Tuesday, July 16, 2013

Awas! Kalau Dah Suka (1&2)

Prolog 1

Hmmm..kalaulah aku dapat ubah takdir aku, akan aku ubah ianya mengikut susunan jalan cerita yang penuh dengan warna-warni kehidupan. Tetapi... Tuhan itukan Maha Mengetahui. Setiap jalan cerita-Nya pasti ada hikmah yang tersembunyi.
                                                                                                   Baby NurBatrisyia




Part 1

“JANGAN nak tunjuk keras kepala tu kat sini boleh tak?” tinggi suara itu menggegar halwa telingaku. Dia ni memang suka main kasar. Tak boleh agaknya layan insan lemah macam aku ni elok-elok sikit? At least, jangan menengking. Huh!
            “Jangan suka-suka nak atur hidup orang, boleh tak? Macam bagus sangat.” Balasku, walaupun tak setinggi mana suara, tapi boleh menyentakkan dia. Buktinya, dia terus merenung aku tajam sebaik aku menghamburkan ayat tadi. Aku menjeling tajam.
            Fed uplah aku macam ni. Takde bahagianya kahwin dengan kau ni. Menambah beban kat kepala mungkin ya lah kot.” Sinis dia menempelakku. Macam aku bahagia benar kahwin dengan kau.
            Semuanya bermula dengan hanya satu kata putus, kini apa yang aku pernah miliki berubah serta-merta. Takde lagi dunia kerja, takde lagi dunia bebas tanpa sempadan, takde lagi ma dan pa yang selalu menjadi teman, takde lagi banglo pa yang dikelilingi tasik, dan semuanya.
Aku menjatuhkan pandangan pada jari-jemari. Sebentuk cincin bertahtakan batu entah pape entah, aku sentuh tanpa jiwa. Sedikit demi sedikit, bebelan kasar, suara si kuku besi makin kelam. Diganti dengan ulang tayang beberapa bulan yang lalu, sewaktu kata putus itu aku putuskan.
Semuanya bermula dengan...
           





Part 2

"Trish, please.. It’s gonna be the last time aku mintak tolong. After this, no more words please from me.”  Ya sangat lah kau tu dik, macamlah aku baru kenal kau seminit dua. Dari dalam perut mama lagi kita dah kenal perangai masing-masing, kay.
            “Aku bukan tak nak tolong, tapi macam mana dengan ma and pa? What would they say?” nasib baik kau adik, aku kakak. Kalau tak, takde maknanya aku nak sedekah perasaan simpati aku ni. Membazir. Lagipun, apa pula kata orang disana.
            “They’ll be okay,sis. Kan papa yang cakap tadi, uncle Wan tak kisah siapa pun, asalkan perempuan tu datang dari rahim mama. So, it doesn’t matter for them. Tadi tu papa choose aku as an opinion. Kan?”
            Aku mendengus. Bantal peluk aku tepuk beberapa kali. Lepaskan geram. Payahlah kalau macam ni. Takkan nak tinggal dia macam tu aje? Kalau aku terima, buruk baik aku jugak yang tanggung. Macamlah ma dengan pa nak tolong. Lagi satu, kerjaya aku tu. Ha, kerjaya aku tu macam mana? Sebagai seorang yang sangat komited dalam kerja, takkan aku nak terikat pulak.
            Si Riya ni pun satu hal lah, apalah salahnya dia aje yang terima lamaran tu? Dah alang-alang kerja kau menghabiskan harta ma dengan pa, kau kikis ajelah anak Uncle Wan si kawan papa masa belajar dulu tu. Keturunan Raja pulak tu. Raja mana? Tak tahulah, tapi yang penting bukan Raja Kapur.
            Uncle Wan ni pun sama jugaklah, datang-datang bawak masalah pulak. Tak faham aku. Tiba-tiba nak jodohkan salah seorang dari kami untuk anak lelaki tunggalnya yang sekarang berada di LA bersama mamanya, iaitu bekas isteri uncle Wan. Kalau nak diikutkan logik akal, aku dengan adik aku bukan ada beza apa sangat pun. Muka dah kompom-kompom sama, yalah nama pun kembar seiras. Yang membezakan mungkin dari cara kami. Aku, Baby NurBatrisyia, si kakak agak brutal dan pendiam, yang si adik pulak Baby NurBadriyah sangat-sangat girly dan bebas laku.
            Jadi bagi menampakkan ianya lebih fair n squre, Uncle Wan dah pun serahkan amanatnya kepada ayahanda kesayangan kami untuk membuat keputusan siapa yang bakal menjadi mangsa keadaan yang akan dinikahkan dengan anak teruna uncle Wan tu.  Pa dengan mudah mencalonkan si adik, tapi.. huh, tak boleh pakai punya adik yang memang tak pernah sekutu dengan aku. Selamba biawak dia kata taknak then namakan aku as the next calon? Itu dah dikira damn. Hu hu hu
         “Pa tak kisah, but Riya, you have to ask your kakak. If she say okay, papa and mama will be okay.”  Tu lah yang pa jawab.
          Disebabkan benda tulah, si Riya ni sibuk bukak sesi pujuk-memujuk dari tadi sampai sekarang. Jam loceng dikerling. What? Pukul satu lebih dah? Hei, aku ni wanita bekerjaya tahu tak, esok nak bangun pagi kena pergi kerja. Kau tu lainlah, melingkar sepanjang hari.
          “Kau ni cakap ikut selera mulut aje kan? Aku ni kenal dia pun tak, tiba-tiba nak suruh kahwin? Gila.” Cemuhku dengan muka sebal. Aku ni takde lah dalam kategori perempuan yang suka pilih-pilih lelaki. Tapi agak-agaklah kan, dibuatnya muka anak Uncle Wan tu macam penyangak kaki lima, tak ke haru? Nak pandang pun tak berselera lah wei.
            Riya berdiri, kakinya dihentak-hentak. Ha, protes, proteslah kau. Memang takde lain lagi dah. Tu ajelah yang kau tahu kalau orang taknak ikut cakap kau kan.
“Yang kau ni cakap gaya macam aku pernah jumpa anak uncle tu apahal? Payahlah cakap dengan perempuan jiwa kacau mcam kau ni. Benci.” Eleh, blah ar kau. Memekak dalam bilik aku. Ingat aku tak benci ke kat kau? Gaya macam aku ni sayang sangat kat kau jek kan. Tolong ar..
Fine, kau ingat ni. Kalau aku yang kahwin dengan jantan tu, tahulah aku nak buat apa. Malukan pa and ma pun aku sanggup. And hell yeah, you’ll suffering with rasa bersalah sampai kau mati!!”
            Gedegang!!!
            “Hoi, kau ni bangang ke apa? Ingat pintu ni bapak kau punya?!!” bapak dia, bapak aku jugak. Huh!! Kau memang tak pernah nak tahu perasaan orang lain Riya. Apa yang kau tahu, kau dapat apa yang kau nak sekalipun terpaksa menggunakan ma dan pa. Kau tak pernah kenal erti kasih sayang, hormat orang tua jauh sekali. Kau buat aku rasa taknak bersyukur ada seorang adik kembar. Kau jugak buat aku rasa lagi elok aku bela ungka Borneo buntut merah tu dari bela adik perangai serupa macam kera kena belacan. Payah!!
            Astaghfirullah..sabar lah hati.

No comments:

Post a Comment

Featured Post

Friendship Goals - Bab 5

Popular Post