Sunday, July 28, 2013

Hi, Mr.Gardenia (p-16)



16
ENJIN kereta aku matikan. Aku bersandar, berteleku menatap banglo yang berdiri gah dihadapanku. Kalau ikutkan rasa hati, memang malas sangat aku nak balik, tapi sebab nak tolong punya pasal, nak taknak terpaksalah.
Bukan aku bencikan rumah ni, tapi aku tak mahu bertembung dengan lelaki yang tak pernah menerima kehadiran aku disini. Kerana itu sejak berdaftar dikolej dan menjadi penghuni asrama aku jarang balik. Rasanya sejak dua bulan memegang status pelajar Great Asian College, masuk ini baru dua kali aku balik ke rumah, tu pun sebab nak melawat Harun. Tapi sekarang Harun pun dah tiada..
Biasa balik dengan Isya, sekarang ni aku terpaksa berdiri dikaki sendiri. Haish, Isya punya pasallah ni. Dah tahu pendrive tu penting, pergi tinggal tu kenapa. Dah satu hal aku yang kena amik sebab dia tengah sibuk bina dia punya model rumah.  Esok nak presentation, hari ni baru nak kelam-kabut sampai aku pun jadi kelam-kelibut. Nasib baik dari kolej nak ke Country Height Damansara takat sekangkang kera aje.
Memandang Ferrari merah yang terparking aman digaraj buat aku rasa nak reverse ke asrama semula. Malasnya nak bertembung dengan dia ni, buat sakit hati, bengkakkan jiwa raga aje. Time ni jugaklah dia nak ada kat rumah, apasal tak stay aje kat hospital tu.
Aku melepaskan nafas sebelum melangkah keluar dari kereta Suzuki Swift yang disembur warna light pink. Kereta ni kata papa, papa dah lama beli, sebelum aku datang sini lagi tapi tak bertuan. Sebelum aku dapat lesen memandu, kereta ni masih warna biru tua tapi lepas aku dapat lesen, terus Isya dan Syazlan hantar ke kedai spray kereta untuk ditukar warnanya. Tu yang jadi light pink dengan tema patung Barbie.

