Wednesday, February 27, 2013

Hi, Mr.Gaedenia (p-3)



BUAT entah kali ke berapanya aku menggeleng, menjawab pertanyaan atok. Malas sangat nak keluar. Malas nak pergi. Atok pulak macam tak penat tanya soalan yang sama sejak selesai mandi tadi. Aku pulak yang naik letih kena geleng kepala.
“Kalau nak pergi, ikut atok pergi jemaah kat surau dulu. Lepas Isyak kita terus pergi rumah pakcik Akram kamu tu.” tambah atok lagi sambil mengikat kain pelikatnya. Bersiap nak ke surau untuk solat maghrib.
Aku yang sedang melipat pakaian ditengah ruang tamu terhenti. Atok aku pandang. “Tak mahulah tok, Mai tak suka. Nanti kena jumpa orang kampung. Lepas tu mulalah dia orang nak kenan-kenankan Mai dengan anak-anak dia orang.” Setiap kali pergi kenduri, memang itu jugalah modal makcik-makcik kat kampung ni. Semua nak try market anak masing-masing. Mentang-mentanglah aku ni anak dara pingitan. Tu yang buat aku seriau tu.
“Betul ke ni? Nanti pakcik Akram kamu tanya, atok nak jawab apa?”
“Cakap Mai tak sihat  ke?” Jawab aku sepantas mungkin. Atok tengok muka aku yang tengah sengih nakal siap angkat-angkat kening. Atok angkat bahu. Malas nak komen apa-apa.
“Kamu tak payahlah masak untuk atok, masak untuk kamu aje. Kang atok balik dah kenyang dah.” Ujar atok. Aku angguk.
“Atok pergi dululah, nak masuk maghrib dah ni. Jangan lupa kunci semua pintu.” Pesan atok. Dia sedang berjalan ke pintu rumah. Tangan kanannya memegang kopiah putih. Atok memang jarang solat maghrib dan isyak di rumah. Macam mana pun, mesti nak ke surau.
Aku hantar atok sampai ke muka pintu. “Baik tok, dengan pintu hati sekali Mai kunci nanti.” Aku mengusik atok. Manakan tidak, asal hendak keluar sahaja, mesti atok beri sepatah dua kata yang sama. Rasanya dah terakam elok dalam memori aku yang tak besar mana ni.
Atok sarung selipar. Lampu suluh dimasukkan dalam kocek baju melayu. “Kelakar sangatlah lawak kamu tu Mai. Atok rasa nak gelak kuat-kuat aje.” Ujar atok bersahaja. Heh.. atok ni memanglah. Kerja nak bagi aku malu sendiri aje.
Elok sahaja aku tutup pintu dan tingkap-tingkap, terdengar laungan azan dari surau hujung kampung. Kain baju yang masih belum siap dilipat, aku tinggalkan sebentar untuk menjalankan kewajipan sebagai hamba Allah. Sembahyang lima waktu jangan tinggal, itu pesan atok.
Aku mengambil wuduk disingki dapur, takut pula nak keluar ke bilik air. Dahlah belakang rumah atok ni kebun yang boleh disamakan tarafnya dengan hutan.
Lepas ambil wuduk, aku naik atas semula, masuk dalam bilik yang aku huni sejak tinggal disini. Telekung yang bersidai elok diatas kepala katil aku ambil lalu aku sarung seelok mungkin. Ingat, jangan jumpa boyfriend aje kena cantik-cantik. Nak jumpa Allah pun kena bersih dan kemas. Pesan atok juga.
Selesai menunaikan solat maghrib, aku buka pula al-Quran. Kitab wajib yang perlu aku baca lepas menunaikan solat. Tak kiralah lepas solat apa pun, mesti baca walaupun hanya dua tiga muka surat. Nak buat ibadah ni memang banyak halangannya lagi-lagi bab kena hasut dengan syaitan. Sebab tu elok lepas sembahyang kita baca Quran terus.
Bacaanku terhenti mengejut bila terdengar bunyi sesuatu dari luar. Berdebar juga dada aku sekejap tapi lepas bunyi tu tak dengar lagi, aku sambung semula bacaan tadi. Mungkin si Harun cuba nak panjat tingkap agaknya.
Aku terus menunaikan solat isyak elok sahaja masuk waktu. Lepas solat isyak, aku baca sedikit lagi sebelum kembali ke ruang tamu untuk siapkan baju yang belum habis dilipat tadi. Aku ikat satu rambut aku yang panjang dan lurus itu. Kain batik yang sedikit longgar, aku ketatkan ikatannya.
