Saturday, July 13, 2013

Hi, Mr.Gardenia -p8-



Oooppss... for those yg fllow stori ni, ampun sgt2 sbb lama x update.. agak busy dlm mcari ending stori n now bdebar2 mnanti jwpn dr pnerbit. hrp2 mnuskrip sy d'terima.. so guys, enjoy the stori yek..:)


8

AKU membawa kaki menuruni anak-anak tangga. Dadaku berdebar-debar mendengar keriuhan ditingkat bawah. Suara orang bertengkar membingitkan hingga kedengaran ditingkat tiga rumah. Siapa yang bergaduh awal-awal pagi begini? Aku membetulkan duduk tudungku yang aku ikat ala kadar saja. Sekadar berkain batik dan berbaju kurung Kedah, pakaian harian aku dikampung yang aku bawa ke sini.
            Ketika tiba ditingkat dua, aku berhenti melangkah bila mendengar suara keras Syazlan dan berselang-seli dengan ketukan dipintu bilik entah siapa. Tapi dari gaya Syazlan membebel, aku dapat meneka pasti itu bilik Raff.
            “Kau boleh tak bangun sekarang sebelum aku pecahkan pintu ni?” berdentam-dentum pintu bilik diketuk Syazlan. Apa yang pasti, bukan disini saja riuh, ditingkat bawah pun sama. Kalau di sini Syazlan riuh mengejutkan Raff, ditingkat bawah kedengaran suara auntie Su kecoh berkata itu dan ini.
            “Raff!! Kau ni memang melampau tahu tak? Kau bangun sekaranglah, lahabau.” Kuat Syazlan menjerit. Aku gigit bibir. Memang macam ni ke keadaan rumah ni setiap pagi? Tadi seawal jam tujuh, aku dikejutkan dengan suara Isya yang menjerit nyaring mengejutkan Maya. Berdesing sikit telinga aku dek lontaran suara dari Isya itu.
            Sekarang ni pulak, turn Syazlan mengejutkan Raff. Peliknya, tak boleh ke gunakan cara yang berhemah sikit? Mesti ke menjerit sampai jiran satu taman dengar? Dan perlu ke ketuk pintu sampai kalau boleh naik bengkak tangan yang mengetuk tu? Ishh, pelik keluarga ni.
            “Wooi.. aku dah bangunlah, bangang.” Terdengar Raff menjerit dari dalam biliknya. Aku tekap tangan didada. Mak ooi, kasarnya bahasa. Bukan ciri-ciri lelaki budiman yang aku nak. Heh.. Mai, gaya macam Raff tu pandang kau aje kan? Perasan. Heh..
            Aku menjungkit bahu, mahu berpaling untuk meneruskan perjalanan turun ke tingkat bawah. Namun langkah aku jadi perlahan bila menyedari Syazlan berada dibelakangku, malah sempat menegur aku dengan ucapan selamat paginya. Tak pasti apa yang selamat, aku anggukkan juga.
            “Macam mana tidur malam tadi? Selesa tak?” soalnya ramah, kami sudah pun menuruni tangga beriringan.
            “Selesa sangat. Tapi biasalah, tempat baru. Tak boleh nak biasakan diri lagi. Hmm.. kenapa riuh sangat rumah ni pagi-pagi?” aku menoleh sekilas kearahnya. Dia nampak sangat kacak dan tampan dengan kemeja biru putih yang berjalur-jalur  lengan panjang dan slack hitam. Dipadankan dengan tali tie berwarna biru lembut. Rambut bersikat kemas. Alahai, segar biji mata dipagi hari ni.
            Dia mengeyit mata padaku. Aku sengih. Cover malu sebab kantoi aku tenung dia tadi.
            “Kalau si Raff tu tidur sini, memang pagi-pagi riuh sebab nak kejutkan dia merupakan satu tugas yang sangat mencabar yang memerlukan tenaga dari segi vokal dan kekuatan tangan mengetuk pintu. Si lahabau tu memang payah nak bangun pagi. Tapi kalau kat floor you, memang setiap pagi kalau ada kelas bingit sebab si Maya memang ratu tidur terhebat yang mampu memecahkan suara orang yang mengejutkan dia.” panjang lebar Syazlan menerangkan. Nampaknya aku perlu biasa diri dengan keadaan yang luar biasa ni.
            “Peliknya?” dalam tak sedar, aku sudah menyuarakan apa yang bermain dalam fikiran aku. Aku pantas menutup mulut dengan tangan, mata dah terbeliak luas sebab tak percaya dengan apa yang baru saja aku katakan. Selambanya kau mengata keluarga ni depan Syazlan.
