Thursday, July 18, 2013

Hi, Mr.Gardenia! (p-11)



11
INI PILIHAN aku. Biarpun aku tahu aku sedang melakukan kesalahan tapi biarlah aku sendiri yang tanggung. Ada banyak sebab kenapa aku memilih jalan ini.
Satunya kerana aku mahu Raff tahu, biarpun aku orang kampung yang kolot, tapi aku masih punya sesuatu dalam diri iaitu keyakinan. Kalaupun dia mahu menghina aku kerana aku bukan lagi seorang gadis yang tak suci, tak mengapa kerana aku pasti dengan keberanian aku ini, aku akan membuatkan dia terdiam.
Dan keduanya kerana aku pasti ini adalah salah satu langkah supaya orang lain menghormati aku. Kalau dengan gaya kekampungan, mereka boleh memperkecilkan aku, tunggulah kejap lagi.
Dan yang paling utama, aku tahu ini merupakan salah satu cara untuk aku mengesan siapa orang yang merogol aku kerana aku pasti orang itu berada didalam banglo ini. Mungkin dengan berpakaian kampung, lelaki yang merogol aku itu tidak rasa tergugat.
“Lis, cepatlah. Weh, tak kan kau nak join ahli sihir dengan lanun tu, tak reti nak siap awal. Heeii, jangan bikin aku panas Lis.” Terdengar Isya membebel diluar kamar aku diselangi dengan ketukan dimuka pintu.
“Sya, aku dah siaplah. Kejap lagi aku turun.” Sekarang ni, aku dah tetapkan, Isya akan menjadi teman baikku.
Seketika, suasana kembali senyap. Pasti Isya dah pun turun.
Aku mengambil beg jinjit berwarna hitam tanpa jenama. Aku isikan dompet kulit hitam ke dalamnya. Telefon bimbit Blackberry aku capai lalu aku simpan didalam beg tadi. Beberapa dokumen yang sudah berada didalam fail jernih aku apit.
Aku berdiri dihadapan cermin. Melihat penampilan baru aku. Semalam sewaktu pulang dari membeli-belah, semua orang sudah pun masuk tidur. Makanya pagi ini akan menjadi sesi suai kenal dengan Lis, bukan Mai.
Aku menyentuh rambut baruku. Memang ada gaya rambut Taylor Swift.  Mujur warnanya hitam saja. Gempak habis. Bila dah buat rambut macam ni, rasa muka aku ni comel pulak. Aku sengih sendiri. Isya pun cakap macam tu, mana aku tak perasan. Tambah lagi bila aku menempek sedikit bedak dan eyeliner hitam, memang penampilan aku nampak agak menyerlah.



Aku pandang pada tubuh yang dibaluti dengan sleveless tee putih, dipadankan dengan jacket denim berwarna putih serta seluar jeans labuh berwarna hitam. Kasut pulak.. Hmm, aku capai kotak kasut ditepi meja solek. Kasut sneakers aje, lebih selesa nak bergerak ke mana-mana.
Okay, Lis. Ready.

