Wednesday, August 21, 2013

Hi, Mr.Gardenia (p-25)



25

KALAU ikutkan rasa hati, memang rasa nak menangis. Bukan sebab aku takut, tapi terlalu tertekan dengan keadaan sebegini. Keadaan dimana aku berada satu meja makan pagi ini dengan Raff, Syazlan, Maya dan Isya selepas kejadian malam tadi. Mujur tiada Gina sekali.
Melihatkan betapa tenangnya Isya walaupun dia sendiri sedar betapa tajamnya renungan mata Maya pada dirinya, aku bertambah tertekan jadinya. Macam mana Isya boleh setenang itu? Agaknya Isya awal-awal lagi sudah menggunakan kata bidalan, berani kerana benar. Ya, benar sangatlah tu.
Pasal Isya ni, alahai sumpah aku tak tahu apa-apa. Tahu-tahu aje budak tu dah bercekau dengan Maya. Entah macam mana Maya boleh cemburu tengok Isya berborak dengan Jimmy. Aku malas nak tanya lebih-lebih sebab sendiri pun tengah berserabut dengan masalah. Lepas papa bagi arahan, semua kena balik banglo malam tadi, memang tahulah papa betul-betul tak dapat menahan amarahnya.
 Itulah sebabnya aku berada dibanglo ni di pagi Ahad ni. Menanti kedatangan papa untuk bersarapan bersama-sama. Tapi sejak setengah jam yang lalu, bayang-bayang papa tak juga muncul-muncul. Malahan, mama Su sendiri membawa diri selepas menyediakan sarapan tadi. Nampak benar dia berasa tak selamat setiap kali aku merenungnya. Sepandai-pandai tupai melompat...
Dari ekor mataku, aku tengok Raff. Dia nampak rileks duduk bersandar dengan tangan lincah menyentuh skrin pada badan iPadnya, main gamelah tu. Aku kalih pada Syazlan, bukanlah aku nak perasan tapi rasanya aku tahu dia sedang memerhatikan aku.
Terdengar Isya mengeluh. “Laparnya, mana papa ni?” rungutnya perlahan. Aku menoleh. Isya, kau ni macam mana boleh rileks macam doktor tulang tu? Kau tak takut ke kena marah dengan papa? Kalaulah aku boleh tanya pada Isya macam tu.
“Kau apahal, tengok-tengok. Tak puas hati cakap, senang aku bagi penampar aku ni.” terus dituju ayat itu pada Maya yang merenung Isya dari tadi.
“Ooh, pleaselah. Tak ingin aku tengok muka senget kau tu. Raff, tengok Isya tu.” rengek Maya sambil menggoyangkan lengan Raff, gedik gila.
“Isya, stop it. Tak penat ke bergaduh? Raff yang dengar ni pun penat tahu tak, bosan.”
Isya mencemik muka. “Cipanzi kat hutan disusukan, adik sendiri..? huh..”
Aku menangkup mulut. Isya mengumpamakan Maya sebagai cipanzi? Ha ha ha.. buk!! Aku toleh Isya disebelah.
“Nak gelak jangan tahan-tahan, lepaskan aje. Bagi cipanzi kat hutan tu dengar. Kalau tak, selagi tu dia menceceh entah apa-apa.” selamba Isya menegurku sekaligus menyindir Maya. Aku pun apalagi, besarlah gelak.
“Raff..” rengek Maya lagi, mulutnya sudah memuncung. Raf mendengus, iPad ditangan dihempas kasar diatas meja. Badannya dirapatkan pada meja. Mata pula tajam merenung Isya.
“Kau ni faham bahasa ke tak? Boleh tak kau berhenti cari pasal? Kalau sehari tak bertekak, tak boleh ke? Penatlah aku layan kau ni.” Raff bersandar semula.
Aku kalih pada Isya. Dia diam, merenung Raff dengan pandangan yang sukar aku tafsirkan. Marah, mungkin. Bengang pun mungkin. Tapi kenapa ada sedikit sayu dalam renungan tu? Inilah renungan yang sama aku lihat semalam sewaktu Raff menolak Maya pada Isya.