Aku bersimpuh diatas tikar mengkuang. Sambil melipat, aku bernyanyi kecil. Cemburu pulak dengar cicak-cicak kat dinding rumah ni asyik buat bising. Dari dengar diorang bising, baik aku yang menyanyi. Sedap jugak dengar.
“...ohh angin.. sampaikan laguku padanya.. yang sering pilu.. terimalah, laguku jadi teman hidupmu.. untuk selamanya.. kau tahu betapa ku sayang padamu..” la la la.. memang ini lagu kegemaran aku. Dari dulu hingga sekarang. Keluarlah lagu baru macam mana pun, lagu ni jugak yang aku nyanyi tiap kali sunyi. Belaian Jiwa nyanyian Innuendo, rasanya semua orang tahu lagu ni.
Aku terjerit bila terasa ada tangan yang menutup mulut aku dari belakang. Aku cuba menepis tetapi pegangannya sangat kukuh dan kuat. Tangan aku menggagau-gagau memukul kepala lelaki yang menceroboh masuk dalam rumah ni. Aku pasti itu lelaki sebab tangan yang tutup mulut aku tu memang sasa. Pastilah lelaki.
Aku cuba berpusing, pun tak mampu. Aku cuba lari, pun tak mampu sebab lelaki tu dah peluk pinggang aku sekuat mungkin. Puas aku menepis tangan dia, tapi tak lepas juga. Mungkin kerana rimas tangan kecil aku asyik menepis-nepis, dia melepaskan mulut aku lalu membawa kedua belah tangan aku ke belakang lalu diikatnya.
“Siapa kau? Lepaskan aku.. tolong.. jangan buat apa-apa kat aku.. tolong..” rayu aku dengan tangisan. Aku takut. terasa terimbau kembali kejadian dimana aku hampir dirogol suatu ketika dulu. Tuhan, tolong selamatkan aku.
“Atok!!!!” aku menjerit sekuat hati sebelum mulut aku tiba-tiba diikat dengan kain. Aku masih tak nampak siapa orang yang menganiaya aku. aku bergelut dengan dia bila dia cuba hendak menggomol leher aku dari belakang. Aku mengelak selagi mampu dengan tangisan yang semakin menggila. Tersilap langkahku bila aku cuba bangun untuk berlari tapi aku jatuh tersungkur diatas lantai. Lelaki tu tanpa belas menindih badan aku lalu mengoyakkan baju kurung kedah yang aku pakai.
Aku ingin menjerit tetapi yang keluar hanyalah airmata yang kian lebat. Atok, tolong Mai. Dia menterbalikkan tubuh aku. Aku terlentang, dia duduk diatasku. Lelaki tu memakai topeng, hanya kelihatan mata dua bijinya dan mulut. Aku tak peduli siapa lelaki tu, apa yang pasti aku mahu lari dari sini sekarang juga.
Aku cuba sedaya-upaya untuk merungkai ikatan pada tangan. Biarpun terasa perit dan sakitnya, aku tahankan juga demi maruah aku yang cuba dinodai. Lelaki tu semakin menggila menggomol tubuh aku yang sudah terdedah. Baju yang aku pakai sudah pun terkoyak habis. Bila mendapat peluang, aku menendang perut dia dengan lutut kananku. Dia mengaduh tetapi masih tak berganjak. Sejak tadi, tiada satu pun kata yang lahir dari lelaki tu.
Cubaan aku akhirnya berjaya bila tali ditangan terungkai sedikit demi sedikit. Kain dimulut aku buka cepat-cepat. Dengan sekuat tenaga, aku menolak tubuh lelaki itu. Dia tergolek ke kanan, dengan pantas aku bangun cuba untuk berlari.
“Tolong!!! Tolong!!” aku menjerit sekuat hati sambil berlari. Namun belum sempat aku lari keluar, aku tersungkur bila kaki aku ditarik. Aku jatuh semula. Aku terjerit kesakitan. Aku tak pedulikan sakit yang mula menjalar, dengan sekuat tenaga aku menendang tangan lelaki tu yang tengah pegang kaki aku. bila terlepas, sekali lagi aku cuba berlari.
Sekali lagi,  cubaan aku gagal bila lelaki tu dengan pantas mendapatkan aku, pinggang aku dipeluk kuat.
“Atok.. Tolong Mai!! Atok!!” dia memusingkan tubuh aku menghadap dia dan pang!!! Bukan sekali, bukan juga dua kali. Pipi aku dilempang beberapa kali hingga aku lemah dan tak mampu menjerit lagi. Tubuh aku mula longlai  kepala sudah terasa kepeningan. Aku terpandang sesuatu dileher lelaki tu, dalam keadaan lemah, aku merentap rantai putih itu. Dan aku pengsan didada lelaki tu.

