Tuesday, July 30, 2013

Hi, Mr.Gardenia (p-17)



17
“NI gaya rumah apa yang kau buat ni Sya? Pelik benar mata aku tengok sampai otak aku rasa macam tak logik pulak.” Laju saja tangan aku mencuit model rumah yang aku rasakan sangatlah luar alam, rasanya tak pernah lagi aku nampak rumah macam ni selama aku hidup lapan belas tahun ni.
         Isya yang sedang menaip sesuatu dikomputer ribanya, menoleh seketika sebelum menyambung kembali menaip. Tekun betul menghabiskan kertas kerja bagi model rumah yang sudah siap direka. Rasanya kalau tak silap aku ini merupakan projek bagi subjek Architecture Design. Biasalah budak-budak arkitek, dah nak final year pulak. Memang macam-macam projek kena buat.
            “Kau ni nama aje budak A bertarabur masa SPM, tapi bila tengok rumah macam tu kau dah ternganga.” Bebel Isya sambil terus menaip kerjanya dimeja belajar. Tengok aje atas meja dia, orang mesti tahu dia tengah pulun habis-habisan memberikan sentuhan yang terbaik dalam projeknya. Refference book jangan tanyalah berapa banyak dan berapa ketebalan setiap satu buku tu, memang kembanglah tekak nak menghabiskan baca.
 
            Aku membawa model tersebut lalu aku letak diatas meja belajarku. Aku sendiri mengambil tempat dikerusi plastik, dimeja belajar bersebelahan dengan meja belajar Isya. Aku menongkat dagu dengan tangan kanan, tangan kiri pula terus membelek model rumah yang tidaklah sebesar mana, tapi cukuplah menampakkan ciri-ciri sebuah rumah. Nampak sangat real walaupun saiznya kecil yang amat.

 
            “Zaman kau amik SPM dulu ada ke belajar pasal nama-nama rumah dalam subjek agama? Tak pun LK? Mana nak tahu aku terponteng sekolah time belajar bab tu.” soalku dengan muka tak bersalah. Lurus bendul punya soalan.
            Tanpa mengangkat wajah, Isya menepuk lenganku lalu terus fokus dengan kerjanya. “Eei, awak. Ni general knowledge tau. Kenalah amik tahu.”
            Aku menjungkit bahu. Cukuplah aku tahu pengetahuan am tentang kedatangan fesyen dalam dunia ni, itupun dah buat sesak dalam kepala aku. Tak ada pasal aku nak sesakkan lagi kepala dengan pengetahuan am tentang dunia arkitek pulak.
            Tapi memang betul, model rumah Isya ni pelik yang tersangat.  Ada ke rumah macam ni dalam dunia ni? Rumah yang dindingnya berdasarkan kaca semata-mata. Lepas tu ada langsir panjang dan besar yang diletakkan diluar rumah, kiranya untuk menutup rumah dari pandangan orang luarlah. Rumah apa macam ni? Tak ada privacy langsung.
   






            “Itulah Curtain Wall House, minah. Keep it on your mind ya, tak adalah lepas ni kau tengok pelik lagi. At least kau tahulah rumah macam tu wujud.” Aik, menyindir pulak perempuan ni. Tak nak jawab tak payahlah jawab. Aku buat muka meluat, Isya yang mengerling sekilas sekadar menjelir lidah.
            “Ni rumah dalam imaginasi kau ke memang fakta yang rumah ni wujud?” soalku setelah agak lama senyap.
            Isya angkat bahu sedikit. “Combination of imagination and facts.” Dia jungkit-jungkit kening padaku, pastilah bangga dengan pencapaiannya dan hasil usaha dia memerah otak.
            Aku jatuhkan pandangan pada model tu semula. Imaginasi dan fakta? Kat mana faktanya? Dan dimana pula imaginasinya?
            Tiba-tiba Isya memaling wajah padaku dengan senyumannya. “Kau kenal Shigeru Ban?”
            Ek? “Kiteretsu aku kenal. Tak pun Nobita. Si Ban tu mungkin aku kenal kalau dia berlakon dengan Sakura dalam Card Capture.” aku tayang ‘peace’ bila Isya tunjuk penumbuknya.
            “Kau ni kan.. Ish, mantol betullah. Kalau bab kartun, sampai ke esok kau boleh senaraikan, kan? Ni aku nak kau berkenalan dengan Shigeru Ban pulak. Rumah yang aku buat ni faktanya datang dari Ban nilah. Dia yang reka rumah ni, masa tu tahun 1995. Kau agak-agak kat mana dia buat rumah ni?” 

