Wednesday, July 31, 2013

Hi, Mr.Gardenia (p-18)



18
KIPAS disiling aku tenung tak lepas. Nak siapkan kerja, aku malas. Biasalah mood pelajar ni bukannya sentiasa nak belajar aje, adakalanya terasa nak enjoy jugak, nak lapangkan kepala yang dah cukup semak dengan macam-macam teori dan fakta.
Tambah pulak hari ni hujung minggu. Memanglah terasa meluatnya hujung minggu duduk memerap dalam apartment asrama ni. Seketika, fikiran aku jauh berlayar mengingati ‘persidangan’ tak rasmi aku, Kiki, Edry dan Matt.
“Ayah dia ada juga cari kawan Nida yang rogol dia tu, tapi budak tu dah lesap dulu. Sebab nak tutup malu famili, ayah Nida ni offer satu projek perumahan yang agak besar pada salah satu syarikat kejuruteraan where’s Director syarikat tu kawan baik ayah Nida. Sebagai balasan untuk projek bernilai jutaan ringgit tu, ayah Nida minta anak kepada Director tu terima Nida as his wife. So, that’s the truth of Nida’s wedding. That’s the beginner of the wedding.” Senang saja Kiki menutup ceritanya.
But, how’s their life? Happy? Suami dia boleh terima dia ke?” soalan Edry buat jantungku berdetak. Simpati tertumpah buat insan bernama Nida. Pasti hidupnya penuh dengan liku. Aku dapat bayangkan. Siapa yang boleh tutup mata terima kekurangan isterinya?
“Terrible, horrible, misserrable and worst. Suami yang diharapkan, rupanya suami lagi teruk. Layan dia macam perempuan simpanan. Nak pakai, pakai. Tak nak, bawa balik perempuan lain. Kesian. Tapi nak buat macam mana, dah ayah dia pun tak sayang dia. Lagi sayang imej dan nama dari maruah anak sendiri.”
“Kesiannya. Tak sangkakan, cerita macam ni pun ada kat dunia realiti. Ingat dalam sinetron aje.”  Simpati Matt tertumpah buat insan bernama Nida. Ya, kasihan dia. Kasihan juga diriku. Entahkan suatu hari nanti nasibku bakal sama dengan nasib Nida ataupun mungkin lebih teruk. Siapa yang boleh terima gadis yang bukan perawan sebagai isterinya?
Dan sepanjang hari itu, aku terus menyepikan diri. Lebih sepi dari kebiasaannya.