            Namun reaksi spontan aku itu membuatkan Syazlan tertawa besar. Dia menggosok kepalaku yang dilitupi dengan tudung itu. Aku mengelak kebelakang.
            “Rilekslah, apa nak cuak? Syaz tak marah pun. Memang macam ni gaya kitorang satu keluarga lagi-lagi sejak mama Su dengan Maya join family ni. Meriah macam hari-hari nak sambut hari raya.”
            Aku mengangguk perlahan. Pasti auntie Su adalah isteri baru papa yang arwah atok pernah cerita ketika arwah atok baru pulang dari surau. Rupanya Maya anak tiri papa, Maya anak kepada auntie Su. Tapi macam mana Maya boleh rapat dengan Raff yek? Mungkin sebab mereka sekepala. Satu kapal, tu yang boleh berlayar bersama. Aku angguk perlahan. Ada kemungkinan.
            “Eeii, geramnya aku. Ada aku balun jugak kucing ni kang. Habis makanan aku dikebasnya.” Aku menjengah-jengah mencari auntie Su bila terdengar dia merungut. Perkataan kucing itu membuatkan aku jadi tak sedap hati. Harunkah yang auntie Su marahkan tu?
            “Diorang kat sana tu. Jom breakfast sekali.” Syazlan membawa aku ke ruang makan yang dilengkapi dengan sebuah meja makan besar yang mempunyai dua belas kerusi. Diatas meja sudah tersedia pelbagai makanan untuk sarapan pagi. Malah Isya dan papa sudah pun bersedia dimeja makan, menanti ahli keluarga yang lain.
            “Penat-penat aku goreng ikan tu, jadi rezeki kau pulak ya? Eei, berangin betullah aku dengan binatang tu. Entah dari mana datangnya.”  Bebel auntie Su lagi. Dalam dia membebel, sempat lagi dia menuangkan air susu dari kotak HL  ke dalam gelas-gelas didalam dulang.
            Aku lihat Syazlan sudah mengambil tempat disebelah papa yang sedang leka membaca akhbar harian. Aku toleh pada Isya, dia menepuk-nepuk kerusi disebelahnya, mempelawa aku duduk disitu. Aku senyum sebelum mengambil tempat. Sebaik aku duduk, aku merapatkan sedikit badan aku pada Isya yang sedang mengunyah gula-gula getahnya. Dia sudah siap dengan tee longgar warna merah darah dan jeans hitam. Kad identitinya sebagai pelajar tergantung dileher dengan tali hitam bercorak kartun Nightmare Before Christmas. Rambut sekadar diikat satu.
            “Kenapa dengan auntie Su?” soalku perlahan.
            Dia menoleh pantas kearahku dengan muka berkerut seribu. “Kenapa dengan tisu??” dia mengulangi soalanku tapi ternyata dia dia kurang dengar apa yang aku soalkan. Aku sebut auntie Su, sayangnya dia dengar tisu.
            Aku tersenyum pada papa dan Syazlan yang membuang pandang kearah kami dengan muka pelik.
            “Mai.. Isya.. kenapa ni?” soal papa, akhbarnya diturunkan sedikit. Kaca mata dibetulkan letaknya diatas pangkal hidung.
            “Tak ada apa-apa, pa.” aku sengih segan. Aku terpandang  Syazlan yang sedang menatapku. Renungannya begitu mendalam hingga meremangkan bulu roma aku. Yalah, walaupun mata Syazlan tu nampak menggoda bila tenung macam tu, tapi kalau dah tenung sikit punya tajam, tak ke aku rasa menggeletar satu badan?
            Aku pantas mengalihkan pandanganku pada Isya semula yang masih menanti jawapan dariku. Aku mengarahkan mata pada auntie Su yang sedang mencedokkan bihun goreng ke dalam pinggan.
            Isya mengangguk, baru faham kot. “Mengamuk ikan goreng dia kena kebas dengan penyamun. Ikan goreng aje pun.” Tutur Isya selamba, langsung tak tahan-tahan tahap lantang suara. Aku perasan auntie Su menjeling Isya tajam, malah dia sempat menghadiahkan aku dengan wajah tak puas hatinya padaku.
            Kenapa auntie Su pandang aku macam tu? Apa yang tak kena?
            “Isya..” panggil papa tanpa sedikit pun memandang Isya. Tapi nada suaranya bagaikan memberi amaran dalam diam. Aku nampak Isya menjuih bibir. Tak puas hati.
