Friday, October 18, 2013

Hi, Mr.Gardenia (Teaser+Trailer)



 ***Teaser. Preview. Trailer. (Anything cld be)***


            

 Papa tarik nafas dalam sebelum dihembuskan. Matanya dihala padaku, lama dan mendalam. Aku mula tak senang duduk. Apa yang tak kena dengan aku? Kenapa papa tenung aku macam tu?
            “Papa minta maaf bagi pihak Raff atas apa yang dah dia lakukan pada Lis. Dan dengan itu, papa akan nikahkan Raff dengan Lis...... Jumaat ni.”
            Aku terkedu. Buat seketika, aku terasa duniaku berhenti berpusing. Degupan jantung bagaikan terhenti. Haa?? Kahwin? Dengan Raff? Serentak mataku jatuh pada Raff yang nampak selamba. Gi-la.

          ****************************************************************

  “Papa tak faham. Syaz cintakan Lis.”
            Satu lagi batu jatuh atas bahuku. Beban!!
            “Cinta? Cinta macam mana yang Syaz maksudkan sekarang ni? Gina tu siapa? Bukan cinta Syaz? Mana satu yang Syaz nak sebenarnya? Masa papa suruh Syaz kahwin dengan Lis, Syaz mati-matian menolak. Alasan Syaz, Syaz sayangkan Gina. Okay, fine. Papa terima. Tapi bila Lis masuk dalam keluarga ni, Syaz pulak yang lebih-lebih. Lebih-lebih sayangkan dia. Sampaikan Gina serang Lis. Apa tu? Jangan tamak Syaz, cinta bukan atas nafsu semata-mata. Cinta tu tanggungjawab. Ingat tu.”

**********************************************************************

            No wait!! Kau kelas apa pagi ni? Bukan Analytical Drawing ke?”  Isya buat kening double-jerk.
            Aku angguk.
            “Oooiii, bukan kelas AD kau start pukul sepuluh, ke? Sekarang... eh, baru pukul 7.25. kau biar betul? Awal lagi kot.”
            Arr? Aku terngadah kejap. Kantoi. Nak cakap apa?
            “Ohh, nak lari, eh?” Isya dah mula soal siasat.
            “Papa, pengantin nak lari dari rumah!!” Tak sempat menahan, Isya dan berteriak kecil.


***************************************************************



            “Aku cuma tanya, puas tak hati kau dapat tangkap orang yang dah rogol kau? Kenapa kau nak melenting pulak?”
            Aku senyum, sinis. “Siapa pun akan melenting kalau berdepan dengan orang yang dah rampas kebahagian kita, apatah lagi orang yang dah rampas kesucian kita. Memang saya puas hati sangat sebab saya dah berjaya bukak topeng awak. Huh.. tak sangka seorang yang berkerjaya dan terdidik macam awak ni, sanggup buat benda terkutuk macam tu.” wah, sekali hembus je. Walaupun suara maintain lembut, tapi maksud kata-kataku memang mendalam. Tajam habis.
            Tengok, Raff pun nampak tersentap.



***********************************************************




“Ya, bertanggungjawab lepas aku kantoikan kat papa, kalau tak kau ingat dia nak jadi suami aku ke, Sya? Selama ni, kau tahukan macam mana dia layan aku? Macam mana dia hina aku? Dia campak maruah aku kat kaki dia aje, Sya. Lelaki macam tu boleh ke jadi imam aku dunia akhirat, Sya?” aku tentang anak mata Isya.
Isya mengeluh lemah. Nyata dia pun tak dapat nak jawab soalan aku.
“Lis, dengar ni. Setakat yang Maya kenal Raff, dia sangat bertanggungjawab orangnya. Setiap amanah dia jaga dengan baik. Isya pun tahu hati Raff macam mana walaupun mereka tak rapat. Tapi percayalah, Raff lelaki terbaik untuk you. Sampai sekarang pun Maya masih tak boleh percaya dia yang rogol you. Tapi dah jodoh, lari mana pun tetap bersatu juga.”
“Betul tu, Lis. Aku percaya Raff boleh bahagiakan kau. Memang mulut dia puaka sikit macam aku, tapi kau tengok aku. Hati baik kan?” Isya kenyit mata padaku. 