            “Hoii, berangan ke?” bergegar bahu aku disergah sebegitu. Hilang terus bayangan semalam. Aku menjeling maut pada Isya yang tersengih-sengih. Aku meletakkan tangan didahi, terus melepak diatas sofa ruang tamu apartment asrama ni.
            Tak adalah besar mana apartment untuk pelajar ni tapi cukuplah untuk keselesaan. Ada dapur, ada bilik air, ada ruang tamu, balkoni dan ada dua bilik tidur. Aku berkongsi dengan Isya sementara Maya sendirian dibilik yang agak kecil. Itu pun salah satu sebab kami berbalah waktu mula-mula masuk. Berebutkan bilik tidur.
            “I don’t care. I nak master bedroom. No matter what.” Tekan Maya. Bagasi ditarik nak masuk ke bilik utama, tapi Isya menghadang jalannya. Siap peluk tubuh lagi.
            “I don’t care with your don’t care tu. And i don’t give a damn with your no matter what tu. Aku nak master  ni and  I’m going to share it with Lis. Tapi kalau kau nak sangat bilik ni, kau boleh share dengan aku or Lis. How?” balas Isya, siap bagi pilihan pulak tu.
            Maya ketap bibir, hentak kaki, nak tunjuk bengang dia tu. Lepas tu terus masuk bilik sebelah yang agak kecil dan dummmm!! Kesian pintu tu jadi mangsa.
            “Kau apahal, perempuan? Muka loser gila.” Aku kembali ke alam nyata. Isya menghenyak punggungnya dihujung kaki aku. Dia hanya bertuala, rambutnya masih basah. Baru lepas mandilah tu. Isya, memang payahlah nak tengok dia mandi pagi kalau tak ada apa-apa aktiviti. Kadang-kadang petang baru nak mandi untuk pagi.
Kalau disuruh mandi mesti dia akan tanya soalan ni. “Nak pergi mana?” memanglah Isya ni. Kalau tak ke mana-mana tak boleh mandi ke?
“Kau tak keluar ke?” soalku. Maklumlah, sejak kebelakangan ni Isya memang kerap keluar. Lagi pulak kalau hari minggu, pagi lagi dah lesap. Bila tanya ke mana, jawapan yang sama. “Keluar jumpa kawan, jangan risaulah.” Tu ajelah ayat dia. Tapi yang buat aku risau sangat bila dia tiba-tiba tak balik apartment selama dua hari. Bila aku tanya, baru dia cakap dia sibuk buat assignment luar. Lepas tu, aku dah malas nak tanya lagi. Tahulah Isya tu jaga diri dia sendiri.
“Taklah, hari ni nak rehat puas-puas. Penat stayback malam tadi.” Betul jugak. Kalau tak silap aku, Isya tidur pun lepas solat subuh tadi. Aku yang konon-kononnya tak nak kalah dengan Isya, dah melayang dulu. Last aku tengok jam sebelum tidur, pukul 3.30 pagi.
“Aku bosan gila ni. Jomlah keluar mana-mana.” Aku bangun lalu duduk disebelah Isya yang sedang menatap skrin TV.
“Kau nak ke mananya, weh? Kau tak mengantuk ke”
“Tak kisahlah ke mana pun. Ala, kau ni macam tak biasa overnight, kan. Jomlah, keluar. Kau bawak aku tengok tiang lampu jalan pun aku sanggup dari terperap dalam rumah ni.” Nama aje kereta sorang sebiji, tapi bila nak keluar tak pun nak ke mana-mana mesti sama-sama. Bukan apa, aku malas nak memandu keluar kalau bukan untuk kepentingan. Tak suka bila tersekat kat jammed.
Isya paling muka padaku. “Gila? Malam nanti papa datang nak ambik kita, kan?”
Aku kerut dahi. “Eh, apahal pulak? Nak ke mana?”
“Eii, kau ni. Muda-muda dah ada elzeimer. Malam ni annual dinner firma papa, remember? Kau tak tahu ke kenapa Maya keluar pagi-pagi tadi?”
Aku garu kepala. “Memang dia selalu keluar pun.” Betullah, selama ni memang Maya selalu keluar hujung minggu. Pernah ke dia tak keluar walau sehari pun? Dan apa bezanya hari ni dengan hari-hari yang lain?
Isya menepuk kuat pahaku. Adoi, berpijar. Derhaka dengan ‘mak tiri’ ni. Ha ha ha
“Payahnya cakap dengan mangkuk ni. Hari ni lain tahu tak? Dia keluar dengan Jimmy, nak cari dress untuk dinner tu. Biasalah, orang hot.” Mulutnya terjuih.
Aku mula teruja tiba-tiba. “Ohhh..Boleh bawak orang luar tak?”
Isya tepuk dahi sendiri. “Sebab tulah dia keluar dengan Jimmy, nak pilih baju sepasanglah tu untuk malam ni. Harulah perempuan ni. Tak boleh agaknya kalau pergi mana-mana majlis tak bawak teman. Haih..”
Waaa.. mata aku dah bersinar galak. Pantas aku mencapai telefon, nombor papa aku dial. Isya hanya memandang walaupun aku tahu ada banyak soalan yang dia nak tanya.
“Assalamualaikum, papa.”
“Waalaikumsalam. Ada apa Lis?”
Aku kenyit mata pada Isya yang sedang merenungku.
“Papa, malam ni ada dinner firma papa ya?”
“A’ah, dalam pukul lapan papa datang jemput Lis dengan Isya, ya? Tak payahlah drive. Maya pergi dengan boyfriend dia.”
“Papa, boleh tak kami nak pergi sendiri? Sebab kami nak beli baju dulu. Tak ada baju yang sesuailah papa.” aku sedikit merengek. Isya mencebik. Tak hairan pun.
“Ohh, kalau macam tu okay aje. Nanti papa masukkan dalam akaun Lis, but ingat ya pukul sembilan dah ready kat sana.”
Yess!!” aku menjerit suka sebaik talian tamat.
“Mengada-ngadalah kau ni. Pakai ajelah baju yang ada tu.”
“Sya, sebagai student fesyen, aku kenalah tunjukkan bakat aku dalam pemilihan pakaian untuk majlis. Takkan budak fesyen pergi event pakai baju kurung semata-mata. Ya tak?” hehehe...aku sengih bila Isya menjeling. Meluatlah tu.
“Ala, rilekslah Sya. Lagipunkan, bila lagi nak bagi Maya bengang kan? Biasa dia aje yang nak hot, nak glamor. Kita pun boleh lawan dialah.” Aku berpeluk tubuh, bersandar disofa dengan senyuman dengki. Biarlah, Maya kan selalu bangga dengan diri sendiri. Sekali sekala kalau buku bertemu ruas pun okay apa?
“Kita? Kau ajelah Lis. Aku rela pakai jeans dengan tee aku dari pakai baju menggelebeh sana-sini tu.”
“Ada aku bagi kau pilihan ke?” soalku dengan kening terangkat.
Isya merengus. “Kau suka buat aku meluat kat kau kan.” bebelnya.
Aku angkat bahu. Pipinya aku tepuk sikit. “Meluat untuk kebaikan tak apa kot.” Aku gelak bila dia menjuihkan bibir.
Isya & Mai 