            “Asal Isya aje, semua tak betul. Mantol betullah. Heeeii, ni mana si ahli sihir dengan lanun seekor tu agaknya. Tak tahu perut orang dah lapar ke, nak pergi kolej lagi. Apa, ingat kolej aku tu ada share dengan diorang ke, ha? Gaya macam diorang yang nak tolong jawab kalau aku lambat. Ni yang aku nak mantol satu hari ni.” Isya mengetuk-ngetuk sudunya pada meja beralaskan kaca itu. Menunjukkan tanda protes.
            “Isya..” sekali lagi papa menyeru nama Isya. Isya merengus sebal.
            “Wooi, turun cepat sikit ar. Aku nak pergi kelas woii..!! Ampa ingat kolej aku tu, Tok Wan ampa punya kah weh? Haa, dah keluaq dah loghat aku nih. Memang mampuihlah ampa sat gi aku tibai.”
            Aku tak tahu apa yang patut aku lakukan saat ini. Rasa nak gelak pun ada sebab Isya ni memang banyak kerenahnya, banyak ragamnya. Kelakar gila Isya ni sebab papa dah warning dua kali pun dia buat tak tahu aje. Siap boleh menjerit panggil Maya dengan Raff lagi. Memang sempoi habis.
            Syazlan tergelak sambil menaip sesuatu ditelefon bimbitnya. “Tu dia, aura kampung Tok Wan sebelah mak dia dah keluaq dah. Sabaq cik, sabaq. Depa memang suka buat lagu tu. Sabaq la noo..” celah Syazlan mengusik Isya juga dengan loghat utaranya. Oohh, arwah isteri papa orang utara rupanya. Patut pekat aje loghat mereka ni.
            “Hang pun sama. Awat hang tak pecah ja pintu lanun tu? Bagi pecah dia punya muka pun takpa, aman dunia aku.”
            “Eh, tak mau aku cik weh, sat gi dia panggil Jack Sparrow mampuih la aku.”
            Kemudian tawa Isya dan Syazlan berpadu, kuat hingga menarik perhatian papa. Papa menurunkan surat khabarnya sekali lagi, kali ni dia merenung Isya dan Syazlan silih ganti sebelum kembali membaca. Garang jugak papa ni, tapi pelik Isya tak gentar langsung.
            Aku senyum lucu. Diorang ni ada-ada aje.
            Beberapa ketika kemudian, Raff datang mengambil tempat disebelah abang Syazlan. Dia nampak kemas dengan kemeja pink lembut, bertali tie pink gelap dan berseluar slack putih. Sungguh, nampak sweet sangat. Lembut aje mata ni memandang. Tapi bila tengok muka sombong tu, heh.. Menyampahnya. Rasa berangin aje hati ni.
            Dia menghadiahkan senyuman paling sinis yang pernah aku tengok padaku. Malah matanya sempat menilik penampilanku yang aku tahu pastilah nampak gaya kekampungan. Tapi apa aku kisah? Memang inilah pakaian rasmi aku dirumah. Nak kutuk aku perempuan kampung pun, kutuklah. Aku tak heran langsung.
            “Sejak bila papa hire orang gaji ni?” soal Raff pastilah hendak mengenakan aku.
            “Raff..” papa seru nama Raff pulak dengan nada amarannya itu. Isya pantas menyambung dengan muka tak puas hati.
            “Hang toksah nak banyak bunyi noo, aku tabuh sat gi baru tau. Dahlah lambat. Hang kan Raff, elok amik syif malam ja lah. Tak pun pi tidoq kat rumah hang. Menyusahkan orang ja nak bangkitkan hang. Sama ja macam ahli sihiq tu.”
            Raff tergelak. Isya menjuih, menyampahlah tu agaknya. “Mami jarum mana pulak salah masuk rumah ni, pa? You apahal? Pagi-pagi dah berloghat? Tengah hanginlah konon?” ejek Raff dengan senyuman sinis tak lekang dibibir. Abang Syazlan mencebik, menyampah.
            “Hang tau apa? Haa, kau... turun pun. Baru aku ingat nak jemput dengan penumbuk aku ni.” Isya kalih perhatian pada Maya yang sedang melangkah ke meja makan. Nak terkeluar biji mata aku tengok Maya yang menjinjing beg berjenama Guess hanya berseluar pendek paras paha dan berbaju tee sendat. Biar betul nak pergi kelas macam ni?
Sebaik Maya mengambil tempat, dan auntie Su sendiri sudah duduk selepas siap mencedok makanan, papa melipat akhbarnya. Dia melempar pandangan pada kami satu-persatu. Nak kira kehadiran kot.
