Friday, February 2, 2018

QAISER (Bab 10)



Bab 10


“AYAH dah balik ke, abah?” soalku pada abah yang sedang menonton di ruang tamu. Tadi rasanya ayah ada kat sini, minum kopi bersama abah, mama, DR dan lain-lainnya.

“Dah, dia cakap dah mengantuk. Duduklah dulu Qai, kita minum kopi.” Pelawa abah. Tempat duduk disebelahnya ditepuk-tepuk. Menyuruhku duduk.

Hubungan aku dengan mama dan abah Delisha masih baik seperti dulu. Malah, sejak arwah ibu meninggal, mama yang banyak membuat kebajikan pada kami sekeluarga. Ada masa, mama datang tolong ceriakan rumah dengan dekorasi baru. Ada masa dia datang masak didapur tambah lagi kalau dia tahu Qaisara tak ada kat rumah. Lagilah sibuk mama membantu kami. risau sangat kalau kami tak makan.

“Eh, tak apalah abah. Qai nak siapkan kerja sikit.” nak stay lagi lepas kantoi dengan Damien dan Delisha kat dapur tadi? Memang taklah. Karang tak tahu jadi apa pula. Dah penat otak aku nak adapt apa yang Damien kata.

“Laa... tak nak duduk dulu? Boleh borak-borak.” Celah mama pula. Aku menggeleng bersama senyuman.

“Taklah kot, ma. Lain kali, ya. Terima kasih mama, abah pelawa makan kat sini. Sedap mama masak.” Aku menyalami tangan mereka.

“Perlilah tu. Macam tak tahu pula siapa yang masak.” Macam merajuk aje bunyinya. Kami tergelak besar.

Yalah, kalau dah lauk istimewa macam tu, memanglah bukan air tangan mama. Sebab mama jenis simple aje. Masak yang leceh-leceh ni mama memang surrender. Peliknya, Delisha pula yang dapat bakat memasak ala chef. Tak tahu menurun dari mana. Tapi ada kemungkinan sebab Delisha suka beli buku masakan dari dulu dan dia suka mencuba resepi baru.

Cuma satu ajelah kurang kat Delisha. Dia suka menyepah tapi tak suka mengemas. Dari dulu lagi. sekarang bila dah kahwin, ikut cerita Danish masih sama lagi. kalau bab mengemas, DR yang jadi mangsa. Alahai, kesian DR. Kat ofis jawatan bukan main gempak, staf semua hormat dengan imej dia tu, kat rumah kena cuci bilik air. Hahaha...

Aku bukan gelak dengan niat nak menghina ya. Tapi gelak bangga kot. Mana nak cari suami yang rajin macam tu? Balik kerja dah penat, tengok rumah bersepah. Kalau suami orang lain, agak dah terbang semua benda dalam rumah tu. Kan? Tipulah kalau tak. Hahaha..

“Perasan pula mama kau ni.” ejek abah. Aku tergelak lagi. Aku bersalaman dengan DR.

“Sorry sebab spoiled mood adik kau.” Ujar DR dengan muka bersalah.

“Naaaa... its okay. Dia memang macam tu. Susah nak pujuk.” Sebenarnya aku nak cakap yang aku dah biasa. Dah terlalu biasa dengan sikap Qaisara yang sentiasa berubah bila sebut tentang kisah hitam tu.

“Damy tu tak tahulah apa masalah dia. Prejudis tak bertempat. Sorry on his behalf, ya.” Celah Bella pula.

“Tak apa. Aku okey aje.” Okey kau kata? Huh..

“Sabar banyak-banyak, Qai. Nak dilawan balik pun tak guna. Buang masa melayan.” Pesan abah. Aku angguk juga.

“Qai balik dululah ya. Assalamualaikum.” Pamitku bersama langkah menuju ke pintu. Namun sayup-sayup aku dengar Naqib menceceh.

“Ceritalah, apa dah jadi tadi?”

“Shut. Up.” Marah DR pada Naqib. Dasar penyibuk. Nasib baik dia tak ada waktu benda tu berlaku. Kalau tak, sah esok jadi viral!