“Penat? Haaa.. menarik bunyinya. Kejap ey, nak ingat balik time bila yang kau pernah layan kerenah aku ni. Hmmm.. alamak Raff, macam tak pernah ada aje.” aku semakin pelik, kenapa bunyinya macam lain? Bukan bunyi ayat tu, tapi bunyi suara Isya, seakan tertahan-tahan dengan seribu satu rasa. Apa cerita sebenarnya?
Aku menjengah pada Syazlan yang duduk disebelah Isya, dia menjungkit bahu dengan muka biasa-biasa aje. Macam tak ada yang pelik pada dia.
Raff nampak terangguk-angguk tanpa membalas pandangan Isya. “Hmm.. betul jugak. Mana ada, kan? Ooh, aku tahu kenapa tak ada. Sebab kau bukan adik aku, kau kan adik Syaz. Kau lagi hormat Syaz dari aku. Kau pun lagi suka Syaz dari aku. Ya tak?” Raff menghadiahkan senyuman sinis. Ish.. apa ni? Tak fahamlah. Aku tak faham, sesiapa boleh tolong terangkan? Rasanya orang lain pun tak faham sebab ni kan cerita aku. Nampaknya akulah yang kena selongkar sendiri.
“Sampai mati pun aku takkan maafkan kau Raff. Sampai mati.” Erk? Aku berkerut. Apa maksud Isya dengan kata-kata tu? Seakan penuh dengan dendam yang sudah lama dipendam.
Raff sekadar menjungkit bahu.
“Raff, kau ni apahal? Sudah-sudahlah tu. Agak-agak ar sikit kalau nak sakitkan hati Isya pun. Sya, rileks kay.” Syazlan akhirnya menyampuk, meleraikan ketegangan dua insan itu.
“Ah haa.. that’s what we called a brother, bro. Bukan macam kau.” balas Isya, tetapi nadanya bergetar. Isya nak menangis ke apa? Tak pernah dengar suara dia macam tu.
“Laaa, ingatkan dah habis dah sesi beramah-mesra dengan adik-beradik malam tadi. Rupanya tak habis lagi. Papa mengganggu ke ni?” sinis benar cara papa berkata sambil mengambil tempatnya dihujung meja.
Papa menatap kami seorang demi seorang. Tajam renungannya, ya aku tahu papa sedang mengepung amarahnya. Manakan hendak meletak mukanya lagi dihadapan teman-temannya. Bukan aku tak perasan ada beberapa orang teman papa yang berdiri disamping papa ketika kejadian tu. Malah aku perasan kehadiran umi dan Tan Sri Azman juga. Pastilah papa malu dengan kerenah kami malam tadi.
Sudah besar panjang, tapi bercekau tanpa segan-silu ditempat terbuka sebegitu. Langsung tak terfikir untuk menjaga nama baik papa yang sedang menganjur majlisnya disitu. Salah aku ke semua itu berlaku? Aah, lepas tangan bukan gaya aku. Meski bukan aku yang mulakan, tapi kalau bukan kerana aku menggatal melayani Syazlan pasti semua ini tak berlaku. Sekarang ni, tanggunglah bersama-sama.
Lama berdiam, papa akhirnya membuka mulut tapi peliknya bukan melemparkan amarahnya pada kami, sebaliknya papa menjemput kami menjamu sarapan pagi yang sudah terhidang lama.
Seketika, kami berlima berpandangan. Walaupun ada pandangan meluat dan tak puas hati, tapi kami masih boleh berbalas renungan hairan dengan tingkah papa. Aku lihat papa selamba menjamah makanannya. Dalam ragu-ragu, aku mengambil jua sandwich lalu aku letakkan didalam piringku.