            “Atas tanah.” Kembang kuncup hidung aku dek kerana dapat menjawab dengan pantas sekali. Isya senyum, lebar.
             “Aku bagi kau D- untuk jawapan tu.” hilang terus senyuman manis Isya tadi. Siap jeling lagi. Marahlah tu.
            Aku sengih. “Mestilah kat Jepun, tak kan kat Alaska pulak.” Aku mendabik dada. Isya mengangguk, serius pulak muka dia aku tengok.
            “Mana kau tahu?” soal Isya, ingin menguji tahap IQ aku lagaknya.
            “Dah nama pun Shigege.. err.. Shigetu.. ahh, tak kisahlah. Yang penting nama dia memang nama orang Jepun, mestilah dia buat rumah tu kat tanah pusaka tok nenek dia.”
            “Tu baru jawapan budak ada akal.”
            Pantas aku mencubit pipi mulus Isya. Bukan main lagi, kutuk orang dalam terang. Tak ada tapis langsung.
            “Okay.. okay.. meh aku cerita lagi. Rumah ni kalau kau tengok aku dah combinekan dengan imaginasi aku. Kau tengok ni, bentuk dia macam banglo biasa aje, macam banglo papa. Tapi dinding dia ni aku amik konsep Curtain Wall House, dinding dia guna cermin aje. Unik, kan? Kalau ikut konsep asal, rumah tu bentuk dia empat segi aje, tapi lepas aku ubah ikut konsep banglo dalam Malaysia, jadilah macam ni.” 

            Aku angguk perlahan, terus memaku mata pada model tersebut. “Buat apa letak langsir? Elok biar aje orang luar tengok show kat dalam rumah tu.”
            Isya berdecit. “Kau ni, agak-agaklah kan. Rumah asal, langsir tu dia guna untuk halang cahaya matahari masuk, cermin tu pulak untuk keep warm orang dalam rumah lagi-lagi time winter. Tapi kat Malaysia ni manalah ada winter, so curtain tu gunanya untuk bagi privacy sikit kat tuan rumah and cermin tu pulak mestilah untuk halang air hujan masuk. Kenalah bezakan rumah dalam Malaysia dengan international. Diorang kena suaikan dengan empat musim.”
            Sedikit terlopong aku mendengar penerangan Isya. Macam tu rupanya. “Kau agak apa komen lecturer kau lepas kau bentang projek kau ni?” aku menatap wajahnya yang bersih tanpa sedikit pun tercalit dengan sebarang alat solek mahupun bedak. Kesederhanaan Isya yang aku rasakan tersangat sederhana dan simple sampai bedak pun tak mahu pakai.

