkejutnya sebab Maya menyergah dengan suara petir dia tu. ternaik jugalah bahu Isya dek kerana terkejut. Isya lempar jeling maut pada Maya. Gangguan.
       “I dah lambat ni. Ish, Raff ni kan... bergurau tak kira masa.” High heels Paris Hilton berwarna kuning terang disarung pantas, tinggi gila. Tiga? Tak.. Macam enam inci. Cantik padanannya dengan kemeja kosong berkain lace berwarna kuning dan skirt paras lutut berwarna hijau. Nampak kontra tapi sungguh bergaya dan menarik.



            “Talk to your brother, not us.” Selamba Isya, terus melekat pada bukunya.
            Maya merengus. “Okaylah mama, Maya nak pergi kat Raff. Cakap dengan langau ni memang menyakitkan hati.” balas Maya, lalu mencium pipi kiri dan kanan mama Su. Mama Su masih seperti tadi, bercakap dengan aku pun tak mahu. Pandang pun sekadar jelingan saja. Apa yang tak kena?
            “Eloklah kau pergi sebelum langau ni hinggap kat badan kau yang bau macam tenuk tu.” Isya menghantar pukulan balas dengan nada yang cukup bersahaja. Maya pula, berjalan menghentak kaki. Tunjuk protes.
            “...kejaplah pa, Raff nak siap dah ni. Pokok yang last.” Terdengar suara Raff ditaman bunga mama Su.
            “Dah nak banjir pokok tu kamu siram, Raff. Nak siram berapa lama lagi? Lagi satu, pokok kaktus tu dah ditakdirkan menyimpan air sendiri, sebab dia tak nak susahkan kita untuk siram dia. Yang kamu rajin sangat siram tu kenapa?”
            “Sengal, memang macam tu.” Jawab Syazlan, mengejek Raff.
            Aku tahan diri, nak ketawa sebenarnya. Raff siram pokok kaktus? Cehhh.. dasar dengki. Aku nampak Isya gigit bibir, dia pun nak gelaklah tu.
            “Dah.. Dah.. Papa nak pergi office ni. Tak ada masa nak layan perangai tak matang kamu semua ni.” bebel papa, seraya melangkah kearah Nissan Teanna putih yang terparking dibarisan kedua.
            “Okay, pa. Selamat bekerja. Have a nice day.” Teriak Raff, ceria sekali. Macam sengaja nak membakar perasaan mereka yang lain. Orang tengah kejar masa, dia boleh buat bersahaja. Sungguhlah menguji kesabaran.
            Nicelah sangat kamu tu.” balas papa sambil tergelak kecil.
            Bias..” rungut Isya. Bias? Apakah maksud Isya, papa seorang yang memilih kasih? Yakah? Tak nampak macam tu pun. Nampak macam semuanya papa layan sama rata.
            Aku pandang Raff semula. Dia sudah bergerak mendekati Ferrarinya, tanpa sedikit pun rasa bersalah, dia masuk ke dalam perut kereta. Aku memerhati. Tanpa dapat mengelak, Raff membalas renunganku. Tajam, terus memanah hingga membuatkan aku tak selesa.
            Lis, come. It’s getting too late now.” Panggil Syazlan yang sudah membuka Camry hitamnya. Aku mengangguk. Beg aku sangkut dibahu.
            “Sya, aku pergi dulu. Nanti kita jumpa kat sana tau.”
            “Okay, anything let me know. Call me once you done with your registration.” Pesan Isya, dia turut bangun. Kami melangkah bersama. Isya masuk ke dalam Mini Coopernya, dan aku terus mendapatkan Camry Syazlan. Dengan lagak machonya, Syazlan membukakan pintu untukku. Cair sekejap dengan layanan dia. sebelum aku masuk, sempat aku menoleh ke Ferrari yang masih belum berganjak.
            Zapp!! Renungan itu.. Boleh tak kalau aku katakan renungan itu seakan membunuh sel-sel normal dalam badan aku? Bahaya.

