Saturday, August 3, 2013

Hi, Mr.Gardenia (p-20)



*tk prnah2 update blog on weekend.. mgu ni luar alam skit prangai nya.. haha.. tkut awk2 semua t'tunggu2 next entry kot.. hehehe.. sory, part yg ni pndek jek.. slmt mbaca n slmt mjalani ibadah puasa disaat2 akhir Ramadan ni. :)*

20
“LIS, lambatnya?” belum pun papa sampai dihadapan kami, papa sudah bertanya dengan wajah gusarnya. Kelihatan mama Su dibelakang mengejar langkah papa.
            “Lambat sikit aje, yang penting sampai.” Balas Isya. Papa merenung Isya dari atas ke bawah. Raut wajahnya menunjukkan dia tak percaya dengan apa yang dilihat dengan mata tuanya itu saat ini.
            “Kenapa papa ni, tengok Isya macam tu sekali. Tak pernah jumpa awek cun ke?” aku tergelak mendengar bicara Isya. Dengar memang selamba habis, tapi bila tengok muka rasa nak pecah perut gelak. Muka merah bukan main lagi. Malulah tu.
            “Amboi.. cantiknya. Hampir-hampir papa tak kenal anak sendiri tadi. Tengok Su, bukan main cantik lagi Isya. Ni mesti Lis yang make over ni.” Aku senyum nipis. Pandai pun papa teka. Kalau tak aku yang buat, siapa lagi. Tak mungkin Maya.
            Maya.. betul jugak. Mana minah tu ya? Tak nampak pun. Aku menjengah-jengah diantara tetamu-tetamu papa yang jelas ramainya. Tentu setengah dari tetamu ni pekerja papa dan selebihnya mungkin pelanggan dan teman-teman papa. Firma guaman papa bukan kecil-kecilan, sebut sahaja Menara Akram, pasti orang tahu betapa gahnya firma yang beroperasi didalam Menara tersebut.
            “Well.. well.. well.. look who are here.” Aku paling semula. Perbualan antara papa, Isya dan mama Su terhenti mendengar teguran dari orang yang baru datang diantara kami. Meliar mata aku melihat penampilan Maya malam ni. Seksi habis, dah macam gaya Britney Spear nak pergi Grammy Award aje. Dia pakai dress hitam tanpa lengan, malah hanya tersangkut di dada dan separas paha saja. Apalah, pakai baju macam berkemban.


            Aku kerling pada Jimmy disebelah Maya. Sempat lagi aku membalas senyumannya yang nyata sentiasa manis bergula. Bukan tak kenal pun Jimmy tu, budak Degree sem akhir. Kalau nak ikutkan, Maya dengan Jimmy, Maya  tua setahun dari Jimmy. Jimmy tu atas setahun dengan Isya. 


            “You all amik tempat dulu, papa dengan mama nak jumpa tetamu. Majlis dah nak mula ni. Su, mana Syaz? Bukan dia dah sampai awal ke tadi? Haa, mana Raff?” soal papa pada mama sambil mereka berjalan meninggalkan kami. Namun aku masih dapat menangkap jawapan dari mama Su. “Syaz pesan dia keluar kejap, ambil Gina rasanya. Raff mungkin tak sampai lagi... bla.. bla..” dan mereka hilang disebalik tetamu-tetamu yang membanjiri dewan.
            Raff tak datang lagi? Aku tergelak sendiri, sinis. Cari rantai ke Raff?
 “Apahal macam pelik aje I tengok you pakai dress ni, Isya? Kelakar tau. You tak rasa kelakar ke?” Maya bertanya sambil melihat Isya dari atas ke bawah. Jari telunjuknya mengetuk-ngetuk dagu, seakan sedang berfikir.
            Aku berpandangan dengan Isya kemudian serentak kami mencebik. “Iya ke pelik Lis? Agaknya aku kena berkemban macam Mayalah kot baru tak pelik.” Bidas Isya sambil senyum tepi. Sempat lagi mengenakan Maya.
            Aku tergelak, tapi tak lama. Bila aku terpandang loket emas putih yang bersinar didada Maya, membuatkan rasa tidak tenang tu kembali hadir. Nyata benarlah apa yang dikatakan Isya tadi, bila ada majlis-majlis tertentu baru mereka semua akan pakai rantai tersebut.
Dan aku mula rasa berdebar menanti kemunculan Raff dan Syazlan dihadapanku. Siapa diantara mereka yang tidak berantai malam ni, pasti itulah orang yang telah meragut maruahku. Orang yang telah merubah warna hidupku menjadi gelap dan kelam. Orang yang telah membawa aku ke sini. Dan orang yang telah membuatkan arwah atok menderita akibat malu hingga membawa rasa malunya ke liang lahad.
Kami mengambil tempat dimeja hadapan, pastilah meja VIP. Satu meja disediakan lima buah kerusi dan meja kami dikhaskan untuk kami anak-anak papa sahaja. Tetapi yang sudah mengambil tempat hanya aku, Isya, Maya dan Jimmy. Entah sejak bila dia memegang gelaran anak papa. Agaknya terasa diri macam menantu papa kot.

