Wednesday, February 27, 2013

Hi, Mr.Gardenia (p-2)


“..KAU tahu betapa ku sayang padamu.. hanya bidadari sebagai ganti.. hooo.. hanya takdir menentukan ia.. ooh.. belaian jiwa..” sehelai lagi pakaian aku sidai diampaian.
            “Haaa, eloklah tu sidai baju sambil menyanyi. Cepat sikit hujan timpa bumi.” Laung suara atok dari pintu rumah. Aku tarik muncung. Selalu potong line tau atok ni. Ada aje modal nak kutuk suara sumbang aku ni.
“Kan atok dah pesan, jangan menyanyi kat luar. Tak elok anak dara lontar suara macam tu. Aurat.” Pesan atok. Ya.. ya.. aku ingat pesan atok tu. Mahu tak ingat, kalau dah ayat itu jugak yang diulang setiap kali aku terrr..menyanyi kuat-kuat. Nak buat macam mana, kadang-kadang aku pun tak sedar bila aku tinggikan vokal. Perasan suara sedap. Hahaha
“Mai bukan apa tok, saja nak hiburkan hati ayam-ayam atok dengan si Harun tu. Kesian dia orang tak ada hiburan.” Aku sengih lucu dan kembali menyidai pakaian yang masih tinggal separuh.
“Mulia sungguh hati kamu Mai. Tapi atok rasa baik tak payahlah. Entah dia orang kutuk suara kamu tu, siapa tahu kan.” tanganku terhenti seketika dari memerah kain pelikat atok. Senyum aku hilang. Aku tarik muka. Atok ni, jujur betul.
“Mai, atok nak ke belakang kejap...”
Aku pantas paling muka. “Nak ke kebun lagi ke?” tanyaku.
Atok selamba menyarung kasut getahnya kemudian topi kainnya diletakkan diatas kepala. “Kalau ya kenapa?” soal atok dengan muka tanpa ekspresinya.
Aku bercekak pinggang. Helaian rambut yang masih basah ditiup angin pagi aku selak ke belakang. “Tak payahlah atok, hari ni duduk rumah aje.”
Aku tengok atok sengih tepi cuma. Ketika itu dia sedang mengasah parangnya dipangkin pokok mempelam. Jarak antara pangkin tu dengan tempat ampaian baju hanya beberapa langkah sahaja.
“Kamu ni, muda-muda dah macam nenek kamu. Membebel aje. Atok nak tampal lubang kat bilik air tu lah.” Ohh.. aku angguk-angguk biarpun di kutuk atok. Kalau untuk kebaikan atok aku dikatakan seperti arwah nenek, aku rela tau. Sebab aku sayangkan atok.
Aku meneruskan menyidai. “Eloklah tok, dua tiga hari ni makin kerap Mai perasan ada orang mengintai Mai pagi-pagi.” Ulasku tanpa memandang atok. Aku jadi takut bila memikirkan setiap pagi aku harus mandi dan menyuci pakaian. Mungkin mula-mula mengintai, lepas tu apa pulak. Ya Allah, nak fikir pun takut, apatah lagi jika berlaku betul-betul. Astaghfirulallah..
“Kamu ni Mai, lain kali kalau ada orang mengintai kamu, jeritlah. Panggil atok. Kalau jadi apa-apa macam mana. Mai.. Mai..” keluh atok.
Aku diam, sedar salah sendiri. Bukan aku tak nak panggil atok tapi aku tak nak atok terkejut. Atok bukannya sihat sangat. Karang kalau jadi apa-apa macam mana? Kesian kat atok.
“Maaf tok.” Suaraku perlahan. aku mengepit bakul yang sudah kosong. Aku berjalan kearah pangkin, mengambil tempat disebelah atok yang sedang membelek parang lamanya. Atok mengusap kepalaku lembut sebelum menarik aku dalam pelukannya.
“Atok sayangkan Mai, atok tak nak jadi apa-apa kat Mai. Mai pun tahu, dalam kampung ni, Mai sorang aje anak dara yang digilakan orang. Atok takut mereka apa-apakan Mai.” Sebak kedengaran suara atok. Pastilah atok trauma mengenangkan kejadian beberapa tahun yang lalu. Aku hampir dirogol ketika pulang dari sekolah. Mujur ada insan yang baik hati menyelamatkan aku.
Aku peluk pinggang atok. Pipi tua atok aku cium sekilas. “Mai pun sayang atok. Mai tak nak bagi atok susah hati.” Mai tak ada sesiapa dalam dunia ni selain atok. Ayat itu aku sambung dalam hati. Atok cukup pantang dengar aku berkata sebegitu. Pada atok, aku memang tiada sesiapa tetapi aku masih punya Tuhan yang Maha Pencipta.
Aku terasa kepalaku digosok-gosok. Aku senyum. “Atok lagi susah hati bila kamu cakap ada orang mengintai kamu. Entah apa agaknya orang tu nak. Kalau betul nak kan kamu, datang ajelah masuk minang. Kamu bukan bini orang pun.”
Aku angkat kepala, pandang atok. “Orang yang mengintai Mai tu yang atok suruh masuk minang? Ishh.. sumpah Mai tak nak. Entah berapa ramai anak dara dia intai agaknya.” Aku sebenarnya tak pernah kisah siapa bakal suami aku yang atok mahu pilihkan. Pada aku, pilihan atoklah yang terbaik. Lagipun, aku manalah ada kawan lelaki. Atok memang pantang kalau aku berkawan rapat dengan lelaki entah siapa-siapa.
Atok gelak, bergegar bahunya. “Agak-agak, Mai nak suami yang macam mana?” soal atok. Perlahan-lahan aku rungkai pelukan. Aku duduk bersimpuh diatas pangkin. Pandangn aku halakan ke hadapan. Mula membayangkan ciri-ciri lelaki yang aku inginkan sebagai suami.
