Thursday, August 1, 2013

Hi, Mr.Gardenia (p-19)



19
GAUN kembang separas lutut berwarna merah putih menjadi pilihan aku. Tak adalah over mana, bak kata pekerja butik tadi, sesuai dengan gadis remaja macam aku ni. Isya pula aku pilihkan dress berwarna hijau lembut yang seperas lutut. 



Dengan bantuan Lucy iaitu teman baruku yang mengambil kursus andaman, wajah kami dirias bergilir. Masam-masam kelat jugaklah Isya sebab dia memang alergik dengan benda-benda yang ala-ala keperempuanan ni.
Selepas wajah aku siap dihias, giliran Isya pula. Aku menyarung gaun pada tubuh. Kemudian aku menatap penampilan aku dicermin. Fuuyooh, ni dah kira macam Taylor Swift nak buat video klip lagu Love Story ni. Ala-ala princess gitu. Dengan rambut kerinting aku yang disanggul, memang sebiji macam artis luar negara tu. Amik kau, mesti terbeliak mata Maya malam ni. Tu belum tengok Isya lagi. Selama ni dia kutuk kita orang kan tak ada gayalah, tak glamor macam dialah. Haa, malam ni kami buktikan siapa kami.

Aku mencari-cari telefon bimbit yang berdering. Dari nada dering itu, aku tahu siapa yang membuat panggilan. Memang lagu tu hanya untuk dia sahaja.
“Ni lah.” Isya menghulurkan telefon pada aku yang sedang mencari-cari dimana letaknya. Aku ambik teragak-agak. Takut Isya dapat menghidu sesuatu yang tak sepatutnya.
Bila Isya beriak selamba, aku menjawab panggilan dibalkoni. Jauh dari pendengaran Isya.
“Hai sayang, Lis kat mana?” lembut suara Syazlan menyapa telingaku. Aku mengorak senyuman, manis sekali.
“Lis kat asrama lagi. Abang dah sampai ke?” sekilas aku terpandang jam dipergelangan tangan. Jam baru menginjak ke angka lapan.
Dia tertawa kecil. “Nak kena bambu kalau abang tak sampai lagi? Abang datang awal ni pun papa bising jugak, takut abang sesat agaknya.” Tawa kami bergabung.
“So, I heard orang tu pergi shopping petang tadi. Is that true?” dia bertanya dengan nada mengusik. Mesti papa yang bagitau ni.
“Lis pergi dengan Isya, cari baju. Takkan nak pakai baju kurungkan? Nanti adalah mulut baldi, kata Lis budak kampunglah apa. Buat rosak mood aje.” sendaku walaupun sebenarnya itulah yang lahir dari hati. Cukup-cukuplah aku dihina dan diperlekehkan, aku dah muak dengan semua tu.
Really? That’s good, Abang suka Lis sebab Lis pandai suaikan diri dengan keadaan. So... Lis pakai what color tonight? Honestly, abang tak sabar nak jumpa Lis ni. Almost two month abang tak jumpa my little princess, rindu sangat-sangat.”
Aku senyum malu. “Pandailah abang tu nak ayat Lis. Lis pakai gaun, nanti you tengoklah what color. Kalau Lis cakap nanti tak surprise.”
Dia tertawa lagi. menunjukkan rasa hatinya senang. “Sayang, rindunya abang kat Lis. Lis.. tak rindu kat abang ke?”
Aku tergelak. “Dahlah bang, Lis nak letak ni. Isya pun dah nak siap, kejap lagi kita orang gerak. Kita jumpa kat sana aje ya.” Sebaik berpamitan, aku mematikan talian. Aku berpaling dan sangat mengejutkan bila mataku menangkap Isya sedang berdiri bercekak pinggang ditengah-tengah pintu yang memisahkan ruang tamu dan balkoni. Dia tak pakai spect malam ni sebab aku paksa dia pakai kanta lekap.           
Aku tengok dia atas bawah. Kalau biji mata ni boleh tertanggal dari soketnya, dah sah-sah mata aku tersembul keluar tengok Isya berbaju dress begini. Tambah pulak dengan make-up sederhana hasil sentuhan tangan Lucy. Gila cantik Isya ni rupanya. 

“Fuuuuyoh.. bidadari turun dari kayangan.” Teruja benar rasa hati tengok penampilan Isya malam ni. Kalau papa yang tengok, mesti papa tak kenal siapa.
“Kau nak aku sepak kau naik ke kayangan ganti bidadari yang turun ni ke?” wah, garangnya. Tak boleh usik sikit. Mentang-mentang dah cantik, terus lupa diri. Hahaha.. aku tergelak sendiri. Macam tak tahu kenapa Isya bengang sesangat sekarang ni. Proteslah tu tak nak pakai baju macam tu.

