Tuesday, July 23, 2013

Hi, Mr.Gardenia (p-13)



13
PAPA jungkit bahu, seakan malas mahu mengulas pertanyaan dari Isya tadi. Terus ralit menonton siaran di TV LCD sebesar 52 inci. Maya yang melihat, mengetap bibir kuat dengan jelingan tajamnya. Eh, kenapa nak jeling aku pula? Bukan aku yang minta papa buat keputusan tu.
            “Papa.. please.. please... please.. Apa salah kami sampai kena duduk kat asrama tu? Isya tak nak.” Lengan papa digoyang-goyang. Meraih perhatian papa yang jelas tak mahu melayan kami bertiga sejak tadi.
            Punyalah berkobar-kobar Isya menanti kepulangan papa dari tempat kerja, elok papa masuk aje rumah, terus diaju soalan ‘Kenapa kami kena stay kat asrama berhantu tu?’Tapi sayang, papa buat tak endah. Terus menonong naik ke bilik. Masa makan malam tadi pun, Isya tanya lagi dengan bantuan Maya yang tak habis-habis mengasak papa dengan soalan yang serupa. Pun papa buat tak dengar, terus berselera dengan rezeki didepannya.
            “Pa, kenapa biarkan budak-budak tu duduk asrama? Kalau mereka tak ada, sunyilah rumah ni.” terdengar suara mama Su yang sedang melangkah ke ruang tamu utama bersama dulang berisi teko dan cawan. Sebaik mama Su meletakkan dulang dimeja kopi, aku terus duduk bersimpuh diatas karpet setebal entah berapa inci. Air kopi aku tuang ke dalam cawan lalu aku hulurkan kepada papa. Papa sambut, bersama senyuman.
            “Lis, ambilkan biskut dengan kek batik atas meja dapur.” Ujar mama yang sudah mengambil tempat disisi Maya. Hanya ada kami berlima saja malam ni memandangkan Syazlan masih belum pulang dari kerja sementara Raff, dari apa yang aku dengar, dia on call sejak pagi tadi.
            Aku bangkit dari duduk, terus menuju ke dapur tanpa banyak bicara. Tak menjadi masalah bagiku, sementelah kerja dapur sudah sebati dengan aku. Tadi pun aku yang membantu mama Su menyediakan makan malam. Tak aku hiraukan kedinginan mama Su pada aku, malah aku terus melayan dia dengan baik. Kalau tidak kerana dia, belum tentu aku dapat masuk ke dalam banglo ni untuk mencari si perogol tu.
            Bersama sepiring biskut dan sepiring kek batik, aku menghala langkah ke ruang tamu semula.
            “Swift? Biar betul pa?” suara nyaring Maya menarik perhatianku. Apa yang buat Maya terkejut sangat tu? Menyedari kehadiranku, mereka senyap seketika hinggalah aku mengambil tempat disebelah Isya, papa berdeham.
            “Dengar sini tuan puteri sekalian, papa memang sengaja letakkan kamu dekat asrama  yang kononnya berhantu tu sebab papa nak kamu bertiga jadi kawan. Papa tak suka tengok kamu bermusuh. Hal kecil pun boleh jadi dendam. Papa tak nak anak-anak papa macam tu.” wajah kami bertiga ditatap satu-persatu.
            “Tapi Lis tu isteri papa, papa kena ingat tu.” celah mama Su. Hmm... tipikal isteri tua yang sangat mengambil berat tentang ‘madu’ nya. Kalau betul kami bermadu, indah juga telinga ni mendengar. Tapi kalau tak, buat aku nak marah pula bila dia asyik ungkit tentang tanggungjawab papa padaku. Haih..
            Su, please. This is not the time to talk about tanggungjawab and whatsoever. Kita tengah bincangkan kenapa saya letakkan mereka kat asrama. Girls, listen here. Selagi papa tak nampak apa-apa perubahan yang positif dalam hubungan kamu, papa akan biarkan kamu terus stay kat asrama tu. faham?” tegas suara papa. Aku angguk perlahan. Isya pula berdecit, tak puas hati. Maya merengus sebal.
            “Papa tak nak dengar apa-apa rungutan pun sebab kalau papa tak buat macam ni, bila lagi kamu semua nak rapat? Nak kenal hati masing-masing. Ni tak, asal jumpa ada aje yang nak dibalahkan. Papa pun tak faham dengan kamu semua. Dari yang tua sampai yang muda. Nak kata papa pilih kasih, rasanya tak. Semua papa layan sama rata. Dah tu, sekarang jangan nak bising-bising kat papa.”
            And you Lis, papa akan serahkan Swift kat luar tu lepas kamu dapat lesen P.” Aik? Aku tak faham tiba-tiba. Bila aku daftar nak ambil lesen ni?
            “Maksud papa?”
            “Papa dah daftar nama kamu kat sekolah memandu. Jadualnya papa dah aturkan ikut waktu terluang kamu berdasarkan jadual kelas yang papa ambil dari pensyarah kamu petang tadi. So, temporarily Isya will be your driver. Got it?” tekan papa. aku angguk walaupun dalam kepala banyak tanda soal. Semua papa dah rancang? Betul punya ketua keluarga yang bertanggungjawablah papa ni.
            But papa.. that Swift kan..” kata-kata Maya mati disitu bila papa merenungnya tajam. Kenapa dengan Swift tu? pernah kemalangan ke? Takkan berhantu kot.
            “I’ll talk about that with him later. Okay?”
            Maya angguk. Sebiji macam gaya burung belatuk. Angguk ajelah kerjanya.
            So, princess. Please prepare and packing your stuff, tomorrow night I’ll send you to your new paradise.” Papa kenyit mata. Tapi sayang, aku aje yang tergelak. Maya dan Isya dah buat muka macam nak bertumbuk dengan papa. Mujur papa orang tua aje, kalau tak rasanya dah lama dagu papa lebam. Aku gelak dalam hati.