            “Maya, tukar seluar.” Arah papa, nadanya tegak saja. Tanda tiada kompromi. Maya berdecit sebelum naik semula ke bilik.
            “Isya, buang gula-gula getah tu.” Isya tanpa banyak bunyi mengeluarkan gula-gula getahnya lalu dibungkus dalam kertas pembalutnya.
            “Syaz, before pergi kerja pakai jam.” Pesan papa selepas menilik Syazlan. Kemudian papa kalih pada Raff pula. Raff buat bersahaja.
            “Raff, tak ke mana perginya kalau perangai sombong macam tu. Hari ni kerja half day aje.” arah papa.
            Why?” Raff berdongkol bila papa mengarahkan supaya dia diam, jangan banyak soal. Saat mata papa singgah padaku, aku mula rasa berdebar-debar. Apalah yang papa nak komen kat aku ni.
            “Tengahari nanti Mai siap, Raff bawak Mai pergi beli barang keperluan Mai, okay?”
            Aku pandang Raff yang jelas terlopong mulutnya. Sekarang ni bukan dia sorang aje yang terkejut ya, aku ni pun. Dah rasa nak jatuh rahang ni duk ternganga bila papa bagi arahan macam tu.
            “Naaaa.. you must be kidding kan, pa? Papa nak Raff bawak dia keluar kat KL ni? Perempuan kampung ni? Mengarut.” Cemuh Raff dengan pandangan jengkelnya padaku. Dia mengalih mata pada papa pula.
            “Papa kan suami dia, why not papa aje yang bawak dia keluar. Tak pun, si Mai ni kan ada madu, kenapa tak suruh madu Mai ni yang teman. Kan mama Su? Bolehlah tumpang menghabiskan duit papa Raff ni.” Selamba dia menempelak auntie Su yang jelas sudah berubah tegang wajahnya. Kejap.. kejap.. Tak kan Raff pun anti dengan auntie Su kot? Bukan Isya sorang aje ke yang blacklist auntie Su? Ahh, payahnya nak faham keluarga ni. Rasa macam kena buat research saja. Hmm.. memang kena buat research.
            Papa berdeham. Cuba menghentikan apa sahaja kata cemuhan yang bakal keluar lagi dari Raff.
            “Madu Mai tu siapa, Raff? Umur Raff dah cukup banyak ke sampai boleh suka-suka hati kata orang yang lebih tua macam tu? Dan lagi satu, papa nak lepas ni walaupun kamu semua panggil Mai ni Mai saja, but..” kata-kata papa dicelah Isya tiba-tiba.
“Pa, Isya panggil dia Lis. Kan Lis, kan? Baru sweet.” Nyaring suara Isya mencanangkan nama aku yang baru diberinya semalam. Kembang kuncup hidung Isya pasti kerana rasa bangga.
Aku mengangguk perlahan menjawab pertanyaan Isya. Aku perasan Raff mencebik. Aku nampak Syazlan menjungkit kening. Comel aje.
Papa mengangguk. “Mai or Lis, as long as nama dia, papa tak kisah. Apa pun, ingat Mai tetap ada statusnya disini. Kalau tak nak hormat dia sebagai isteri papa, layan dia sebagai anak bongsu papa. Anggap dia macam adik kamu semua. Faham?” tekan papa tegas.
Seketika mereka mengangguk. “Syaz, Raff.. kamu berdua jangan nak jadi kepala tak elok pada adik-adik. Harap aje umur  dah 31 tahun, lawyer pulak tu. Seorang lagi doktor ortopedik umur 29, tapi gaya macam budak-budak. Adik-adik bergaduh, dia yang lebih. Ubah sikit perangai tu.” tegur papa pada anak-anak lelakinya.
Aku toleh pada Isya bila terdengar dia mengekek ketawa. Lucu barangkali bila abang-abangnya yang dah dewasa macam tu kena marah macam budak-budak kecil. Aku senyum, Isya ni memang tak boleh cover feeling dia langsung. Apa yang dia rasa, ditunjuk terang-terangan walaupun ketika ini aku lihat papa sudah merenung semacam pada Isya.
“Dan awak Nur Arisyah Akma, apa yang lucu sangat tu? Papa dah pesan banyak kali, kan? Jangan suka-suka bagi nama ketiga kat orang lain. Ahli sihirlah, lanun dari Carribeanlah. Ikut suka aje. Lepaih ni, papa dengaq ja hang dok panggil orhang nama peliaq-peliaq, kepala hang tu papa katok. Tau dak?”
Isya sengih. Wah, papa pun speaking utara dah ni.