***********************************************************



 “Everything’s gonna be okay. Just close your eyes, tightly hold my hand, follow my step and we’ll happy ever after. InsyaAllah.” Bisiknya perlahan ditelingaku.
Aku pandang mata dia. Mencari keikhlasan disitu dan nyata kata-kata itu lahir dari hatinya. Tanpa cinta, tanpa perasaan, kami disatukan. Cinta itu tanggungjawab. Benarkah begitu, papa?

*******************************************************
            


 “Ehem..”
            “Arghhh!!” baru aku perasan ada orang lain dalam bilik ni.
            “Macam mana awak boleh ada kat sini?” laju aje aku menyoal.
            “Jatuh dari langit kot.” Bersahaja dia membalas. Ya Allah, malunya muka. 

            “You’re not suppose to be here. This is my room. And I need my privacy now.” Wah, dalam gugup, laju aje mulut menghalau dia keluar. Lupa terus azam nak jadi isteri yang diredhai. Cehhh...
            Yeah right... privacy to talk and bubling to youself. Somehow, I love the way you motivate yourself. Kalau tak berkesan, let me know. And I’ll consult you better.” Dia yang sudah siap dengan tee Polo hitam dan Dockers nampak sangat santai dan segar.
            Apasal aku boleh tak nampak dia masa aku duduk kat situ tadi? MasyaAllah Mai, habis yang sensored pun dia nampak. Dah tu, kau membebel dari tadi dia dengar. Aduhlah..
“So what? Suka hati sayalah, mulut saya. Awak keluarlah, saya nak bersiap. Maghrib dah nak masuk.” Eh.. eh... sekali lagi kau halau dia Mai?


 ****************************************************



“Arghh!!” spontan aku terjerit. Gila, terkejut aku. Raff ni pun.. kalau ya pun nak tegur, berhemahlah sikit. Ni macam nak bagi jantung aku gugur je.
“Sikit-sikit menjerit. Tegur sikit menjerit. Dah macam orang tak betul je. Kau okay ke tak?” ish.. laki aku ni. Mulut tu macam M16. Laju aje membebel.

 “Okay je.” Jawabku tak lama kemudian.
“Baguslah, kalau tak okay aku boleh call Hospital Tampoi awal-awal. Nak book wad. Takut kau gila pulak lepas jadi isteri aku.” Selamba aje dia menutur, langsung tak pandang muka aku. Entah-entah, dia pun tak sedar dia dah kutuk aku.
“Buat masa ni, tak lagi. Tak tahulah dua tiga bulan lagi, kalau dah hari-hari kena psiko macam ni, mahu tak gila.” Balasku, perlahan. Seakan menggumam sahaja, tapi bila nampak Raff buat senyum sinis dia tu, aku tahulah dia dengar.



 ************************************************



“Aku nak keluar. Nak ikut?” soal Raff ketika dia sedang menukar bajunya.
“Haa?” leka sangat melayan perasaan, fikir yang bukan-bukan, bila ditegur Raff, tahu pun terkejut. Aku tengok Raff.
“Aku nak keluar, kau nak ikut tak?” straight aje suara tu. Tahulah dia sekadar ajak-ajak ayam. Disebabkan aku bukan ay...

“Siap cepat, aku tunggu kat kereta.”
“Haa?” aku terkejut. Tak faham.
Raff renung aku tajam. “Haaa.. Haaa.. kau ni kenapa? Aku cakap melayu pun tak faham? Aku bagi masa lima minit, siap.” Arahnya, terus keluar setelah siap menukar pakaian.
“Tapi.. Mai taknak ikut. Mai nak studi.”
Aku tunduk serba salah, Raff tenung macam nak telan aku. Takut.
“Ada aku bagi kau pilihan?” Bumm!!! Pintu ditutup kasar.