Elok tengah berjalan nak keluar dari laman, tiba-tiba sebiji bola keranjang melantun depan aku. Ni momok mana ajak aku main bola malam-malam ni? Tatkala menoleh, aku nampak Damien sedang melangkah kearahku. Ekspresi yang menakutkan. Patut aku balik saja, atau pun tunggu dia nak kata apa?

Qai, kau nak tunggu dia kata apa? Macamlah dia tu nak kata yang baik-baik pada kau. Paling baik dia pernah kata dalam 3 tahun ni pun, tetap menyakitkan hati kau. Jadi baik kau balik aje. Aku berpaling, meneruskan langkah. Jangan dilayan momok ni.

“Apasal? Takut?” cabar Damien. Aku berhenti melangkah. Nafas berat aku hambur keluar. Kenapa mesti nak cabar kesabaran aku?

“Tak ada sebab kenapa aku kena takut dengan kau.” Balasku tanpa berpaling.

“Sebab paling kukuh, aku lebih tahu apa yang ada dalam hati kau berbanding orang lain termasuk Daz dan Dany.”

“Kau nak blackmail aku?” soalku terus mencari wajah Damien. Dia tersenyum, sinis sekali. Entah kenapa, aku tak suka dengan senyuman tu.

“Kalau perlu, why not?” offhanded aje dia jawab. Buat aku rasa meluat aje. Aku ambil bola yang terdampar dihujung kakiku.

“Sebenarnya, apa yang kau tak puas hati dengan aku?” Bola aku lempar dari jarak 10 kaki. Tupp! Masuk dalam jaring. Lama tak praktis bola keranjang ni, tak sangka masih power lagi. Bola yang melantun diambil Damien.

“Bila masa aku tak puas hati dengan kau?”
Allah. Boleh tak kalau aku nak hentak kepala aku kat atas tar ni? Apasal dia buat gaya macam budak-budak sekolah bergaduh sebab berebut awek? Malaslah nak layan, tak empuk lagi kot Damien ni.

“Suka hati kaulah.” Terus saja aku menyusun langkah pulang ke rumah. Panggilan dan ejekan Damien langsung tak aku hiraukan. Sah, tak empuk.

Melewati kamar Qaisara, aku terdengar esak tangis dia. Sara, bila Sara akan faham yang derita abang lebih hebat dari apa yang Sara hadapi?

Masuk saja ke dalam kamar, aku terus tutup pintu rapat. Aku duduk dibirai katil. Mata meliar ke sana sini. Entah, tak tahulah apa yang aku cari. Cuma yang pasti, aku mahukan hidup yang tenang. Yang aman dan bahagia tanpa ada rasa sedikit pun kekurangan.

Keluhan berat aku hamburkan. Kenapa aku pelu berdepan dengan semua ni? Aku reda dengan ketentuan ni, tapi kenapa kesakitan tu tak pernah hilang dari dalam hati?

Aku tenung gitar kapok yang sudah berhabuk disudut almari baju. Rasanya, sejak Delisha berkahwin dengan DR lagi aku dah berhenti main gitar. Terlalu banyak momen kami dengan gitar tu. Dari awal aku beli gitar tu masa tingkatan tiga lagi, Delishalah yang banyak menemani aku belajar petik gitar tu. Walaupun dia tak minat nak main gitar, tapi dia rela aje sumbangkan suara tak seberapa dia tu masa aku main. Tapi seingat aku, last checked sebelum tragedi hitam tu, Delisha dah pandai petik gitar sikit-sikit. Itupun berkat kesabaran akulah yang jadi tenaga pengajar dia.

Dulu, pernah sekali datang angin gila Delisha. Dia suruh aku main gitar dari bilik aku, dia pula duk melalak-lalak nyanyi dari bilik dia. Tengah malam pula tu. Stress studi katanya. Gaya macam dia seorang aje nak exam esok pagi. Dia pula boleh request lagu Bring Me To The Life. Tengah-tengah malam orang dah tidur kau nyanyi lagu tu, memanglah minta orang bangun. Lepas tu, dua-dua kena piat telinga. Abah piat telinga Delisha, ibu pula piat telinga aku. Esoknya jawab exam sambil gosok telinga. Berbirat, oii.