Aku pandang Isya dari ekor mataku, dia kembali rileks menjamah nasi gorengnya. Aku kerling Raff sekilas, dia lagi cool. Boleh kunyah roti bakar sambil bermain game lagi. Memang tak ada jiwa.
Aah, kalau dia punya perasaan dan hati, tak mungkin dia rogol aku. Hanya insan yang kejam dan tak berhati perut seperti Raff saja yang sanggup merampas masa depan orang lain. Merampas maruah aku. Menginjak-injak dan menghina kekuranganku. Sedangkan dia jugalah yang telah membuatkan aku menjadi seorang gadis yang kekurangan. Gadis yang tiada kesucian!!
Dan dia, masih mampu menayangkan wajah ‘Aku Tak Bersalah’ pada aku. Masih mampu hidup bersenang-lenang sedangkan aku? Aku yang menanggung rasa malu, rasa terhina. Nampak saja aku tenang, seakan tak kisah lagi tentang kejadian hitam itu, tapi hakikatnya tiada siapa yang tahu aku merana sendiri. Kalau tak kerana Isya yang sentiasa disisiku, menjadi temanku, menghiburkan laraku, dah tentu aku tak mampu menjadi seyakin ini untuk berhadapan dengan orang ramai.
Sayangnya, Raff tak faham. Sekarang meski aku dah tahu dia pelakunya, aku masih tak mampu menjatuhkan dia. Kerana dia anak papa. Arghh.. kau beruntung Raff, sebab kau anak papa, aku diamkan apa yang kau buat pada aku. Ya, itu keputusanku. Aku tak mahu menjatuhkan air muka papa lagi, cukup aku mengecewakan papa dengan pergaduhan malam tadi. Itupun dah cukup buat aku rasa bersalah yang amat.
Deheman papa menarik aku kembali dialam nyata. Aku mengangkat muka, mencari mata papa. Papa terus dengan wajah seriusnya.
So, ada apa-apa yang papa tak tahu dan papa patut tahu?” papa bersandar dikerusi.
Kami diam, membeku. Aku tak pasti apa yang papa tak tahu dan aku tak pasti apa yang papa patut tahu sebab pada aku baik papa tak tahu apa-apa. Karang kalau papa tahu, aku jugak yang kena teruk sebab dengan tak malunya menjalinkan hubungan dengan bekas anak tiri sendiri.
Sekilas, aku terpandang Raff. Zapp!! Dia rupanya sedang menatapku. Tapi pandangannya kosong. Aku tak mampu membaca apa yang ada dalam fikirannya. Dia kemudiannya kembali memandang Ipad, menyambung permainannya. Kau memang manusia yang paling keji Raff!!
“Raff, anything to say?” soal papa tuju pada anak keduanya. Raff tengok papa lalu angkat bahu.
“Raff clear papa, Raff tak ada kena-mengena langsung dengan kes dia orang ni.” Raff lepas tangan. Dasar lelaki tak tahu bertanggungjawab!!
Papa nampak berpuas hati dengan jawapan Raff. Papa, tolonglah, kenapa mesti percaya sangat-sangat kat anak papa tu? Argh, memanglah Raff tak ada kena-mengena dengan hal semalam tapi aku tetap tak puas hati. Kalau kami kena, dia pun mesti kena jugak.
“Syaz?” papa beralih pada Syazlan pula.
Syazlan melepaskan nafasnya, perlahan. Mencari kekuatan. “Syaz tahu, Syaz salah papa. Syaz mintak maaf. It won’t happend again, I promise.” Tutur Syazlan perlahan. Macam ni baru betul namanya lelaki. Bertanggungjawab.
“Apa salah yang Syaz dah buat?” aku terkedu mendengar soalan papa. Matilah aku, matilah.
“Syaz.. Syaz.. err.. That was nothing, papa. Between Gina and me aje. Tak ada apa yang penting untuk papa tahu. Tapi Syaz tahu Syaz yang salah, Syaz mi..” pun kata-kata Syaz dipotong papa.