Melepasi ruang tamu utama, tiada apa yang aku lihat selain perabot dan sofa. Sunyi sepi aje. Entah mana agaknya mama Su. Rumah besar-besar bila ramai orang seronoklah, riuh-rendah aje. Cuba penghuninya tinggal dua tiga orang aje, alamat rasa macam tinggal sorang-sorang ajelah.
“Ala, tak bolehlah sayang...” Eh.. aku menyorok pada dinding yang memisahkan dapur dengan ruang tamu.  “..I sibuk sangat kat rumah. Nak masak, kemas rumah lagi. Orang gaji? I dah mintak dah, tapi masih dalam proses. Hmm.. betullah, ingat senang ke nak cari orang gaji. Ya.. ya, I pun rindukan you jugak. Hmm.. tahu.. tahu..”
Aku kerut dahi. Mama Su bersayang-sayang dengan siapa? Papa ke? Aku angguk. Papalah tu, siapa lagi. Ketika kaki hendak melangkah, aku bagai tertarik untuk terus mendengar perbualan mama Su dengan papa ditelefon pastinya. Rasa macam ada yang pelik aje.
“..nak keluar curi-curi? Tak mahulah I, nanti kantoi dengan anak-anak tiri I tu, tak haru? Nantilah, bila I free kita jumpa ya? Betul, I  janji. You tu bila I free you sibuklah teman bini you shoppinglah, makan anginlah. Tak sukalah I macam tu.”
Arr..? Aku geleng kepala. Takkan mama Su bersayang dengan lelaki lain? Ish, takkanlah kot. Mama Su sikit punya baik layan papa. Aku angguk,mesti mama Su tengah berbual dengan.. hmm.. dengan siapa yek? Aduh, nak sedapkan hati sendiri pun tak tahu macam mana.
Aku menjatuhkan tangan ke sisi, entah macam mana boleh terpaut pada jambangan bunga yang terletak di meja sudut. Pantas aku menyambut sebelum ianya jatuh ke lantai. Kalau jatuh, matilah aku kantoi curi dengar mama Su buat skandal. Hu hu hu..
Prangg..!!!
Aku membeliak biji mata. Lain yang aku takut jatuh, lain pulak yang jatuh. Mana pulak datangnya gelas kaca ni? Macam mana ni? Ahh.. cabut ajelah.
Aku membuka langkah, berlari meniti anak tangga tapi belum pun setengah tangga, aku bertembung dengan orang yang entah sejak kurun ke berapa berdiri kat sini. Impak dari perlanggaran tadi, aku hampir tergolek ke bawah semula mujur dia sempat memaut pinggang aku lalu membantu aku mengimbangi badan.
Aku beristighfar dalam hati. Kalau jatuh tadi, meskipun taklah tinggi mana tapi masih ada potensi berlaku keretakkan tulang rusuk tau. Aku angkat muka, ingin melihat siapa gerangan yang telah menyelamatkan aku tadi. Dan bila mata bertentang mata, hidung bersua hidung. Aku tergamam. Sekejap. Lepas tu aku buka mulut luas-luas ready nak menjerit.
Tapi tak sempat aku menjerit, mulut aku ditekup kemas dan kuat. Bulat mata aku membalas renungan tajamnya. “Lebih baik kau diam kalau kau tak nak mama tahu kau curi dengar perbualan dia.” bisik Raff, malah amarannya kedengaran tajam.
Dalam aku berkira-kira hendak membalas kata-katanya, aku terdiam bila terdengar suara mama Su yang agak kuat menandakan kedudukannya tidak jauh dari kami. Hampir aku terdorong ke belakang bila Raff dengan kasar melepaskan pinggangku lalu berlari secara senyap naik keatas. Aku sendiri tak menunggu lama, terus mengikut jejaknya. Gila nak diri kat tangga tu aje? Ada yang kantoi pasang telinga kang.
Tiba ditingkat dua, aku menoleh kiri dan kanan, mencari kelibat Raff. Tapi tiada. Hmm, dah masuk biliklah tu.  Doktor tu manalah sudi nak pandang muka aku ni. Orang kampunglah katakan. Huh! Aku terus mendaki untuk naik ke tingkat tiga. Isya kata, pendrivenya itu tertinggal didalam bilik studi. Isya.. Isya, nasib baiklah aku tak ada kelas petang ni. Kalau tak, kau baliklah sendiri amik pendrive kau tu.
            Masuk didalam mini library ditingkat tiga, diaras bilikku, aku menggeledah isi bilik. Ya Tuhan, dahlah benda alah tu kecik, macam mana gaya yang aku nak cari ni? Aku meraba BB didalam beg bukuku, bila telefon canggih itu sudah berada didalam tangan, pantas aku mencari nama Isya dari dalam senarai nama. Beberapa ketika menanti, talian bersambung. Terdengar suara Isya menyapa.

            “Weh, tak payah nak berhellolah. Aku nak tanya ni, kat mana kau letak pendrive tu?” soalku sambil mengangkat buku-buku diatas meja studi. Kot benda tu terselit kat celah mana-mana ke.
            “Kat dalam mini librarylah, nyonya.” Dia merengus sedikit.
            Aku berdiri bercekak pinggang dengan sebelah tangan. “Dey minachi, mini library ni walaupun mini tapi besar tahu tak? Kat celah mana kau letak? Kau jangan nak hangin dengan aku ey, aku nak tolong amikkan ni pun kira bersyukur sangat-sangat tahu tak? Flying kick kang...” haa, ni yang angin aku nak bertiup sepoi-sepoi bahasa ibunda ni. Kita nak tolong, dia boleh bagi suara mantol dia tu kat kita.
            Kay.. kay.. I’m sorry. Kau ni, ikhlas tak ikhlas tolong aku? Aku lupalah aku letak mana. Cuba kau tengok kat CPU pc aku tu. Kot aku cucuk lupa nak tanggal ke.”
            Giliran aku pula merengus. Suruh aku cari tapi dia sendiri tak tahu kat mana dia letak benda tu. Umur baru 22, tapi dah nyanyuk. Aku membongkok sedikit, menjengah CPU yang terletak dibawah meja studi Isya. Aku menggaru kepala.
            “Saodah oi, mana ada. Cuba kau ingat betul-betul, kau letak kat mana.” Aku duduk dikerusi Isya. Jacket denim separas dada itu aku tanggalkan, tinggal sleveless tee sendat berwarna kuning telur. Panas gila, nak pasang air-cond malas nak cari remote controllernya.