 ********************************************


            Lis.. Please, tinggalkan Raff. Abang tak sanggup tengok Lis dengan dia. Please Lis, I know you love me. Not him.” Rayu Syazlan bersungguh-sungguh
“Tolonglah, jangan mendesak macam ni. Abang Syaz hanya akan buat kami semua tak selesa. Lis dah jadi isteri Raff, dan Lis minta sangat tolong hormat status Lis. Tolong hormat perasaan Raff dan papa.”
“Kau sanggup ikut lelaki yang dah rogol kau, Lis? Aku yang ikhlas sayangkan kau, kau tinggalkan?” kali ni nadanya agak menakutkanku. 

 **************************************************


Yes, Mai?” dia buat suara bosan pula.
“Abang! Is that how you say  goodbye to a wife yang dah seminggu abang tak jumpa? Just hang up like that? Seminggu abang hilang, senyap sunyi tak cari Mai, and now Mai call and.. and.. without saying anything, you terus hang up? Appreciatelah sikit.” eh, aku marah ni tau. Marah. Tak kisahlah dia nak kata aku membebel ke apa.
“I said good night. Tak cukup ke?” wah, selamba aje dia membalas. Macam tak rasa bersalah langsung.

“Good night? You know I’ll seat my next paper tomorrow morning, at least say good luck Mai, or.. or.. all the best Mai. Susah ke? Susah ke nak layan Mai ni dengan baik?” dah, aku dah mula emosi. Mata dah mula berkaca. Tinggal nak keluar hingus aje ni.
“Apa lagi yang tak cukup ni? Eh, aku banyak masalah nak fikir tau. Bukan nak fikir hal kau seorang aje tahu tak? Will you stop nagging, wifey?”
\
 ******************************************



Aku tergeleng tak percaya. Seorang peguam muda yang berkerjaya dan berpendidikan menyuruh seorang isteri meninggalkan suaminya? What on earth he’s talking about? Dia sedar ke tak apa yang dia katakan?
“Abang datang sini semata-mata nak suruh Lis buat benda bodoh ni? Abang, be realistic. Be reasonable. Be matured. Kalau abang ada isteri dan ada orang luar yang suruh isteri abang tinggalkan abang, apa abang rasa? Kalau sebab Raff tu perogol sampai abang suruh Lis tinggalkan dia, maaf. Lis tak boleh. Sebab Lis tahu Allah dah tetapkan dia sebagai jodoh Lis.”

**********************************************


Gambar ni.. macam mana boleh ada dengan Syazlan? Wajah Syazlan aku pandang dengan seribu pertanyaan. Dia membalas renunganku sebelum sebuah senyuman sinis terlukis diwajahnya.
“Dia baikkan? Kau terima dia sebagai jodoh kau kan? Tapi kau ada fikir kenapa dia terima kau tanpa sedikit pun bantahan? Ada fikir? Lis.. Lis.. dah banyak kali aku pesan, kau tak nak dengar. Kalau betul dia boleh terima kau, boleh jaga kau, macam mana gambar ni boleh jatuh kat tangan aku?” 
 ********************************************


Aku menatap gambar Raff bersaiz besar didinding kamar. Apa salah Mai pada abang sampai abang sanggup jaja maruah Mai pada Syazlan? Abang tak malu ke menjatuhkan aib Mai? Mai pun manusia, abang. Mai malu. Tak cukup ke abang cuba merogol Mai dulu. Mai cuba lupakan kisah hitam tu macam yang abang suruh, tapi abang? Apa yang abang cuba lakukan pada Mai?
Aku mengelap tubir mata yang mula berair. Mai cuba menyayangi abang, terima abang dalam hidup Mai walaupun kita kahwin tanpa sebarang perasaan. Tapi abang? Baru dua minggu kita berjauhan, abang seakan lupa yang abang dah beristeri. Mana tempat Mai dalam hidup abang?