            Isya jungkit bahu dengan bibir yang diherotkan sedikit. “Well done Nur Arisya, very impressive.” Lepas tu dia tergelak sendiri. Mungkin sedar yang dia meletakkan harapan yang tinggi dalam projeknya.
            Aku menggeleng perlahan. “Aku rasa dia mesti cakap, ‘it doesn’t make a sense’ tau.” aku hambur tawa lebih besar.
            “Biadaplah tu.” gumam Isya kembali menatap komputer ribanya. Muka dah masam-masam kelat. Tak ada manisnya.
            Aku sengih tepi. Model Isya kembali menjadi tatapanku. Aku menongkat dagu dengan kedua-dua belah tangan. “Kenapa kau tak buat Rumah Panjang ke, Rumah Iglu ke. Kan make a sense sikit.”
            Isya jeling tepi. “Make a sense bila Rumah Panjang tu kau yang duduk. Tak pun bila aku buat model Rumah Iglu dengan replika kau yang tengah mencangkung dalam tu dengan kucing kau si Harun tu. Yang tu baru betul make a sense.”
            Cehh.. teruk betul. Aku jugak yang kena balik. Malas mahu menganggu Isya, aku bangun dari meja studi lalu berbaring diatas katil bujang dipenjuru bilik. Telefon bimbit aku bawa bersama. Aku merenung skrin lebar pada badan telefon bimbit tersebut. Inbox message aku buka. Mesej dari dia petang tadi aku baca semula.
Salam.. Mai dah sampai belum?
            Aku senyum sendiri. Pertama kali menerima mesej dari Raff yang masih menggelar aku Mai. Aku tak pasti kenapa, tapi hati aku rasa berbunga mekar ketika mesej ini masuk ke dalam telefonku petang tadi. Bila aku membalas yang aku sudah selamat sampai di asrama, dia membalas lagi.
K.. Take care..
            Masa tu aku rasa nak menjerit kuat-kuat kat lubang telinga Isya yang aku gembira sangat bila Raff memberikan perhatiannya padaku. Aku menekan dada yang terasa berdebar. Tuhan, perasaan apa ni? Kenapa mesti rasa berdebar macam ni? Beratus mesej aku terima dari Syazlan, tak pula jantung aku berdetak-detuk macam ni.
Aduhai.. kalau betul pun aku dah tangkap cintan tapi janganlah dengan Raff. Dengan orang yang aku syaki merogol aku. 


BEG galas aku letak ditepi bangku, badan bersandar selesa. Seronoknya sesekali dapat duduk kat taman ni, dahlah cuaca pun redup. Angin pula bertiup lembut. Wahhh, rasa macam duduk kat pangkin bawah pokok mempelam depan rumah arwah atok.
            Rambut yang mengganggu wajah, aku selak ke tepi. Rindu kat arwah atok. Rindu kat rumah papan tu. Rindu pada senyuman atok. Rindu pada dakapan atok. Rindu nak dengar kutukan dan usikan atok. Rindu nak bermanja dengan atok. Ya Allah, aku rindukan atok.
Aku lihat jam. Hampir jam dua petang. Waktu begini, biasanya atok yang kekenyangan akan berehat diberanda sambil berborak dengan Harun. Kadang-kadang sampai tertidur bersandar pada tiang seri. Aku juga yang akan hulurkan bantal pada atok supaya atok boleh tidur dengan selesa.
Atok memang tak betah tidur didalam rumah waktu petang-petang begini. Panas katanya. Dan beranda itulah yang menjadi tempat bertapa atok hinggalah selesai menunaikan solat asar. Lepas tu atok akan beralih ke belakang rumah, berborak dengan ayam-ayamnya dan atok akan ke depan semula bila aku panggil untuk minum petang.
Ahhh, atok. Meski hidup kita susah. Meski kita tak kaya, meski kita berpanas dirumah usang tu, tapi hati kita bahagia. Tak perlu fikir apa-apa. A, meski sekarang Mai dah punya kereta, duduk dirumah besar, pakaian pula mahal, tapi atok tahu tak hati Mai tak tenang? Mai rasa terpinggir. Rasa sendiri. Rasa tak punya sesiapa. Mai sedih. Mai seorang, tok. Mai sebatang kara.
Aku tahan sebak didada. Dunia ni penuh dengan percaturan. Penuh dugaan. Penuh dengan ujian. Ibarat melintas jalan, melangkah ke kiri, meski tiada kereta yang melanggar tapi tak mustahil boleh cedera jatuh lubang. Langkah ke kanan, meski tiada lubang, boleh jadi akan basah terpercik air lopak.
“Oiitt, minah. Buat apa kat sini?” teguran Kiki dari belakang buatkan aku tersentak. Pantas aku cover muka sedih tadi dengan secebis senyuman manis. Beg aku alih sedikit, bagi ruang untuk Kiki si classmate aku duduk bersama.
“Tunggu kelaslah. Aku tengok tadi ada budak guna hall, tu yang aku lepak sini kejap. Dah keluar ke dia orang semua tu?” Kiki si rambut blonde tu geleng saja. Dia memang nakal sikit, tapi aku tak kisah berkawan dengan dia. Janji aku tak terikut cara dia sudahlah. Lagipun dia aje yang paling rapat dengan aku dalam kelas. Tu pun sebab dia dengan ramahnya menegur aku yang tak pandai nak bergaul dengan budak-budak kelas masa mula-mula masuk. Tu yang kami jadi rapat.