Papp!! Tangan papa menepuk meja. Wajahnya menyinga. “You’re hiding something from me, Khairul Syazlan! I can smell it! Now, tell me!!” bergegar bahu aku dek kerana terkejut dengan tengkingan papa. Aku mengusap dada perlahan. Ya Allah, takutnya aku.
“No, papa. Syaz tak sorokkan apa-apa dari papa. I’m telling you the truth, pa.” sangkal Syazlan. Papa merenung Syazlan.
“Siapa yang besarkan kau ni, Syaz? Haa? Papa kenal kau. Jangan cabar papa Syaz, papa tak suka kena tipu. Faham tak??”
Aku kerling insan-insan yang berada dimeja makan. Semuanya menunduk. Pun aku terperangkap dalam renungan papa padaku. Zapp!! Cepat-cepat aku menunduk. Tak terlawan aku dengan pandangan tajam papa tu.
Senyap, Syazlan juga hilang kata-kata.
“I’m asking you Syaz and I need the answer.” Tekan papa.
“Syaz mintak ma..”
“Papa tak suruh Syaz mintak maaf!!” potong papa lagi. Aku tahu Syazlan kini benar-benar sedang tertekan. Papa langsung tak memberikan dia ruang untuk menyusun ayat. Apa yang papa tahu, jawapan dari Syazlan diperolehinya.
“Sebenarnya.. err.. err.. sebenarnya..” kegagapan Syazlan membuatkan papa semakin tercabar.
“Come on Syaz, you’re a lawyer. This is how I taught you to speak as a lawyer? Haa? Where is your confident? Tell me the truth. And make it clear like a crystal.” Fuuuh, kini baru aku nampak kredibiliti papa sebagai seorang peguam. Tegas mematahkan hujah pihak lawan. Gayanya yang mendesak mampu membuatkan orang tertekan sekaligus membuatkan pihak lawan berkata jujur.
Syazlan duduk menegak, pastilah terasa tercabar kerana keupayaannya sebagai peguam dipandang rendah. Dia membalas pandangan papa dengan berani. Dapat aku rasakan aura seorang peguam disitu. “It’s between me, Gina and Lis papa. Lis. Gina serang Lis and we had an arguments tapi semua tu misunderstanding aje. Gina thought that I have a relationship with Lis. That’s all.”
Aku diam tak berkutik biarpun aku tahu papa tengah tengok aku macam nak telan. Jemariku berkait sesama sendiri.
“Kau memang ada hubungan dengan Lis ke?” soal papa.
“No papa, it’s a brother and sister only. Plus, Syaz hormat dia as your wife.” Jawab Syazlan tenang. Nyata dia mampu mengawal perasaan dan bermain dengan kata-kata.
“Lis, betul apa yang Syaz cakap?”
Aku pandang papa, dengan yakin aku mengangguk. Papa nampak berpuas hati, lalu aku terpandang Raff. Dia tunduk bermain game tetapi bibirnya tersungging senyuman yang sangat sinis. Bagaikan mengejek diriku. Aku tahan rasa hati.



*Tarrraaaa!! the full vrsion 4 u guys!!! hpy reading!! 
*Soooo sory if u guys tak suka crita yg pnuh dgn konflik & kjutan.. bt dis is me.. sy suka bahan bacaan yg bleh buat sy t'tanya2, terfikir2 endingnya, smpai terbawa2 dlm lena.. ahakss.. enjoy k..:)

1 comment:

  1. Thank u Cik Writer 4 the n3! Do continue with all your surprises...konflik2 ni benda biasa la, bila baca baru ada semangat berkobar-kobar nak tahu the ending..So keep up the good work ok..whatever it is..Ida still prefer Raff compared to Syaz. Sorry ye Syaz!

    ReplyDelete

Featured Post

Friendship Goals - Bab 5

Popular Post