KUNCI automatik Isya tekan. Setelah pasti kereta berkunci, aku dan Isya melangkah seiringan menuju ke lobi hotel. Namun dipertengahan jalan, Isya menarik aku ke tempat yang agak tersorok sedikit diruang legar lobi.
Aku terpinga-pinga melihat Isya bagaikan mencari sesuatu dari dalam clutch warna sedondon dengan dress dan wagesnya. Nak suruh pakai tumit tinggi kejap lagi terpelecok, buat malu muka aje. Itu yang aku pilihkan wages aje, lebih stabil.
“Weh, kau cari apa?” soalku pelik. Tengah-tengah dunia ni jugaklah baru dia sibuk nak mencari barang dia tu.
Isya menghulurkan seutas rantai padaku. Aku kerut kening membalas pandangannya. “Tolong pakaikanlah. Cepat sikit.” Ujarnya lalu berpusing. Dia menyelak sedikit rambut ditengkuknya. Aku menurut. Ketika rantai itu aku lilitkan pada batang leher Isya, aku terperasan sesuatu. Aku cepat-cepat merapatkan gancu rantai tersebut lalu aku memegang loketnya.
Isya berpusing menghadapku semula biarpun kau maasih membelek loket pada rantai emas putihnya itu.
“Mana kau dapat rantai ni?” soalku penuh curiga. Macam mana rantai yang berada dalam simpanan aku boleh berada dengan Isya?
Isya menepis tanganku. “Ishh.. kau ni. Tanya macam aku dah rompak barang kau aje.” selorohnya. Aku sedikit pun tak terasa hendak ketawa. Padaku ianya bukan lawak bila barang yang sentiasa tersimpan kemas dalam jagaanku boleh diambil oleh orang lain. Oleh orang yang aku percayai sepenuhnya.
“Kau apahal buat muka macam tu? Kalau kau nak tahu, rantai ni semua anak-anak papa ada. Tak kiralah anak tiri ke apa, memang papa akan bagi. Kau pun mesti dapat tapi tak tahu bila sebab nak tempah loket ni amik masa sikit.” Terang Isya tenang.
“Kau tak pernah pakai pun sebelum ni? Aku pun tak pernah nampak Maya ke Syaz or Raff pakai.”
Isya sengih. “Dia orang aku tak tahu, tapi kalau aku, aku memang jarang pakai sebab takut hilang. Lagipun, time majlis macam ni memang kami kena pakai sebab papa mesti tengok rantai kita orang ni. Ada ke tak ada.”
Aku terkaku dengan mata masih melekat pada rantai Isya. Semua anak-anak papa ada? Maksudnya ini bukan rantai yang berada dalam simpananku. Ini memang rantai Isya. “Semua pakai loket yang sama?” soalku perlahan, bagaikan tak mahu terkeluar.
Isya mengangguk, begitu yakin. Dia menarik tanganku supaya berlalu masuk ke dalam dewan, tetapi aku mengeraskan badan.
“Apa maksud KA?”

Isya koyak senyum. “KA stand for Keluarga Akramlah sayang oii. Dah.. dah.. jom naik.” Dia menarik lenganku sekali lagi, pun aku tak mahu bergerak. Masih terus kaku ditempat aku berdiri dengan mata merenung entah ke mana. Fokusku kosong.
“Weh, kau kenapa? Tak nak naik ke? Nanti papa bisinglah kalau lambat.” Bebel Isya.
“Memang semua anak-anak papa ada rantai dengan loket ni?” aku cuba mencari kepastian.
Yesss..” meleret Isya menjawab.
Aku tenung anak matanya. Nyata dia berkerut seribu melihat wajahku yang pastilah sudah tegang.
“Raff dengan Syaz pun ada?” aku menekan nama itu satu-persatu.
Isya mengangguk. Kami berpaling serentak bila tersedar ada seseorang sedang berdiri memerhatikan kami dengan jarak tiga kaki. Aku merenung tajam membalas senyuman Syazlan. Biarpun dia nampak segak dengan kemeja biru laut, berkot hitam dan berslack hitam, tapi ianya sikit pun tak mampu membuang rasa curiga dalam diri aku saat ini.
“Hi, girls. Tak nak naik ke?” sapa Syazlan ramah.
Isya sengih lalu menarik tangan aku. “Jom.. jom.. nak naiklah ni.” Balas Isya ceria. Ketika berpapasan dengan Syazlan, kami berbalas renungan. Dia masih dengan senyuman manisnya dan aku dengan renungan kosongku.
Ternyata benar telahanku selama ni. Memang perogol itu datang dari keluarga ni. Tapi siapa? Macam mana nak pastikan siapa antara Raff dengan Syazlan yang tak punya rantai tersebut?
Aku menoleh ke belakang setelah jauh meninggalkan Syazlan di tempat tadi. Aku nampak dia menghala langkahnya kearah bertentangan dari arah menuju ke dewan hotel. Syazlan nak ke mana? Bukan ke majlis sudah masanya untuk bermula?

4 comments:

  1. Best2! Makin suspen...tapi suka sgt sbb dah ada clue ckit pasal siapa yg rape Mai. Tapi criter ni akan jadi more complicated. Betul ke tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg sgt kmplikatet ida.. smpaikan nk ending tu bleh mgrain sy.. ahakss..
      ida rse sape progol nye? share skit.. kot btol.. hehehe

      Delete
  2. Best,saspenss sangat nk tahu perogol mai!

    ReplyDelete
    Replies
    1. kire mnjadi la jln crite sy ni yek.. hehehe.. tnx fllow..:)

      Delete

Featured Post

Friendship Goals - Bab 5

Popular Post