“Kau dah makan? Aku tak sempat makanlah tadi, jumpa Miss Nadiah. Bengang sehh aku, ada dia ajak buat discussion time lunch? Sungguh tak berprikemanusiaan langsung. Tak tahu agaknya aku lapar macam nak mati dah ni.” Ni lagi satu manusia yang tak reti nak pilih kaunter aduan, sama macam Isya. Suka buat aku ni macam kaunter Aduan Rakyat. Sabar ajelah kan.
“Aku pun tak makan lagi, lepas kelas tadi aku terus lepak library. Siapkan assignment, then Zohor sekejap terus lepak sini. Kau kalau lapar sangat, belilah roti ke apa dulu. Aku tak nak jadi saksi kalau kau mati kat dalam kelas nanti.” Aku senyum senget, ejek si Kiki yang dah membulat biji mata. Aku mengelak bila Kiki dah angkat fail nak hempuk bahu aku. Aku tergelak kecil. Tak boleh gelak besar-besar, aurat kan.
Eh, Mai. Pandai pula kau cakap pasal aurat ya? Yang kepala kau lapang aje tak bertudung tu bukan aurat ke?
Aku telan liur sendiri. Wahai sang hati, ini hanyalah untuk sementara. Aku ada misi aku sendiri. Dan tolong jangan asyik nak perli tuan kau ni ya, kalau tak aku derma kau kat orang lain. Aku senyum lucu. Boleh ke hidup tanpa hati? hahaha...
“Siot kau, Lis. Nak sangat tengok aku mati ke apa?”
“Laaa.. kau juga yang cakap tadi kau lapar macam nak mati kan. Sebelum kau jadi bangkai dalam kelas, baiklah aku ingatkan dulu.” Aku gelak lagi bila Kiki menjegil biji mata. Pun aku pantas berdiri, menjauhi Kiki yang dah buka high heels nak baling kat aku.