MENANGIS airmata darah sekalipun, apa yang sudah diragut tak mungkin akan dapat semula. Semuanya dah terjadi dan kini apa yang aku lakukan hanya termenung, merenung nasib diri yang dah terang lagi nyata bukan lagi gadis suci. Mendengar tomahan dan umpat keji orang kampung yang tak henti-henti sejak kejadian dua hari yang lalu.
            Melihat wajah duka atok menambahkan lagi seksa hati. Aku tahu atok malu, juga aku tahu atok kesal kerana tidak dapat melindungi aku dari tangan kotor lelaki tak guna tu. puas orang kampung menyiasat siapa orang yang menodai aku, tetapi hingga kini tak ada siapa yang tahu orangnya.
            Aku mengesat airmata yang menuruni lekuk pipi sebelum kembali membuang pandang keluar tingkap bilik. Mencari ketenangan dari alam semulajadi. Ya Allah, kenapa ini dugaan yang aku harus tempuhi?
“Mai.. Allah..” aku terdengar suara lemah atok. Aku pantas lompat dari katil, berlari-lari mendapatkan atok dibiliknya. Aku nampak atok sedang baring, atok nampak sukar bernafas. Dadanya berombak, mulutnya tercungap-cungap.
“Atok.. kenapa ni?” aku jadi cemas serta-merta, malah airmata aku tak dapat dibendung lagi. Kenapa atok nampak sukar benar bernafas. Atok tak ada penyakit lelah seingat aku. aku mengusap dada atok. Mata atok terpejam tapi dia nampak sangat terseksa.
“Mai.. Mai.. pang.. panggilkan.. Allah.. sakitnya.. panggilkan.. pakcik Ak.. Akram.. Mai..”  dalam kepayahan aku dengar atok menutur. Aku pantas mengangguk. Melihatkan keadaan atok yang nampak sangat tenat itu, aku pantas berlari mencapai tudung didalam bilik sebelum membawa langkah deras menuju ke rumah arwah tok Kassim. Tak aku hiraukan panasnya cahaya mentari membakar kulit. Demi atok aku kuatkan langkah biarpun melangkah dengan tangisan.