“...DENGAR macam kelakar, tapi cerita betul ni weh. Dia orang memang satu apartment. Yang korang gelak sakan ni kenapa? Tak percayalah tu kan?”
            “Bukan tak percayalah Mak Temah ooi, masalahnya ada ke adik-beradik tiri duduk aman bahagia dalam satu apartment kat asrama kita tu?”
            Aku berhenti menelaah. Tiba-tiba jadi minat pulak nak pasang telinga. Betullah orang sekarang ni dah tak  praktikkan peribahasa ‘cakap siang pandang-pandang, cakap malam dengar-dengar’. Sekarang ni nak mengumpat, hembus aje. Tak toleh kiri kanan langsung. Tak tahu ke orang yang diorang kata tu ada kat meja sebelah diorang tu? Pulak tu, bergosip dalam library, konon privacy sangatlah tu. Tak tahu orang nak studi agaknya.
“Aman bahagia? Weh, syahdunya hati aku kalau betul dia orang hidup aman bahagia. Masalahnya naik bingit telinga aku kalau setiap hari asyik bergaduh aje. Pintu apartment tu dah naik bengang asyik kena hempas aje.”
“Sejak bila ni dia orang stay kat asrama? Tak pernah dengar pun.” Salah seorang dari mereka bertanya penuh minat.
“Dah dekat sebulan pun. Dia orang masuk pun lepas dua minggu sem baru start. Kau ni, takkan tu pun  tak tahu.” Cehh..perlu ke amik tahu semua tu?
Aku masih menatap buku Art And Fashion setebal 600 muka surat. Mata aje kat buku, tapi telinga dah mengarah ke sebelah sana. Kang kalau aku angkat muka, diorang perasan pulak aku kat sini. Dah tak dapat dengar apa yang diorang nak gosipkan.
“Gilalah. Biar betul? Budak-budak ID jugak ke?”
ID kalau tak silap aku nama singkatan bagi Interior Designer. Salah satu kursus yang terdapat dalam kolej ternama ini.
“Eei, bukanlah. Kau takkan tak kenal dengan Maya, senior Degree MESCOM yang tengah extend sebab sangkut satu sem tu. Yang hot gila tu.”
MESCOM pula nama singkatan untuk kursus Mediaa And Communication yang diambil oleh Maya. Yalah, nak jadi pengacara kononnya.
What? Woo, yang bawak Honda Jazz green apple tu? Yang boy dia bawak Ferrari tu?” wah, memang glamor betul si Maya ni, sampai orang boleh tahu kereta dia tu.
“Honda Jazz tu betullah dia yang bawak, tapi yang bawak Ferrari tu bukan boy dia, tu abang tiri dia. Yang jadi doktor kat Medical Sunway Center tu. Haa, Maya tulah yang paling tua antara tiga beradik tiri yang aku cakap duduk kat apartment tadi.” 
 Maya
 