AKU berhenti seketika ditepi dinding yang memisahkan ruang makan dengan ruang tamu. Curi dengar. Bukanlah aku saja-saja nak buat kerja tak elok ni, tapi aku seakan terdengar nama aku menjadi topik perbualan mereka. Hmm.. mungkin juga pertengkaran.
“Apa nak dibisingkan ni? Kan dia pergi dengan Isya, bukan pergi merayap sorang-sorang. Yang awak ni risau sangat kenapa? Diorang dah balik pun. Ni ha, Isya dah ada depan mata awak pun.” Terdengar suara papa membidas dengan nada bosan.
“Mama bukan apa, mama tak nak papa berat sebelah aje. Duduk dengan mama aje. Lis tu pun isteri papa jugak. Kenalah adil. Patutnya papa yang teman dia keluar semalam, kalau jadi apa-apa semalam macam mana?” suara auntie Su pula.
“Ya Rabbi.. Cukup-cukuplah tu jadi madu yang sangat prihatin. Saya dah cakap kat Mai, saya anggap dia macam anak saya aje. Dia faham kenapa saya tak boleh layan dia macam isteri saya. Dahlah tu, penatlah bertekak macam ni.” Papa merengus.
Bukkk!!
Aduh.. aku mengusap dada yang terasa sengal akibat berlaga dengan dinding. Siapa pulak yang rempuh aku ni? Jalan sikit punya besar, badan aku jugak yang dia langgar.
Sorry Maya. Tak sengaja.”
Aku toleh ke belakang. Mata kami berlaga. Jelas dia ternganga. Atas bawah aku dipandangnya.
“Mai.. err.. Eh, apa yang kau pakai ni?” sedikit terjerit Raff bila menyedari akulah yang dirempuhnya.
Aku tersenyum, sinis. Waktu pembalasan Raff. Aku menghimpit sedikit tubuhnya. Jari telunjuk aku rapatkan dibibirnya. Jelas dia seakan terkejut. Aku merapatkan wajah kami. Mata berpanahan mata.
“Saya kan perempuan murahan. Kisah apa saya nak pakai apa pun. And you Raff, you better stay away from me kalau tak nak saya jadikan awak mangsa macam apa yang saya buat kat papa awak. Be aware with your words.” Gertakku sedikit berbisik. Sempat pipinya aku tepuk perlahan sebelum berlalu ke ruang makan, meninggalkan dia yang masih terpinga-pinga.
Seperti yang dijangkakan, saat mata mereka terpaku pada aku, masing-masing terdiam terpaku kecuali Isya. Dia sempat menayangkan simbol ‘peace’ dijarinya.
“Mai?” panggil papa seakan tak percaya. Habis dibeleknya aku dari atas ke bawah dengan matanya.
Aku senyum manis lalu mengambil tempat disebelah Isya seperti semalam. Aku nampak Raff turut datang mengambil tempatnya dengan mata masih tajam merenungku.
She’s not Mai lagilah pa. Now she’s Lis. Lisa.” Isya mencelah dengan nada cerianya.
Mereka tercengang sekali lagi. Biarlah apa pun yang mereka nak fikirkan tentang aku.
Seketika papa merenung Isya. “Isya yang buat semua ni?” soal papa tegas. Aku berpandangan dengan Isya seketika. Isya menjuih bibir. Aku kalih pada papa.
Nope pa, Lis yang nak macam ni. Isya tak ada kena-mengena pun.” Aku menjawab bagi pihak Isya. Memang tepat seperti yang dijangka Isya semalam, papa pasti akan menuding jari pada dia.
Papa merenung aku dengan rasa tidak percayanya.
“Serious pa, Lis yang buat semua ni. Lis tak nak orang pandang hina kat Lis lagi, sebab tu Lis ubah penampilan Lis. Papa jangan risau, Lis bertanggungjawab pada diri Lis sendiri.”