Bukk!!
“Alamak.. sorry.. sorry.. Tak perasan.” Laju aje mulut menutur kata maaf. Yalah, dalam kelam-kabut nak lari, boleh aku terlanggar orang yang tengah lalu kat kawasan taman ni. pantas aku pungut buku yang jatuh kat atas rumput karpet.
“Eh, tak payah sorry pun tak apa. Lis punya pasal, kena langgar sampai mati pun saya sanggup.” Aik? Lain macam aje bunyinya. Aku panggung kepala. Laaa... sabar ajelah dengan dia ni.
Statement tak boleh blah. Ayat berbunga macam haram.” Kutuk Kiki yang tadinya bantai ketawa tak ingat dunia.
“Apa kata kau pergi langgar dia guna Swift kau tu, Lis. Nak juga tengok apa jadi. Dia sanggup ke tak.” Aju Matt yang kini sudah duduk menggantikan aku. Aku pula dengan rela hati duduk bersimpuh diatas rumput karpet bersama Edry yang aku langgar tadi.
“Gila tak sanggup? Untukmu Lis, rela aku serahkan jiwa dan raga.”
Pappp!!
Melayang I/D card Matt kat dahi Edry. Serentak kami tergelak. Betul kata Kiki, ayat berbunga macam haram. Naik cair tahi telinga. Tapi apa kata sang hati? Maaf, tak tercuit langsung. Aku sengih dalam diam. Aku mengenali Edry bila Kiki sibuk mengenenkan aku pada Edry yang dah terang-terang minat kat aku. Edry merupakan teman serumah Matt sementara Matt pula berkawan baik dengan Kiki. Kerana itu kami boleh jadi kawan.
“Weh, dah pukul berapa ni budak-budak dalam hall tu tak keluar lagi. Eh, kau ni lepak sini pula, pergi balik kandang kau sana.” rungut Matt bila suasana kembali reda. Tu tak ada lain, mesti menghalau Edry yang semestinya bukan budak fakulti kami. Diakan ambil jurusan Bussiness Management.
“Lepak ar, kelas aku cancel kot. Sajalah nak teman kau sampai kau masuk dalam hall, takut kau ponteng.” Edry tertawa lucu. Lepas tu dia orang bertiga bertingkah itu dan ini, riuh macam ada sepuluh orang.
Aku diam saja, menunduk bermain dengan BB ditangan. Update FB dulu. Kejap, jangan lupa tweet. He he he..
“Ed.. Ed.. arah pukul tiga aku, pukul tiga. Cepat tengok.” Gesa Matt pula hingga menarik perhatian aku untuk melihat apa yang ada pada arah pukul tiga si Matt tu. Hmmm... bunga ‘panas’ lalu. Patutlah excited semacam. Aku tunduk balik, malas nak ambil kisah.
“Kau orang ni, pantang tengok perempuan hot, pandang tak berkelip. Naik meluat aku tengok.” Bebel Kiki atau nama dalam kad pengenalan dia Nur Nabilah Akila.
“Alaaaa... cemburu cakap cemburu kak Jah oiii.. Tak payahlah nak buat muka senget-senget macam tu. Elok saham ada tiga puluh percent, kang terus tak ada. Apa orang kata Matt? Saham jatuh? Hahahah...” tawa Matt dan Edry bergabung. Mereka bertiga ni kalau dah jumpa macam nak gegar dunia. Ada aje benda nak dijadikan bahan perbalahan. Aku yang sedia maklum tak berapa nak rajin bercakap ni, jadi pemerhati dan pendengar ajelah. Agak-agak aku bosan, aku angkat kaki.
“Tak ada maknanya aku nak cemburu ya. Malam sikit. Ingat aku kisah kau orang usha budak tu? Sikit pun tak. Lagi satu, sebelum kau orang kecewa, meh aku bagitau. Minah tu, atau nama manja dia Nida tu dah bersuami. Faham? She’s married.” Tekan Kiki satu persatu. Dalam menunduk, aku tersenyum sendiri. Tak dapat bayangkan muka terkejut budak berdua tu. Aku? Sentiasa berpegang pada motto ‘Ada aku kisah?’
Seriously? Mana kau tahu? Kau kenal ke?” naik satu level suara Matt, tak percayalah tu.
“Famili aku ada kait-mengait dengan famili dia. Saudara, tapi jauh berbatu darahnya. Aku pun tak tahu saudara macam mana. Tahu dia dah kahwin pun sebab ibu aku sibuk ajak pergi resepsi dia bulan lepas. Dia budak Account, second year. Suami dia bukan calang-calang orang weh, macho habis. Kaya pula tu. Habis iri hati dah aku dengan si Nida tu.” cehhh..habis gaya Mak Jemah bergosip dah minah seorang ni.
“Gilalah, muda lagi dah jadi isteri kan. Gempak habis. Tapi okay what, dapat suami pun kaya kan. Exam tak payah jawab pun, masa depan comfirm cerah punya.” Komen Matt.