.***********************************************


“Aku tahu kau kuat, Lis. Kau kuat, ingat tu. Jangan menangis macam ni Lis. Benda takkan selesai dengan tangisan. Kalau kau sayangkan rumahtangga kau, kau kena kuat. Tuhan takkan menguji hamba-Nya melebihi kemampuan hamba-Nya itu sendiri. Lis, sabarlah. Aku ada, sentiasa ada untuk kau.” Tangannya tak henti mengusap belakangku.

“Aku rasa kosong, Sya. Aku rasa.. aku rasa tak diperlukan. Aku rasa sendiri, Sya. Aku sakit, Sya. Aku rasa... aku rasa dikhianati. Dia malukan aku, Sya. Aku.. aku..”
 **********************************************


“Lupakan? Abang cakap lupakan? Mai separuh mati cuba lupakan kejadian tu sejak malam kita kat Sunway, tapi apa yang abang buat? Apa yang abang dah lakukan pada Mai? Pada maruah Mai? Abang jaja gambar Mai tanpa seurat benang masa malam kejadian tu. Abang ingat Mai ni apa? Mai ni isteri abang, tahu tak? Isteri abang!! Bukan pelacur!!” airmata mula mengiringi setiap tengkinganku. Aku nak dia tahu betapa hancurnya hati aku bila suami yang diharap itulah yang mengaibkan isterinya.

            “Kau percaya aku yang buat semua tu?” nadanya tenang.

 ************************************************


“Kau ni apahal? Cool ar..” aku memasang telinga. Tu suara Qimi.
            “Shut up!!” melengking suara Raff. Aku tekan dada, takut.
            “No!! You should shut your mouth and listen. Ini majlis kau, seumur hidup kau, takkan ada majlis macam ni lagi. Kau nak spoiled kan just because of him? Eh, hello brother. Kau suami, kau patut protect isteri kau. Bukan jadi pemerhati dari jauh, lepas tu buat kesimpulan sendiri and you hurt alone. Fool!! Kalau sayang, cakap sayang. Kalau cemburu, cakap cemburu. Jangan jadi pengecut.”
            “Kau tak tahu, Qimi. And please, talk no more.” Kali ni nada Raff mengendur.

 ************************************************


            “Terpulang apa abang nak jawab, bukan hak Mai nak menilai betul atau tak. Cuma Mai nak abang jawab soalan Mai. Siapa perempuan dan budak kecil tu? Siapa Mai pada abang? Siapa yang cuba rogol Mai? Siapa yang tangkap gambar Mai? Siapa yang cuba nak malukan Mai? Dan kenapa abang kahwin dengan Mai?”
            Dia nampak terkulat-kulat mendengar soalan aku.

 ************************************************





*** to readers & fllowers HMG kat blog Miss Amaryllis ni, tnx a lot 4 ur supports & tnx cz keep encourage me wif ur magic cmment. U guys r awesome!! 
*** That's a teaser from fews chpter. how? 
 ***honestly, rasa sdih sbb xdpt nk up lg the next chpter. sdih sbab x dpt lg baca komen2 readers smbil tersengih-sengih. sdih jgk sbb tpaksa buat u guys tunggu smpai versi cetak siap.. BTW, really  hope u guys boleh tggu HMG dlm vrsi buku & really hope u guys xkn lupakan Mai & Raff.. And yup, true. The story is not end here. There's alot of secret n surprise r waiting 4 u..
 ***InsyaAllah, dlm mse terdekat ni, will come wif new e-novel. wait ya!!
 ***Love u guys!!

1 comment:

  1. Rasa x sabar nak tunggu sambungan this story. I'm really curious ok. Looks like Mai, Raff & Syaz still have a lot to settle between them. Not forgetting Mama Su as well. So, I think I'm gonna miss our Mr Gardenia after this. Boleh tak keluarkan teaser during these 'waiting period'? Thank u in advance ye Cik Writer! Waiting 4 yr next story!

    ReplyDelete

Featured Post

Friendship Goals - Bab 5

Popular Post