AKU melihat pemandangan di luar kereta yang dipandu Syazlan. Sesekali aku terperasan Syazlan membuang pandangannya padaku. Beberapa kali juga peguam muda itu tertangkap olehku.
“Bang, tak penat ke jeling-jeling Lis macam tu? Nanti juling Lis tak tanggung tau.” ujarku tanpa sedikit pun memaling wajah padanya. Malu sungguh bila terasa diri ditelanjangi oleh mata tajam Syazlan. Sejak dari banglo papa lagi, lelaki itu bagaikan tidak jemu menjamu matanya dengan benda yang sama.
“Eloklah juling yang penting dapat amik seri kat muka Lis tu.”
Aku menoleh sekilas, bila Syazlan mengenyitkan mata, aku tersenyum nipis. Ada-ada aje Syazlan ni. Amik seri konon, ya sangatlah tu.
“Ab..” Mati kata-kataku bila telefon tangan Syazlan berdering.
“Kejap ya.” Aku mengangguk lalu Syazlan menyambung talian.
“Waalaikumusalam, ya papa. I’m on my way hantar Lis lah ni. Hmm? Ya.. ya, Syaz ingat. Papa kat court ke tu? Ooh, okay. What?? Are you sure papa? But why? Hmm.. okay.. okay. I’m sorry. Yup, I will. Hmm.. Waalaikumusalam.”
Mendengar keluhan Syazlan, aku pantas menoleh. Apa pula yang tak kena? Kenapa mengeluh? Apa yang papa katakan hingga membuatkan Syazlan terkejut tadi?
“Abang, kenapa?” soalku perlahan, takut-takut.
Syazlan memaling wajahnya sekilas, dilemparkan senyuman lebar sebelum kembali merenung ke jalan raya dihadapan.
Nothing. Okay, tadi Lis nak cakap apa? Sambunglah balik.”
Aku memusingkan badan, menghadap Syazlan. Wajah kacaknya menjadi santapan mataku. Syazlan yang menyedari, sekadar melemparkan senyuman.
“Nak cakap, cakap ajelah. Tak payahlah tenung Syaz macam tu.” aku tersengih dengan bicaranya itu.
“Dari hari tu Lis tertanya-tanya, masa abang, Raff dengan Maya datang rumah atok Lis tanya jalan nak ke rumah tok Kassim, abang semua basah-basah? Abang dengan diorang dari mana masa tu?”
            Syazlan tertawa kecil, mungkin ada sesuatu yang lucu yang berada dalam memori lelaki itu. “Sengaja cari pasal, dapatlah habuan macam tu.” dia gelak lagi. Aku pula berkerut dahi. Cari pasal? Tak kan kena simbah air dengan orang kampung kot.
            “Apa sebenarnya?”
“Semua pasal si Raff dengan Maya lah, pagi-pagi ajak round kampung. Sampai kat ceruk mana entah, kitorang lepak kat situ. Tepi sungai, amik angin. Lepas tu Maya tanya dengan kitorang sesuatu. Kitorang malas nak layan, so buat tak tahu ajelah. Lepas tu kitorang perasan dia cari kayu, we all buat tak kisah. Dia tanya, nak jolok benda ni boleh tak? We all tak tahu apa-apa, angguk ajelah. Tiba-tiba dia lari lintang-pukang then terus terjun sungai...”
“Haa? Apasal?” tak sabar pulak aku nak dengar cerita selanjutnya.
“Mulanya we all pun terpinga-pinga jugak. Yalah, tiba-tiba lari terus gedebus masuk sungai. I dengan Raff look each other for a second lepas tu dengar macam bunyi pelik dari belakang. We all toleh aje, tengok-tengok berjuta-juta lebah terbang kat kita orang. Kita orang pun tak tunggu apa, lompat terus dalam sungai tu. Hahaha.. Maya punya kerjalah tu. Rupanya benda yang dia jolok tu, sarang lebah.”
Tawa aku dan Syazlan bergabung kuat. Macam mana Maya boleh tak mengenali sarang lebah? Lepas tu dengan niat nak tahunya itu, dijolok pulak sarang tu. Memang tempah bala.
“Patutlah masa tanya jalan kat Lis, muka semua ketat semacam aje. Lagi-lagi Raff tu. Menyampah sangat tengok muka dia masa tu.” ujarku mengingati saat-saat pertama kali kami bersua muka, bertentang mata.
“Raff memang macam tu, nampak sombong sikit. Heartless, muka pun less expression. Kontra betul dengan adik dia. Tapi satu aje yang bagus pasal Raff ni, dia jujur. Apa yang dia cakap, memang itu yang lahir dari hati dia. Satu tu ajelah perangai dia yang sama dengan adik dia.” terang Abang Syazlan. Tak semana-mena aku berkerut seribu.
“Adik dia? Maksudnya Isyalah kan? Adik Raff, adik abang jugaklah kan?” soalku, keliru.
Abang Syazlan paling muka pantas. Kami berbalas pandangan. Kalau aku dengan muka keliru, Abang Syazlan pula dengan muka kelam. Macam ada sesuatu yang membuatkan dia pelik. Seminit berlalu, Abang Syazlan mengorak senyuman pula.
“Hmm.. betullah tu.” jelas dapat aku menangkap kegugupannya meski dilitupi dengan tawa kecilnya.
So, dah ready nak jadi student GAC? Banyak dugaan masuk kolej tu. Maklumlah, tempat anak-anak orang kaya berkumpul.”
“Anak orang kaya? Maksudnya?”
You’ll see it soon, princess. And, papa dah bagitau Syaz plan dia untuk you, Isya and Maya. As punishment kita bertekak tadi.”
Aku terkejut, mata terbuntang luas.
“Apa plannya?”
Syazlan senyum tepi, rela dan tak rela. “The three of you will stay at asrama, TOGETHER. That one is one of your dugaan yang I cakap tadi.” Aku terlopong. Gila? Kalau Isya tahu, sure dia pun ternganga. Niayalah weh..

2 comments:

  1. Semakin menarik...cepat2 continue ye! Still curious dgn watak Syaz & Raff...sometimes quite unpredictable..but saya suka. BTW, kenapa pilih tajuk Mr Gardenia?

    ReplyDelete
  2. Ida.. knp Gardenia ek? sbb sy admire dgn bunga tu..bkn brand roti tau..hihihi..nama bunga tu sndiri ada mksud nye.. klau nk thu, trus fllow stori ni k..:)

    ReplyDelete

Featured Post

Friendship Goals - Bab 5

Popular Post