“Mai nak yang macam atok.” Ujarku, sekaligus membuatkan atok terjerit terkejut. Aku kalih pada atok dengan dahi berkerut. Apasal atok terkejut sangat ni?
“Kenapa?”
“Kamu ni biar betul sikit Mai oii.. kamu nak kahwin lelaki tua macam atok ke?”
Aku jatuh rahang, ternganga. Sesaat berlalu, aku pantas menggeleng. Beriya-iya menggeleng. “Bukan.. bukan. Maksud Mai, Mai nak suami yang baik macam atok. Hensem, penyayang. Suka dengar Mai membebel.” Aku menyatakan ciri-ciri yang ada dalam diri atok yang membuatkan aku sayang sangat kat atok.
Atok gelak besar. Dia bangkit dari duduknya. Parang tadi disisipkan ke dalam sarung yang tergantung dipinggang atok. “Baik, hensem dengan penyayang tu betul. Tapi pasal membebel tu, Mai ajelah yang perasan. Bila masa pulak atok suka Mai membebel. Bingit tahu.” Ejek atok bersahaja, tetapi aku masih nampak atok menyembunyikan senyumannya.
Aku tarik muka. “Atok ni, tak sukalah. Orang puji ikhlas, atok tak nak pun jaga hati Mai.” Aku peluk tubuh.
“Atok pun sama. Puji seikhlas hati, bukan sebab nak jaga hati.” atok gosok kepala aku sambil tergelak. Kemudian dia mula membawa langkah ke belakang rumah pun masih dengan sisa tawanya.
Aku tengok atok hingga hilang dari pandangan. Perlahan-lahan aku koyak senyuman. Atok.. atok.. Mai sayang atok tau.
“Assalamualaikum..” aku pantas menoleh. Alamak.. aku toleh kiri kanan, mencari apa-apa yang boleh dibuat menutup rambut dari terus menjadi santapan mata lelaki muda itu. Bakul? Belasah ajelah. Aku capai bakul, mengangkat bakul tu dihadapan mukaku, melindungi wajahku dari pandangannya.
“Err.. maaf.. maaf..” lelaki itu nampak serba salah. Aku tengok dia dari celahan lubang-lubang pada bakul. Kacaknya walaupun dengan pakaian yang sudah lencun tu. Anak siapa ni? Tak pernah nampak pun. Tak macam orang sini.
“Saya nak.. err.. err..” lelaki tu toleh belakang. Aku turut mengikut pandangannya. Kelihatan seorang lagi lelaki yang mungkin seusia dengan lelaki tu serta seorang lagi gadis yang nampak lebih muda dari yang lain.
Gadis tu nampak bengang kemudian melangkah kasar kearah kami. Rasanya mereka ni bukan orang sini. Tengok aje dari gaya pakaian mereka, lagi-lagi yang perempuan berkulit putih itu. Hanya jeans pendek dan singlet bertali lebar sahaja. Rambut pun berwarna.
“Syaz ni kenapa? Tanya ajelah.” Marah gadis tadi. Aku bangkit perlahan dari pangkin dengan rasa cuak. Siapa mereka ni? Datang dari mana? Nak apa? Aku tengok pula lelaki dihujung sana yang mula membawa kaki kearah kami. Yang ni pun nampak macam perempuan tu. Muka bengang aje. Tapi pelik, kenapa mereka bertiga ni basah lencun? Tak kan aku nyanyi tadi tapi hujannya kat tempat lain?
Lelaki yang dipanggil Syaz tadi diam tak berkutik dengan mata terhala kearahku. Aku toleh pada si gadis.
“Maaf, ada apa ya?” soalku perlahan, masih melindungi wajahku menggunakan bakul tadi. Si gadis toleh pada si lelaki yang seorang lagi. Mereka mencebik, meluat. Entah kenapa.
“I nak tanya, dari sini nak ke rumah arwah tok Kassim macam mana?” tegak saja nada suara lelaki sombong itu. Langsung tak tahu berbudi bahasa. Berlagak. Ingat ni kampung, sesuka hati nak tunjuk bagus.
“Terus aje dari sini. Nanti nampak lorong Haji Latiff sebelah kanan tu, masuklah. Kampung ni tak besar mana pun, pusing-pusing kat situ jugak.” Sempat aku menambah, sedikit menyindir. Aku nampak si abang senyum sedikit, aku membalas. Hanya pada si abang. Dengan dua orang lagi hamba Allah ni, jangan harap. Dahlah sombong.
“Eh.. eh.. budak kampung ni. Banyak pulak cakapnya.” Marah gadis tadi. Mukanya bertambah berang.
“Biasalah, orang kampung.” Tambah lelaki tadi dengan senyuman mengejeknya. Kenapa? Salah ke kalau aku jadi orang kampung? Sabar Mai, sabar banyak-banyak.
“Kalau rasa masalah yang korang cari tak cukup lagi, jangan nak tambah lagi dengan masalah bergaduh dengan orang kat kampung ni pulak. Penat dah aku melayan korang.” Lelaki bernama Syaz  mencelah bagi mengelakkan berlaku pertikaman lidah. Dia nampak sedikit bengang dengan tingkah adik-adik mereka.
Mereka berdua merengus kemudian menjeling sebelum mengangkat kaki dari situ. Aku berpandangan dengan Syaz pula. “Maaf ya, diaorang memang macam tu. Err.. saya Syazlan. Cucu arwah tok Kassim.. err..”
“Syaz, cepat lah. Dah nak tengahari ni.” Laung si gadis dari hujung jalan.
Syazlan angkat tangan pada mereka, memberi isyarat sekejap. Kemudian dia menoleh pada ku semula. “Saya pergi dulu. Assalamualaikum.” Ujarnya kemudian mengangkat kaki, pun masih sempat menghadiahkan aku dengan secebis senyuman lembut. Kacaknya..