            “Alamak.. kejap.. kejap.. Nanti aku call kau balik.” Terus talian mati.
            Aku jungkit bahu. Ikut kaulah Isya weh. Kerusi beroda itu aku tarik menghampiri meja studi Isya, komputernya aku hidupkan. Sementara tunggu Isya telefon balik, baik main game dulu. Menanti komputer on, aku terpandang bayang wajahku di skrin monitor. Lebihan rambut yang menutupi dahi aku kemaskan sedikit kemudian aku mengikat longgar rambut kerintingku itu. Barulah nampak sempoi sikit.
            Alamak, Isya guna password pulak nak masuk komputer dia ni. Hmm.. think Lis.. think.. Okay, rasanya macam ‘ISYA91’. Aku taip pada ruangan yang ada tapi.. Tetttt!!! Salah pulak. Haa, ‘ISYAAKRAM’ kot. Sekali lagi aku mencuba. Dan sekali lagi direject. Gila apa Isya ni, sampai nak berkata kunci segala.
            Tak apa Lis, jangan mengalah. Keep on try. Trial and error ajelah gamaknya. Hmm.. apa barang kesayangan Isya? Kereta? Yes, kereta. Tak kan dia guna password ‘MINICOOPER’ kot. Woo.. wait.. wait.. How about nombor pendaftran kereta dia? Yup, aku menaip ‘KA666’ dan.. akhirnya wallpaper diskrin mula terpampang. Gilalah, aku berjaya hi-jack password komputer orang.
            Eei, ni gambar Isya zaman bila ni? Comotnya. Ni mesti zaman belum baligh dia ni. Apalah, guna wallpaper gambar tak matang lagi. aku tergelak sendiri. Sedang aku mencari ‘Game’ didalam folder komputer, telefon bimbit aku berlagu. Dari nada dering, aku boleh mengagak siapa yang memanggil. Dengan senyuman mekar dibibir, aku menjawab.
            Hi my little princess. You buat apa tu?”
            “Lis kat rumah papa ni. Lis..”
            “Lis balik rumah tak cakap pun? Apasal tiba-tiba?” nyata Syazlan terkejut hingga memintas kata-kataku.
            Aku bersandar dikerusi. “Lis baru aje sampai, Lis balik kejap aje ni. Amikkan barang Isya, dia nak guna esok. Abang kat mana ni?”
            Aku terdengar Syazlan melepaskan nafasnya. “Abang kat court. Ada kes, baru habis ni. Lis dah makan? Kita makan sama nak? Abang amik Lis kat rumah, lepas makan abang hantar Lis balik rumah semula.”
            Aku berfikir sejenak. Rasanya macam.. “Bang, tak dapatlah. Isya nak pendrive tu urgent. Dia nak kena present esok. Next time ajelah, ya.” Lembut aku memujuknya. Bukan tak tahu Syazlan tu, kalau tak dituruti kemahuannya, mahu mogok. Lepas tu mulalah tak nak jawab call, tak reply message. Nama aje dah tiga puluh lebih, tapi perangai macam budak-budak.
            “Lis, Lis tahu tak gaya Lis busy ni mengalahkan abang yang berkerja. Abang pun masih ada masa untuk kawan and family.” Tengok, dia dah mula merungut.
            Aku koyak senyuman nipis, manja betul. “Lis.. err..” aku menoleh ke belakang bila terdengar deheman. Alamak.. Bala ni.
            “I’ll call you back, kay. Bye.” Aku memberi perhatian pada Raff yang sedang berpeluk tubuh, berdiri ditengah-tengah pintu masuk bilik. Pun begitu aku masih duduk, bersandar tenang membalas renungan dingin lelaki muda itu.
            “I think you should knock the door before you enter, don’t you?” aku bertanya tanpa sebarang riak diwajah. Tanpa sebarang ekspresi pada muka, dia menjungkit bahu pun matanya terus terpaku padaku.
            “Apahal balik tiba-tiba?” dia bertanya, nadanya tanpa lenggok. Straight aje macam pembaris. Dia ni, tak ada perasaan agaknya. Aku angkat kening, sengaja menyakitkan hati Raff. Raff, biarpun hanya berseluar track hitam dan singlet putih, dia tetap nampak menarik. Apatah lagi singletnya itu menyerlahkan lengannya yang sasa. Pada aku, Raff dan Syazlan biarpun tidak serupa, tetapi dua-dua punya tarikan yang tersendiri.