“Untunglah jadi perempuan.” Ulas Edry.
Aku terus dengan duniaku. Tapi sedikit pun tak tertinggal apa yang diperkatakan oleh mereka. Siapa kata untung jadi perempuan? Test dululah jadi kaum Hawa, lepas tu baru tahu untung ke tak? Dan jangan terus mengulas untuk majoriti kaum kami sebab yang awak dengar cerita tu hanya minoritinya sahaja. Kalau betul untung, mungkin Nida antara satu dalam sepuluh. Tengok sendiri nasib aku?
Kiki mengeluh perlahan. “Jangan ingat perempuan hanya bahagia bila dapat suami berduit. Kami tak perlukan semua tu. Okay, tipu kalau kami tak perlukan duit. Perlu, tapi itu bukan priority kami. Kami kaum yang lemah ni hanya mahukan kasih sayang, perhatian, belaian. Faham?”
Aku setuju sepenuhnya. Kemewahan itu sedikit pun tak memberi jaminan untuk kebahagiaan. Lihat sahaja keluarga papa. Apa nak, semua dapat. Tapi, tak pernah bersatu hati. Masing-masing ada angin sendiri. Betul, bila jadi orang yang tak kaya-raya ni tak dapat beli apa yang kita mahukan. Tapi kalau kita dapat apa yang kita nak dengan usaha kita sendiri, kita akan rasa puas malah tahu menghargai apa yang kita dapat. Biasanya, apa yang senang diperolehi, senang juga dilupai.
“Alaaa, itu mungkin kau aje yang ada mind set macam tu. Perempuan lain? Tengok Nida tu, kalau tak sebab laki dia kaya, ingat dia nak kahwin muda? Aku rasa tak.” Ya, orang lain berhak menilai, begitu juga dengan Matt. Dia punya pandangannya sendiri.
Kiki berdecit. Tak sukalah tu bila ada yang membangkang. “Okay, kalau aku cerita kau orang jangan nak heboh-heboh, kay. Actually, mereka kahwin ni bukan sebab ‘I love you’ ‘you love me’ macam tu. Tak. Ni sebab nak jaga aib famili Nida. Jaga air mukalah macam...”
“Maksud kau?” celah Edry, nampak sangat tak sabar.
“Ishh.. sabarlah mangkuk. Aku nak ceritalah ni.” marah Kiki.
“Nida ni macam aku, tapi dia lagi nakal dari aku. Night life dia, menakutkan. Kadang-kadang tak balik rumah but still famili dia percaya dia tak buat benda tak elok. Cuma dia suka lepak dengan kawan-kawan sampai pagi buta, clubbing tapi tak minum. Tak pernah ada rekod balik jalan terhuyung-hayang ke apa.”
Serious? Tengok muka macam budak innocent aje. Tak sangka. Tapi agak betullah dia macam kau. Blonde budget nak jadi minah saleh.” Sempat pula si Matt kutuk Kiki.
“Kau nak dengar ke tak ni? Ada yang dahi kau bercop Vincci lima inci ni kang.”
Okay.. okay.. sorry. Eh, Lis ni senyap aje. Tak best ke topik persidangan kita hari ni?” aku senyum segaris pada Matt.
“I’m good in listening, so let me be a listener okay?”
“Haih.. dulu, kini dan selamanya.” Rungut Edry, tapi sekadar bergurau. Aku gelak kecil. Ya, dulu, kini dan selamanya. Konon macam dah sepuluh tahun dia kenal aku. Edry... Edry.. Isya aje yang boleh turn on my mouth tau. Tak tahu kenapa, macam mana pun Isya is always make me comfort. The one and only.
“Tak payahlah kacau dia. Diam-diam dia, dia dengar tu. Aku tahu.” Sela Kiki pula.
“Dah.. dah.. sambung balik.” Gesa Matt.
“Okay, nak dijadikan cerita. One day, si Nida ni kena aniaya dengan kawan dia sendiri and the worst is, she’s raped. Masa tu aku dengar hidup dia memang tak tentu hala. Dia nak report, tapi ayah dia tak bagi. Public figurekan, imej kena jaga.”
Aku terkaku. Mata menatap skrin BB, tapi fikiran kosong. She’s raped. Perkataan tu berulang dalam kepala aku.


*Bab 17 dah.. those yg fllow tu, a lot, ribuan, million, billion n tak terkira trime ksihnye.. trus kn mbaca ya..:)*




4 comments:

  1. Makin menarik! Raff...mmg boleh buat hati Mai cair...but is it for real? Do continue ya!

    ReplyDelete
  2. Bestttttt sangat tapi nak banyak lagi pasal raff ngan mai ,hehehhehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ainaa Mastura: tnx.. ahakss... n glad u like it.. part raff n mai tu akn lbih byk lps ni.. sbr ye..:)

      Delete

Featured Post

Friendship Goals - Bab 5

Popular Post