“ASSALAMUALAIKUM.. pakcik, Mai ni!!” laung aku dari bawah rumah. Aku menjengah-jengah mencari kelibat penghuni rumah. Tak lama menunggu, aku terdengar salam aku berjawab dari pintu belakang rumah. Aku berlari ke belakang. Kelihatan lelaki bernama Syazlan yang pernah datang ke rumah atok kelmarin mencari arah jalan bersama adik-adiknya.
“Eh, awak. Ada apa? Cari siapa?” soal Syazlan. Dia nampak cemas dengan kekalutan aku.
            “Abang, pakcik Akram ada? Mai nak jumpa.” Mungkin kerana melihatkan dia lebih tua dari aku, dengan mudah aku menggelarnya abang. Syazlan membetulkan cermin matanya, pintu dibuka luas.
            “Papa ada, masuklah dulu Mai.” Papa? maknanya mereka ni anak-anak pakcik Akram lah? Budak-budak yang tak nak naik ke rumah atok masa pakcik Akram dengan auntie Su datang. Huh, dasar orang bandar.
            “Tak apa, Mai nak jumpa pakcik Akram aje.” Aku kesat airnata yang masih tak mahu berhenti.
“Mai.. kenapa ni?”  aku pantas menjengah. Muncul pakcik Akram dari belakang Syazlan. Elok sahaja pakcik Akram berdiri didepanku, merenung aku dengan wajah kebapaannya itu, aku menangis teresak-esak. Tak dapat menahan rasa hati. macam-macam yang aku fikirkan. Semuanya tentang atok.
“Mai.. Mai okay tak?” soal pakcik Akram risau. Dia menarik aku dalam pelukannya.
“Pakcik, atok sakit. Atok nak jumpa pakcik.” Tangisku.
“Syhh.. syhh.. sabar ya. Jom kita tengok atok Mai. Mari..” pakcik Akram membawa aku ke depan semula selepas dia menyarung seliparnya. “Syaz, ambil kunci kereta. Bagitau mama papa nak ke rumah tok Rahim.” Laung pakcik Akram pada anaknya.

TIADA kata yang dapat aku ungkapkan demi mencerakinkan perasaan yang bertamu dalam hati ketika ini. Hanya mata sahaja yang terkebil-kebil mendengar permintaan atok yang semakin tenat keadaannya. Sedikit pun aku tak mengalih pandangan aku dari melihat atok yang terbaring bersama pakcik Akram yang duduk ditepi katil.
            “Ka.. kamu sorang a.. aje yang.. bo.. boleh to.. tolong aku.. Ram..” tercungap-cungap aku tengok atok.
             “Pakcik, Ram dah anggap pakcik macam ayah Ram. Hussin pun kawan baik Ram, macam mana pun, Ram akan jaga Mai. Pakcik jangan risau ya.”
            “Kah.. kahwini di.. dia Ram.. to.. tolong..” sekali lagi aku terkedu bila atok menyuarakan permintaan itu. Pakcik Akram mengangkat wajahnya, menbalas pandangan mata aku. seketika kemudian dia melepaskan nafas beratnya.
            “Abang..?” panggil auntie Su yang sejak tadi berdiri dimuka pintu bilik bersama anak-anaknya. Aku menjatuhkan semula mata pada atok. Tangan kiri atok dalam genggamanku sementara tangan kanannya pakcik Akram yang pegang.
            “Mana boleh suka-suka hati suruh papa kahwin dengan perempuan kotor tu. Dahlah tak suci.” Aku menadah telinga mendengar cemuhan anak gadis pakcik Akram. Meski hati tersentuh, namun apalah yang dapat aku lakukan.
            Pakcik Akram mengeluh berat. Kembali melihat atok. “Pakcik, saya kahwinkan Mai dengan Syazlan ya. Anak lelaki sulung saya.” Pujuk pakcik Akram, cuba membuat tawaran. Mendengar nama abang Syazlan yang menjadi calon, aku bertambah kaku. Layakkah aku bersuamikan lelaki itu sedang diri sudah tercemar?
            “Ter.. terpu.. pulang.. Allah.. sakitnya.. Mai..” aku usap rambut putih atok.
            “Ya tok..”
            “Mai.. ja.. jaga diri.. solat.. Allah..” cukup setakat itu, atok sudah nampak semakin payah bernafas. Dadanya berombak perlahan, nampak lemah. Aku tak dapat menahan airmata tatkala pakcik Akram mengajar atok mengucap. Aku meraung semahu hati. Jangan tinggalkan Mai atok. Aku peluk atok sekuat hati bila mata atok sudah terpejam rapat, jantungnya berhenti berdegup.
            “Atok.. jangan tinggalkan Mai..” aku mengongoi semahu hati. Tuhan, kenapa ambil atok? Kenapa biarkan Mai sendiri?


No comments:

Post a Comment

Featured Post

Friendship Goals - Bab 5

Popular Post