“Dahlah, makan.. makan. Karang lambat masuk kerja.” Auntie Su mencelah.
Ketika kami menjamu selera, dan Maya sendiri sudah lama mengambil tempat semula selepas menyalin pakaiannya, Raff menyuarakan keengganannya untuk membawa aku keluar.
“Eeei, menyampahnya aku. Banyak sangatlah saham yang kau nak jaga tu sampai nak jalan dengan orang kampung pun tak boleh? Propa lebih, padahal habuk pun tarak.” Isya menggumam dengan mulut yang penuh dengan bihun goreng. Malah kepala pun dia tak diangkat dari pinggan.
“Sebab saham Raff banyaklah kena jaga. Syaz kan ada, suruhlah dia.” Balas Raff angkuh.
Papa menggeleng dengan keluhan. “Kalau papa nak Syaz yang pergi, papa tak kan sebut nama Raff.”
“Pa, tak apalah. Lain kali aje.” aku mencelah dengan nada paling sopan dan lembut. Kalau dah orang tak sudi, janganlah dipaksa. Nanti tak ikhlas pula jadinya.
Pa, leave it to me. Kelas Isya habis pukul sebelas. Petang Isya free, biar Isya yang bawak Lis beli barang keperluan. Okay pa? Jangan lupa tinggalkan cash ya.” Isya kenyit mata pada papa.
Papa tanpa bertangguh meraba poketnya, dompet kulit dibawa keluar. Sekeping kad dihulurkan pada Isya. Dalam kerutan, Isya ambil juga. Maya dah membulat biji mata.
Cash ajelah papa. Isya malas nak guna debit card. Nanti sreet.. sreet.. sreet.. tahu-tahu dah tak ada duit dah dalam akaun tu.”
Don’t worry, tak kan habis twenty thousand kalau Isya yang guna. Belikan barang Mai untuk ke kolej sekali. Malam tadi papa dah call your director, Mai boleh start esok. Nasib baik sem baru start dua minggu. Itupun second intake, kira okaylah classmate Mai masih sebaya dengan Mai lagi. So, esok Isya tolong Mai daftar okay?”
“It’s okay pa, Syaz boleh handle untuk esok.” Syazlan berkata dengan senang hati.
Papa angguk. “Good.”
“Pa, Maya nak join Isya pergi beli barang Mai nanti.” Laung Maya dengan semangatnya.
Belum sempat papa menjawab, Isya sudah pun menyampuk.
“Alamak Maya, you ada projek luarkan hari ni? Hmm.. kesiannya. Isya kalau boleh memang nak bawak, tapi tak dapatlah macam tu. Next time okay? Maya nak apa-apa ke? Handbag Guess? Sembonia? Burberry? Belle? Giodarno? Chloe? What color?”
Maya nampak sedih tapi mendengar tawaran Isya, serta-merta dia jadi teruja. Bersinar-sinar biji matanya. Dia bertepuk suka.
Serious? I nak handbag Burberry. Dark brown should be fine. Tak kisah design apa pun, but make sure the latest one.”
Isya mengangguk-angguk. Dia menyuap bihun, tapi muka seakan sedang berfikir dengan serius. Garfu dimain sebelum membalas pandangan Maya.
“Nanti I carikan kat Chow Kit. Rasanya yang ciplak murah sikit.” Tutur Isya dengan wajah bersahajanya.
Aku tahan rasa hati nak tergelak. Syazlan sendiri sudah melambakkan tawanya. Papa senyum kecil. Raff menghirup minumannya, cubaan untuk mengelakkan tawanya terhambur. Yalah, takkan nak gelakkan geng sendiri. Auntie Su aku nampak menjuihkan bibir, sama seperti Maya. Masam-masam kelat muka Maya.

3 comments:

  1. Finally new n3! Rindu betul nak tau perkembangan criter ni...but apa2 pun, sila teruskan ye Cik Writer! Saya suka watak Mai, Raff & Syaz..nampak mcm biasa tapi rasanya mungkin ada konflik nanti...Good Luck ye!

    ReplyDelete
  2. ida..
    glad u like it...
    n tnx sbb sudi mnanti entry yg bru..
    komen n kritikan anda sgt sy hrgai...:)
    trus kn mbaca ye..

    ReplyDelete
  3. Mmg best cita ni tp ada 1 dialog yg pasai loghat utara " papa dengaq ja hg panggil nm org peliaq-peliaq, papa katok kepala hg".. pttnya just tulis " pelik-pelik" ja. Coz bl dah guna perkataan peliaq2 2 dah jd maksud lain (x elok utk di sebut).. apa pun mmg lain drpd yg lain.. =D

    ReplyDelete

Featured Post

Friendship Goals - Bab 5

Popular Post