“ATOK, mari makan tengahari.” Aku menjengah ruang tamu dari pintu dapur. Mencari-cari kelibat atok. Sebenarnya kalau tak cari pun tak apa, sebab memang sah atok dengar aku laung. Rumah ni bukanlah sebesar rumah ketua kampung tu sampai panggil tiga empat kali pun tak dengar.
            “Ya.. ya..” suara atok membalas. Aku dengar papan rumah dipijak menandakan atok sedang berjalan menuju ke dapur.
Aku bersimpuh diatas tikar mengkuang, atok datang bersila dihadapan. Tudung saji aku angkat kemudian nasi aku sendukkan ke dalam pinggan. Doa dibaca sebelum makan. Kacang panjang goreng aku letakkan dalam pinggan. telur dada aku ambil sedikit. Syukur dengan apa yang ada. Lauk ni pun dah cukup sedap pada aku. yang penting, mesti ada sambal belacan.
“Lubang tu semua atok dah tutup dengan papan. Kalau kamu rasa ada orang intai lagi, bagitau atok. Biar atok pakukan dia dengan papan tu sekali.” Ujar atok sebelum menyuap nasi ke dalam mulutnya.
Aku sengih sambil mengunyah perlahan. “Kalau Mai kerjakan senang. Boleh Mai naik batu aje bilik air tu.” elok ayat itu keluar dari celahan bibir, aku terdiam. Perlahan-lahan aku kalih mata pada atok yang turut terhenti suapannya. Mata atok aku tentang takut-takut. nyata aku dah terlepas cakap.
“Maaf tok, Mai tak ada niat apa-apa pun cakap macam tu.” atok kembali menyambung suapannya.
“Atok bukan tak nak kamu kerja, bukan tak nak kamu sambung belajar. Tapi atok risaukan kamu. Kamu tak selamat kat luar sana. Nanti kalau kamu dah kahwin, ikut kamulah nak buat apa.”
Aku menyuap nasi perlahan. aku mengerti perasaan atok kerana itu aku tak pernah merungut walaupun aku menerima tawaran menyambung pelajaran seperti teman-teman aku yang lain. Biarlah, aku sendiri mahu berada disisi atok sepanjang masa. Aku tak mahu tinggalkan atok sendirian.
“Yalah tok, Mai faham. Mai..” aku menoleh kearah pintu yang memisahkan dapur dengan ruang tamu yang berada dirumah atas bila terdengar salam.
“Siapa pulak datang tu?” soal atok pada dirinya sendiri. atok pantas mencuci tangan.
Dia bangun lalu tangga dapur didaki perlahan. Niatku untuk menyambung makan terbantut bila terdengar atok mempelawa tetamu naik ke rumah. Tak kan pula hendak dibiarkan tetamu tak berhidang air. Aku mencuci tangan, cerek diatas para aku ambil lalu aku isi dengan air. Sementara menunggu air mendidih, aku menyusun gelas-gelas diatas dulang. Kuih puteri ayu yang aku buat pagi tadi aku letakkan diatas piring. Tudung putih yang bersangkut ditepi dinding dapur aku capai.