            “Saja. Why?”
            Dia terus tenang. Sedikit pun tak terusik dengan soalanku yang seakan mencabar dirinya. Malah tanpa sedikit pun melarikan pandangannya dariku, dia berlajan perlahan. Dia semakin menghampiri aku yang masih duduk diatas kerusi sejak tadi. Renungannya yang dingin membeku, membuatkan jantung aku berdetak hebat. Dahlah dia berjalan kearah aku, aduhai rasa nak tercampak keluar jantung ni ha.
            Langkahnya terhenti ketika dia betul-betul dihadapan aku. Malah tanpa rasa bersalah, dia membongkokkan badannya, merapati aku yang sudah semakin ke belakang. Wajah kami terpisah dua inci sahaja, malah aku dapat merasakan hangatnya hembusan nafas Raff menghembus wajahku. Mata kami bertentangan. Renungannya masih dingin seperti tadi, sedangkan aku dah terasa seram sejuk. Apa yang Raff cuba lakukan ni?
            “Raff..?” aku menyeru namanya, kotlah dia nampak muka aku macam muka awek dia ke, tak ke haru kalau tiba-tiba dia cium aku. Aku genggam erat tangan, bersedia. Manalah tahu Raff nak buat apa-apa, senang aku nak bagi penumbuk.
            Tiba-tiba dia menjangkau tangan kirinya ke belakangku. Ya Allah, dia nak peluk aku ke? Aku pejam mata sekuat mungkin, dengan sepenuh tenaga, aku menghayun penumbuk pada wajahnya. Tapi sayangnya, sasaran tak mengena. Bukan sebab tersasar, tapi sebab penumbuk aku tu ditangkap oleh tangan kanan Raff. Aku pantas membuka mata, kami bertentangan.
            Aku rasa peluh dah meleleh kat dahi aku ni ha. Dia pulak boleh tiba-tiba tarik senyum, sinis pulak tu. perlahan-lahan, tangan kirinya dibawa ke depan, dia menayang sesuatu dihadapan mataku.
            Erkk? Macam mana.. Aku pantas mencapai telefon bimbit yang berdering. “Lis, dah jumpa dah?” soal Isya agak buru-buru.
            “Err.. arr..” aku hilang kata. Mana tak hilang bicara kalau dah Raff punya muka betul-betul depan muka aku sekarang ni. Bilalah dia nak blah ni?
            “Aku dah suruh Raff bagi kat kau. Aku baru teringat, dia yang pinjam pendrive aku hari tu. Dia dah bagi belum?” suara Isya menerjah lagi.
            Aku paling pada Raff, dia menjungkit kening padaku. Aku telan liur. Dia amik pendrive aje rupanya tadi, aku ingat dia nak peluk aku. Malunya. Aku rasa muka aku dah membahang, dah kemerahan rasanya. Raff dah berdiri tegak, tapi kedudukannya masih ditempat yang sama.
            “Err.. dah.. dah.. kejap lagi aku balik.” Pantas aku putuskan talian. Aku duduk tegak diatas kerusi. Kepala aku menunduk, merenung kaki sendiri. Tak terangkat mata nak balas renungan dingin dia tu yang pastinya sedang mentertawakan aku.
            Tanpa mengangkat wajah, aku mengambil pendrive berwarna hitam itu dari tangan Raff bila dia menghulurkan padaku. Sunyi seketika hinggalah aku terasa ada tangan yang menyangkut jacket aku dibahu. Menutup bahuku yang terdedah. Aku pantas angkat mata, membalas pandangan Raff. Dia melemparkan senyuman nipis, nampak ikhlas. Bukan lagi senyum sinis seperti selalu. Comelnya.
            “Aurat ni biarlah disimpan dan dijaga untuk suami.” Tuturnya perlahan, cukup perlahan hingga gemersik suaranya kedengaran sangat romantik. Aduhai.. cairlah aku kalau macam ni.
            Drive elok-elok.” Pesannya. Sekali lagi aku terpempam. Biar betul? Raff mamai ke apa ni? Dia tahu tak aku ni perempuan yang selalu dia hina dan kutuk selama ni? Dia sedar tak aku ni musuh yang dia cipta sendiri?
            Dan dengan pesanan itu, dia terus berlalu. Sedikit pun tak menoleh padaku lagi. Perlahan-lahan aku menggenggam jacket yang tersangkut dibahu. Raff..

2 comments:

  1. Best2! Watak raff tu mmg mysterious but..I love it! Can't wait for next n3! Chia yo!!!

    ReplyDelete

Featured Post

Friendship Goals - Bab 5

Popular Post