Sunday, August 25, 2013

Preview Bab 30 (Advance sikit) :p

Preview Bab 30 (jauh lagi kan?) hehehe

“Walaweeeh.. papa bagi kau tiket percutian ke Bali ke apa ni? Tak pun ke Pulau Sentosa? Ke kau dah plan nak pergi tak nak balik-balik dah?” Isya tergelak besar. Mentertawakan aku. Aku menjuih bibir. Gelak pula, orang tengah pening ni.

Bersama sisa tawanya, dia mengasingkan barang-barangku. Aku mengira dalam hati. T-shirt, kain batik, seluar track, telekung, sabun Dettol, pencuci muka, tuala kecil, pakaian dalam dan plastik kosong. Semua itu dimasukkan ke dalam beg galasku. Aku tercengang. 

“Weh.. weh.. Laptop aku? Ni baju tak kan semua bawak sehelai aje? Kang nak mandi tak kan pakai baju yang sama? Minyak wangi ni.” aku memprotes, tak puas hati. Dah alang-alang papa bagi chance bawak apa-apa aje barang, amiklah kesempatan.

Isya menepuk tanganku. “Kau ingat papa nak hantar kita bercuti kat mana? Taiwan? China? Papa tak kan hantar kita ke sana punya. Aku tahu papa, dia mesti ada muslihat dia sendiri. Jadi kau tak payahlah beria-ria nak bawak semua ni bagai, buat penat bahu mengangkut aje.” balas Isya terus memasukkan barang-barang keperluanku yang dah dia asingkan tadi.

“Muslihat apa pulak? Cuba kau cerita sikit, bagi aku faham.”

Isya angkat muka. “Lis, cubalah kau pandang jauh sikit. Sebagai orang yang bijak pandai macam aku ni, aku selalu fikir jauh tau. Contohnya, masa papa denda kita orang then hantar kita orang kat Fraser Hills dulu, papa tak bagi kita orang bawa apa-apa, sebab apa? Sebab papa letak we all kat dalam banglo besar. Cuba kau fikir ey, sekarang ni papa bagi kita bawak macam-macam barang, tak mustahil papa nak letak kita kat tengah pulau yang tak ada orang. Kau faham tak apa yang aku cakap ni?” 

Aku berkerut muka. Kelam seketika. “Kalau dah macam tu, patutnya kita kena tambah lagi barang. Bukan kurangkan.”

Isya ketap bibir. “Hey, mangkuk. Kalau dah letak kat tengah-tengah pulau, masuk hutan keluar hutan, siapa nak angkut laptop segala ni? Bawak yang betul-betul penting sudahlah. Sengal jugak kau ek walaupun pandai.” Sempat lagi mengenakan aku. Aku menjuih bibir. Menyampah.

Turun ke tangga, aku dan Isya perpandangan seketika.
“Huuyoo.. siap bawak luggage lagi. Gila kentang.” Sambut Isya lantas kami tertawa besar. Maya punya gaya macam nak ke California aje.

2 comments:

  1. Thanks 4 this n3 Cik Writer. Makin interesting & love all the surprises! Rasanya Ida ni makin pening bila fikir pasal jln criter yg seterusnya..tapi seriously mmg berbaloi sbb every n3 ada movement for some of the characters. Tak la rasa boring coz always wondering what will happen after this. I'll be waiting for yr next surprises ye! For the first time, Ida rasa Mai & Mr Gardenia are totally like a real human being coz they both have the good & bad sides & of course you love them because of who they are..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ida.. sy tkut awk pning sbb awk xprasan bab 27..da baca bab 27 blom?n3 yg ni review bab 30.. jauh lg.. heheh.. sje suka2 post.. nk bg readers xsbr nk tgu n3 bru jek.. hehehe.. part mana yg awk pning tu? mne thu sy yg tlepas pndang..

      Delete

Featured Post

Friendship Goals - Bab 5

Popular Post