“EH, kejap.. kejap.” Isya menarik tanganku hingga langkahku terhenti. Aku berkerut dahi. Apahal pulak Isya ni, dah petang ni. Karang nak bersiap tak sempat pulak.
            “Apasal?”
            “Lanun tu panggil.” Juih Isya.
Aku menoleh pada arah yang dijuih Isya. Ketika itu juga, dada aku berdegup pantas. Berdebar-debar. Dia dengan siapa tu?
“Hi girls. Buat apa kat sini?” dia menyapa sebaik berdiri dihadapan kami.
“Ek eleh, nama pun mall, shopping arr. Tak kan basuh baju kot.” Balas Isya sedikit bengang.
Raff jungkit bahu. Seketika kami berpandangan, menyedari anak mataku menghala pada seorang wanita berselendang cantik disisinya, dia melemparkan senyuman.
Raff

“Okaylah, chow dulu. Bye.” Raff menarik jemari teman disebelahnya, sangat mesra. Dia tiba-tiba menghentikan langkah disisiku, bibirnya dirapatkan pada cuping telingaku.
“And you, take care.” Bisiknya.
Aku berkerut dahi, mengikut langkah Raff yang semakin menjauh dengan pandangan yang sukar aku tafsirkan. Entah apa perasaanku saat ini. Terasa hati dihempas ke lantai melihat dia merangkul bahu wanita lain namun ia bercantum semula selepas mendengar pesanannya.
“Aku ingatkan dah wassalam dah Raff dengan perempuan tu. Haihh, lama pulak dia orang ni couple.” Aku kembali dialam nyata bila mendengar bebelan sebal Isya.
“Cantiknya girlfriend dia, Sya.” Aku memancing Isya untuk menceritakan lebih lanjut siapa wanita berkaca mata tadi.
“Cantik amendenya, sama aje macam perempuan lain aku tengok. Lagi satu Lis, cantik aje tak guna jugak kalau cari boyfriend tak reti guna otak. Dah terang-terang Raff tu hati kering, nak jugak dilayannya. Hampes. Nama aje doktor, sengaja tempah baldi untuk tadah airmata sendiri.”
“Dia pun doktor jugak?”
Isya mencebik. “Hmmm.. Doktor Qira.”
Seketika bagai berputar diingatanku akan nama tersebut. Doktor Qira, sah memang doktor itulah yang menelefon Raff ketika kami di Pizza Hut beberapa bulan yang lalu, ketika menemani aku dan Isya membeli-belah baranganku.
Yakah awek Raff? Gaya bercakap dalam telefon hari tu biasa aje, straight aje. Tak ada sayang-sayang pun. Hmm.. kalau dah manusia tanpa hati dan perasaan, begitulah agaknya. Cakap dengan awek pun macam cakap dengan gangster. Lain benar dengan Syazlan, sangat romantik dari semua sudut. Tapi sayang, milik Gina pula.

2 comments:

  1. Best sgt2! Watak Raff ni mmg pandai bikin panas walau pun berhati kering...apa2 pun still curious with Raff & syaz's behaviour. Sambung cepat2 ye!!

    ReplyDelete
  2. Best sangattttt "!!erm curious sangat dengan watak raff :)

    ReplyDelete

Featured Post

Friendship Goals - Bab 5

Popular Post