AKU MELANGKAH perlahan menatang dulang naik ke ruang tamu. Aku tersenyum pada tetamu-tetamu atok. Ada sepasang suami isteri yang sudah agak berusia duduk bersila diatas tikar mengkuang bersama atok. Itu ajelah yang kami ada dirumah ini. janganlah harapkan sofa lembut mahupun kerusi rotan, semua tak ada.
            “Ni dia anak dara arwah Hussin. Wah, dah besar. Makin cantik.” Puji lelaki dalam lingkungan empat puluhan itu. Disambut dengan tawa isteri dan atok. Aku senyum kecil. Air aku tuangkan lalu aku hidangkan dihadapan mereka.
“Minum pakcik.. makcik.. tok..” pelawaku. Sebelum aku duduk bersimpuh disebelah atok, aku menyalami tangan mereka terlebih dahulu.
“Mai, ni pakcik Akram yang atok cerita hari tu. Ingat lagi tak?”
 Aku angguk perlahan. Bila dah tengok muka ni, ingatlah walaupun pakcik Akram nampak makin berusia tetapi masih juga segak. Bila sebut nama aje hari tu, memang kosong habis. Inilah agaknya isteri barunya yang yang atok cerita tu. mungkin seusia dengan pakcik Akram, tetapi masih nampak bergaya dengan rambut sanggulnya.
“Tak kan tak ingat, dulu pakcik selalu datang sini. Ini isteri baru pakcik, panggil auntie Su aje.” Sambut pakcik Akram. Aku senyum kecil pada auntie Su. Memang aku pemalu sikit dengan orang yang aku tak kenal.
“Pakcik dengan auntie datang berdua aje ke?”
“Nilah yang tak sedap nak cerita ni. Anak-anak kami ada kat dalam kereta, tak mahu turun. Puas dipujuk, semua buat tak tahu.” Cerita auntie Su. Dari gaya auntie Su, aku tahu dia seorang yang baik.
Aku angguk, faham sangat atas alasan apa anak-anak auntie Su dan pakcik Akram tak nak naik ke rumah. Takut roboh agaknya. Lagipun rumah kami panas, tak ada kipas jauh sekali air-cond. Yalah, aku pun tahu mereka ni orang bandar. Mana biasa dengan suasana kat kampung yang panas ni.
“Ala, biasalah tu. Ni Ram, bila kendurinya? Lepas Isyak ke?” celah atok. Aku menjadi pemerhati.
“Ya pak Rahim, lepas Isyak. Memang niatnya balik ni nak buat kenduri arwah. Jangan tak datang pulak. Kamu pun Mai.”
Aku senyum sahaja. Tak pasti dapat datang ke tidak.
“Insya-Allah, kalau tak ada aral, sampailah aku kat rumah tu.”
Ya, kalau tak ada aral. Tapi dalam hati dah niat memang tak nak datang. Seriau.


*lagu yang Mai nyanyi smbil sidai bju..hehe

No comments:

Post a Comment

Featured Post

Friendship Goals - Bab 5

Popular Post