Allahu.. Kenangan aku dengan Delisha bukan sikit. Banyak. Apa taknya, kami kenal dari mula lihat dunia lagi. Dari zaman baby-baby lagi kot. Kami membesar bersama, kenal ABC bersama, kenal cinta juga bersama, tak mungkin dalam sekelip mata aku boleh lupakan dia. Nak aku lupakan dia?
Boleh. Bagi aku hilang ingatan dulu.

Delisha Armani tu bukan sekadar teman. Dia lebih dari itu. Dari kecil pun, ke mana Delisha pergi, aku mesti ada. Apa Delisha buat, aku mesti buat sama. Apa yang aku beli, mesti kena share dengan dia. Apa yang dia ada, akan jadi kepunyaan aku juga. Pendek kata, kami berkongsi segalanya. Sampaikan abah dia, jadi abah aku. Ayah aku, jadi ayah dia.

Jatuh cinta pada teman baik sendiri? Itu bukan kehendak aku. Siapa sangka dalam kami bersahabat, wujud pula kasih yang luar biasa. Aku sangat menjaga Delisha, ambil berat tentang dia. Malah lebih caring dari abang-abang dia sendiri. Kenapa? Sebab pada awalnya aku anggap tu semua tugas aku sebagai kawan baik dia. Tambah pula, Delisha lebih suka dengar apa yang aku cakap berbanding orang lain. Apa-apa masalah pun, Delisha lebih suka mengadu pada aku. Jadi aku anggap semua tu tugas aku sebagai kawan baik dia.

Sampai satu tahap, hidup aku jadi tak lengkap bila Delisha tiada. Dan sampai satu ketika, aku jadi cemburu dengan hobi Delisha yang suka bertukar-tukar teman lelaki tu. Waktu arwah ibu dan ayah menyuarakan hasrat untuk menjadikan Delisha sebagai menantu, aku rasa masa tu beban dalam hati ni terangkat sedikit.

Memang itulah yang ingin aku sampaikan pada Delisha tapi ibu dengan ayah awal-awal dah masuk gear 4. Tak ada pun nak bincang dengan aku dulu. Dah jadi satu kerja aku nak pujuk Delisha siap buat sesi luahan perasaan kat atas bukit malam tu. Mujur juga Delisha setuju nak terima aku walaupun dia tolak mentah-mentah cadangan aku untuk terus menikah.

“Del, between laughing for no reason, stupid arguments, long talks and making fun of each others, I know I’ve falling in love with you. Kita kahwin?”

Sungguh aku takkan lupa ayat propose aku tu. Dan aku takkan lupa macam mana terbeliaknya mata Delisha masa aku cakap macam tu. Cute overloaded. Tambah dengan mulut ternganga dia tu. Lawak pun ada.

Tapi, siapa mampu menduga. Bila dah mula mengait sulam cinta, ada saja dugaan yang Delisha terima. Kereta kena pecahlah. Dapat hadiah bangkai tikuslah. Nak kena langgarlah. Bila dah bertunang, makin hebat dugaannya. Siap tuduh DR yang jadi mastermind semua ni.

“If you love something, then let it go.. if it comes back to you, it’s yours. But if it doesn’t, it means it never was.”

Sebulan sebelum tarikh perkahwinan aku tu, dugaannya makin bertimpa-timpa. Apa yang orang tahu, hanya Delisha saja mangsa Hunter. Sebenarnya, tak. Aku juga menjadi mangsa kegilaan arwah Zuria. Kalau tak, tak mungkin aku senekad itu untuk mengubah semuanya termasuk nama pengantin lelaki dalam kad undangan tu.

Aku menggeleng lemah. Aku tak nak ingat lagi part tu. Kerana mengingati kenangan pahit tu sama seperti aku mentertawakan kebodohan aku sendiri.

Bak kata Dazrin, orang yang tahu kisah cinta Qaiser-Delisha saja yang akan faham apa yang aku sedang rasakan sekarang. Kesakitan yang dalam ditambah pula melihat kebahagiaan si dia didepan mata. Luka mana yang tak berdarah kembali?

1 comment:

Featured Post

Friendship Goals - Bab 5

Popular Post