“Lagi dua pulak?”
“Sorang tu budak AT sem 6, Dekan tau every sem. Ala, si Isya tulah. Yang macam tomboy sikit tu, gaya dia ganas-ganas sikit. Dia bawak Mini Cooper Nightmare tu.” eh, tahu jugak. Hebatnya. Padahal kolej ni banyak fakulti, tapi senang betul diorang nak cam.
 Isya
AT pula singkatan untuk kursus Architectural Technology.
“Oooo.. tahu, tahu. Eh, bukankah Maya dengan Isya tu anak-anak Dato’ Akram? Yang ada firma guaman terkenal tu?” Dato’ Akram? Papa ada pangkat Dato’? Nice.. Kenapa aku boleh tak tahu sedang si kepoh-kepoh ni boleh tahu? Ni mesti kes papa tak nak membangga diri.
“Yalah, anak-anak Dato’ Akram. Maya ni anak isteri baru.”
“Ohh.. Lagi sorang siapa pula?”
Aku buka lagi luas telingaku, maklumlah dah sampai part aku ni. Kenalah concern lebih.
“Yang ni bongsu, junior kita. Budak fesyen, sem satu, dia masuk lambat sikit. Aku tak tahu korang kenal ke tak. Tapi kalau tak silap aku dia drive Swift light pink.”
 Aku a.k.a Lis
“Budak junior yang dia orang kata hot tu adik tiri Maya? Weh, kau tahu tak sebab budak Swift pink tulah Nik tinggalkan Jenny. Aku dengar budak ni memang hot habis, peminat dia boleh buat satu barisan dari sini ke pintu pagar depan tu.”
Aku kerut kening? Nik anak Tan Sri tu dia orang gosipkan dengan aku? Alahai, manalah dia orang dapat berita macam ni? Memanglah aku kawan dengan Nik, tu pun kenal secara tak sengaja. Aku terrr..blok kereta dia sebab parking penuh. Lepas tu kawanlah. Mana aku nak tahu dia dah putus dengan girl dia.
Lagi satu, nampak sangat fitnah yang peminat aku seramai tu. Gila ke? Aku ni kawan pun dengan budak-budak sekelas aku aje, budak-budak course aku aje. Takkanlah tiba-tiba peminat aku boleh sampai seramai tu.
“Ish, kau biar betul. Takkanlah kot. Dia orangkan memang ada problem. Bukan sebab budak tu kot.” Haa, bagus. Ada jugak orang yang backing aku. Aku angkat sikit kepala, cuba mengenal pasti siapa yang baik hati tolong bersihkan nama aku tu.
Ehh.. aku terlopong bila Isya mengenyit mata padaku. Ruang meja mereka yang riuh dengan gosip tadi terus hening. Rupanya Isya yang datang menyampuk. Entah sejak bila Isya menelinga perbualan mereka agaknya. Mungkin dari awal seperti aku jugak. Rupanya Isya pun ada dalam library ni. Aku sengih. Memang tempat Isya kat sini pun.
“Awak, lain kali cakap tu toleh-tolehlah sikit. Kenal tak saya? Saya yang kedua tu, yang bawak Mini Cooper tu, hisssh memang nightmarelah korang malam ni.” Aku tergelak kecil dengan tingkah selamba Isya.
“Jom, Lis. Lunch.” Panggil Isya. Aku mengangguk. Barang-barang aku kemas, kemudian aku melangkah ke meja mereka. Mereka terpinga-pinga seketika. Mesti terkejut rupanya orang yang sibuk dijaja mereka tadi ada disebelah meja mereka.
“Macam nilah, esok kita orang buat flyers pasal biodata kita orang. Tak payah korang susah-susah nak tanya itu ini. Oh, ya. Saya Lis, yang bawak Swift tu. Jom Sya, penat dah telinga dengar orang mengumpat.”
Aku beriringan dengan Isya. Seketika, kami berpandangan. Serantak kami jungkit kening.
“Kau rasa apa?” soal Isya.
Aku sengih. “Tadi aku rasa nak buat cat fight..”
That serious? Actually, me too.” Sambut Isya. Siap angkat jari tanda ‘peace’.
But now rasa nak gelak guling-guling. Lawak tengok muka kantoi dia orang.”
“And me too..” Isya celah lagi, seketika kemudian tawa kami terburai. Pucat muka budak-budak tu kami kerjakan. Padan muka. Pandai aje menyebar cerita.
“Kau kenal ke dengan budak tu?” aku tolak pintu kaca perpustakaan. Isya ikut dari belakang. Locker beg kami tuju.
“Entah, tak kenal pun. Rasa macam tak pernah nampak. Yang pasti bukan budak course aku.” Buku-buku rujukan dia masukkan dalam beg.
“Peliknya, macam mana dia boleh tahu pasal kita?” beg aku sangkut dibahu, buku setebal 800 muka surat aku apit didada.
“Apa nak dihairankan, kolej ni kan banyak wifi free. Bila dah banyak wifi free, makin banyaklah internet bergerak. Kau tak rasa bangga ke bila orang bercerita pasal kita?” kami mula melangkah menuju ke tempat parking kereta.
“Bangga kau kata? Dari sudut pandangan mana yang kau rasa ianya sesuatu yang membanggakan?”
Isya sengih tepi. “Dari sudut kepopularitian. Bila orang yang kita tak kenal bercerita pasal kita, tu maknanya kita dah semakin famous. Bangga what?” hahaha.. Isya gelak besar. Aku ketap bibir. Sengalnyalah minah ni kan.

2 comments:

  1. Best2! 2 thumps up for u Cik Writer! Cepat2 continue ye. BTW saya suka dgn photo2 utk watak2 dlm criter ni especially utk watak raff, syaz & isya. Mcm suka pulak tgk si Raff tu..hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ahakss.. tnx Ida coz setia fllow HMG ni..
      n glad u like it..:)

      Delete

Featured Post

Friendship Goals - Bab 5

Popular Post