“Ingat ubah imej boleh ubah fakta ke yang kau tu orang kampung?” sinis Raff menyampuk.
Aku menjeling Raff. Dia menjungkit kening. Sungguh, aku jadi meluat.
“Bertanggungjawab pada diri sendiri? Awak tu bini orang tau. Boleh ke suka-suka hati buat macam ni tanpa izin suami? Tengok, kan mama dah cakap, papa tak nak dengar. Bagi lagi dia keluar dengan budak Isya ni, tengok apa dah jadi dengan bini muda papa ni.” Auntie Su menyambut dengan lantang. Aku menoleh pada auntie Su, dia merenung tajam kearahku. Sekilas aku terpandang Maya. Dia menayang wajah meluatnya.
“Auntie, maaf. Lis bukan nak berkurang ajar. Papa dah cakap kat Lis, papa memang tak boleh nak layan Lis macam isteri papa, sebab papa sayangkan auntie. Lagipun papa tahu apa yang Lis nak. Papa kahwin dengan Lis pun sebab arwah atok dan auntie Su yang paksa papa buat keputusan ni. Lis pun muda lagi, baru lapan belas. Dan lagi, janganlah salahkan Isya. Dia tak salah apa pun.”
Aku toleh pada Isya, dia jungkit kening dengan sengihnya. Aku rasa nak tergelak pulak. Isya ni, orang tengah serius.
Auntie Su meneguk minumannya. Rakus. Deheman papa menarik perhatian aku. Papa bersandar pada kerusinya dengan mata menghala pada aku.
“Lis, papa tak kata papa suka dengan apa yang Lis buat sekarang dan papa juga tak kan halang Lis nak buat apa pun. Cukup sekadar papa tahu yang Lis sedar apa yang Lis buat, papa tak kan risau.”
Aku angguk. “Lis sedar apa yang Lis buat sekarang ni papa.” ujarku tenang.
Papa angguk. Dia mengalih perhatian pada ahli keluaragnya yang lain. “Dengar ni, papa tak nak lepas ni ada lagi dengar si polan sindir si polan, si polan bertekak dengan si polan ke apa. Papa tak bina rumah ni untuk dijadikan gelanggang bergusti.”
Papa kalih pada auntie Su. “Awak pulak Su, sebagai mama awak kena tahu macam mana cara yang terbaik nak tegur anak-anak. Lepas ni, Lis tak payah nak berauntie-auntie lagi. Panggil mama Su macam yang lain jugak. Papa tak nak ada apa-apa perbezaan sebab kamu berlima adalah anak papa. Are you copy that?”
Kami mengangguk perlahan. Gaya papa yang tegas memang boleh membuatkan sesiapa saja kecut perut.  Sekarang ni aku musykil, papa ni peguam ke Ketua Polis Negara?
“Bagus. Dah, makan. Hmm, so nanti Lis nak pergi kolej dengan Isya ke dengan Syaz?” tumpuan papa hanya pada aku.
“Naik Syaz aje, senang sikit. Isya pun ada presentation pagi ni.” Sambut Syazlan dengan senang hati. Aku kalih pada peguam muda tu. Seperti biasa, dia melemparkan senyuman yang cukup mencairkan panas hati. Dengan rautnya yang kacak tu, memanglah dia memikat hati aku. Tapi bukankah Syazlan dah ada teman wanita? Tak silap aku, namanya Gina. Itu pun sebab aku terdengar perbualan mereka anak-beranak ketika dikampung.
Aku melekapkan tapak tangan diatas dada. Apasal laju sangat jantung aku berdegup ni? Tak kan bertentang mata dengan Syazlan aku dapat heart attact tiba-tiba kot. Tak semena-mena, Syazlan mengenyit mata padaku. Alamak, ni bukan kenyit-kenyit biasa, ni dah luar biasa. Tengah menggoda ke Syazlan ni?