Pengacara majlis mula membuka majlis dengan bacaan surah al-Fatihah dan diikuti dengan doa agar majlis berjalan dengan lancar. Suasana yang hingar tadi kini berubah hening sedikit.  Kemudian ucapan alu-aluannya mengambil tempat. Beberapa ketika berlalu, pengacara majlis menjemput papa untuk memberikan sepatah dua kata.
Elok saja papa memberi salam membuka kata, pintu dewan terbuka. Kami serentak berpaling. Kelihatan Syazlan berjalan masuk bersama seorang gadis jelita. Aku terkaku, tak pasti apa yang aku rasakan. Cemburu ke? Tidak. Entah, mungkin rasa tersentak sebab selama ni Syazlan cuba menafikan kehadiran Gina diantara kami. Tiba-tiba malam ni dia datang dengan diapit oleh kekasihnya.

“There you are Syazlan, we are waiting for you, young lawyer.” Ucap papa menggunakan pembesar suara. Syazlan sekadar mengangkat tangan tanda maaf pada papa. Papa senyum.
Melihatkan senyuman mekar mereka tatkala melangkah, aku rasa mereka benar-benar nampak sepadan. Apatah lagi Gina nampak seksi dengan dress biru lautnya, sedondon dengan warna kemeja Syazlan.

Syazlan tidak mengambil tempat diantara kami sebaliknya dia duduk dimeja sebelah, yang menempatkan pekerja papa. Aku tidak menghiraukan senyumannya padaku sebaliknya aku terus fokus pada pintu masuk. Seorang lagi lelaki melangkah masuk. Langkahnya nampak yakin, sekali pandang macam macho pun ada. Dia nampak segak dengan kemeja merah hati dengan padanan sepasang suit putih. 

Opss.. alamak. Macam mana boleh sama warna dengan gaun aku ni?


“Haa, janji dengan Raff ey?” sergah Isya berbisik ditelingaku. Aku paling dan sebuah jelingan tajam aku berikan. Isya macam biasa, tak makan saman. Terus sengih memanjang.
“And you Raff, welcome.. welcome..” ujar papa. Aah, papa ni dah macam menyindir orang yang datang lambat aje gayanya. Raff selamba sahaja.
Sesak nafas aku bila Raff mengambil tempat disebelah kiriku. Aku cuba mengawal gerakan jantung yang rasanya macam nak tercampak keluar dah saat ini.  Tapi dia datang seorang? Mana awek dia? Mana doktor Qira? Ataupun mana teman-teman wanitanya yang lain?  Bukankah ramai gadis yang beratur ingin mendapatkan cintanya? Mata aku halakan ke pentas, melihat papa yang mesra dengan senyumannya. Baik tengok papa, lagi bagus.

3 comments:

  1. Good job Cik Writer! suka sgt2 bab 19 & 20. Makin curious nak tahu siapa the real culprit yg rape Mai. If nak suruh guess between syaz or raff...saya pilih syaz even though yg nampak mcm bad guy is raff. Just my instinct maybe. Kalau raff yg the real person, maybe dia ada his own very strong solid reason why dia buat mcm tu pd Mai. Ok tak pendapat ida ni? Kalau x ok, maknanya ida ni belum cukup syarat nak jadi spy... Hehehe....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amboi...la ni nk jd spy plak la.. hihihi..
      klau sy bthu skg, xd la sprise lg kn.. so, wait nye cik ida..
      anywy, tnx alot sbb jd p'komen utama kt cni..
      psstt.. lpas sy update bab aje, sy msti tggu ida pye komen..sound fnny, dont u? ahaks.. bt its 4 real..tnx sesgt yek..:)

      Delete
  2. bestnya cite ni..
    sy terpikir jugak sape yg raoe mai. mungkin syaz dan mungkin raff. mungkin syaz nampak je baik tp bkn. entah la pening kepala la pulak dok pikir pasai ni. well apepon well done akk. hehe

    ReplyDelete

Featured Post

Friendship Goals - Bab 5

Popular Post