“Ehem.. ehem.. tahulah dia dah cantik, tak kan dah tak ingat Gina kot.” Sepantas kilat aku menunduk, melepaskan diri dari renungan panjang Syazlan bila ditegur Isya. Nasi lemak aku sudukan ke dalam mulut.
Still tak boleh lawan I lagi.” meskipun nadanya perlahan, tapi aku masih dapat menangkap apa yang Maya katakan.
That one, I setuju. Layak ke orang kampung jadi orang KL? Macam lawak aje.” tambah Raff disambut tawa Maya.
“Tahu tak apa Raff. Kadang-kadang ni manusia memang cepat lupa daratan. Baru sampai sini sehari dua, dah terbang tudung. Memalukan.”
“Biasalah, ayam kampung kalau masuk bandar, lupa terus reban kat kampung tu. Tambah lagi dapat kawan dengan ayam bandar, memang lupa diri terus. Nama pun ditukarnya, tak nak guna nama kampung. Takut tak glamor.” Tambah Raff sambil menyuap makanannya. Lelaki ni kalau menyakitkan hati orang lain, memang hebat.
Aku toleh pada papa. Aku nampak papa menggeleng kepala, dia seakan mula bengang dengan situasi sebegini.
Hello, rasanya macam ada orang lain yang lupa daratan kat sini. Siapa orang KL? Raff, hang pi tengok surat beranak hang sat. Hang beranak kat mana? Melatah pun dok keluaq bahasa utara, ada hati ngaku orang bandaq. Tak sedaq diri hang noo..” meleret aje nada Isya menempelak Raff. Padan muka. Jangan tau, aku ada back-up.
“Ni Maya, kome ni rabun ke? Ce kome nengok rupa kome kat cermin tu. Lawa mendenya? Menyampah aku nak menengoknya. Eh, nape teman cakap rupa gini? Ohh, maaf ya Maya. Bila cakap dengan orang Perak ni mulalah nak berloghat, takut kome tak faham.” Celah Syazlan pula. Aah, dah sudah. Maya orang Perak rupanya, ingatkan orang KL jati.
Apalagi, berlambaklah tawa Syazlan dan Isya. Isya siap bertepuk-tepuk meja lagi. Memang sakan mereka mengenakan Maya dan Raff. Aku tersengih, tambah lagi bila tengok muka bengang Maya dan Raff.
Papp!! Semua senyap. Mana taknya, tiba-tiba papa tepuk meja kuat dengan akhbarnya. Tegang raut wajah papa. Nyata papa tengah marah.
“Kalau macam ni gayanya, nasihat papa pun tak nak dengar, tak apa. Jangan menyesal kalau papa buat plan yang korang sendiri takkan boleh duga.”
Papa menghempas surat khabarnya sebelum berlalu. Mama menghadiahkan jelingan pada kami sebelum bangun mengejar papa bersama briefcase papa.
Kami berpandangan antara satu sama lain.
“Semua salah kau perempuan kotor.” Tekan Raff. Sudu ditangan dihempas dalam pinggan, berdenting bunyinya. Dia bangkit bersama kot putih diapit dilengan dan menjinjing briefcasenya. Kemudian Maya pula berlalu bersama beg sandangnya.
Aku, Isya dan Syazlan berpandangan. Serentak, kami menjungkit bahu. Kalau nak kira, bukan salah kami tapi salah Raff dan Maya yang tak habis-habis hendak mencari pasal. Kalau mereka tak mulakan, tak mungkin Isya dan Syazlan saja-saja nak menyindir.
Hei, memanglah kedatangan aku semakin memburukkan hubungan mereka adik-beradik yang dah sedia buruk. 



  • ahaksss... so, mcm mne this part? ok x? dah boleh byg kn wtk Syazlan, Isya, Maya, Raff, papa dan mama Su x?
  •  psstt.. psstt.. agak2, mnjadi x wtk yg sy cipta semua tu?
  •  klau ada cdgn or komen, leave them in the box, tau... :p

 

3 comments:

  1. Mmg best..tapi x sangka pulak watak Mai jadi begitu berani tapi x apalah asalkan Mai x lupa tujuan asal kenapa dia buat semua ni. Watak Raff & syaz betul2 buat saya curious...which one is actually the bad guy..apa2 pun teruskan ye Cik Writer..

    ReplyDelete
  2. ida..
    sbnr nye bkn awk sorg yg pke mcm tu psl Mai..
    kwn2 sy pn ckp bnde yg sme..
    "dont chnge that wataklah. dari bdak baik jd strangers plak."
    actly, ada isi yg nk sy smpai kan di spnjng crite ni..
    trus kn mbaca ye...:)

    ReplyDelete
  3. sis x kn smpai mcm tu skli kna berubh kot..septutnya mai kna bernikan dri wlaupn bertudung..tp its ok just my comment..:)

    ReplyDelete

Featured Post

Friendship Goals - Bab 5

Popular Post