Sunday, April 8, 2018

Lili (Bab 6)




Bab 6
AKU terus pandang ke hadapan. Bukan pemandangan indah Odori Park yang menjadi tarikkanku, sebaliknya aku rasa itu saja cara untukku mengelak dari memandang Rei yang baru saja duduk di sebelahku.
            "Dyra nak duduk sini sampai bila? Tak sejuk ke?"
            Aku diam.
            Terdengar Rei menarik nafas dalam sebelum dihembus keluar. Dari ekor mata, aku lihat dia menyeluk poket jaketnya dan sebatang rokok dibawa keluar. Kazuya yang sejak tadi setia berdiri di sebelah kiri Rei dengan pantas menyalakan lighter untuk tuan mudanya. Aku mengerling di sekitar kawasan. Sejak aku berteleku di sini pagi tadi, orang-orang Rei tetap setia mengawasiku.
            Percaya atau tak, rupanya selama ni, setiap kali kakiku melangkah keluar dari kawasan rumah Eidlan, aku diawasi oleh konco-konco Rei. Kenapa hari ni baru perasan? Sebab selama ni aku tak pernah rasa nak ambil tahu tentang kelibat-kelibat manusia yang berada disekelilingku. Tetapi sejak aku tahu tentang hakikat yang aku adalah buruan manusia kejam di luar sana, aku jadi alert dengan keadaan sekeliling.
            "Dari pagi sampai ke petang Dyra duduk sini. Tadi I datang ajak makan, Dyra tolak. Lepas tu, Eid ajak balik Dyra tolak. Dyra tak lapar ke? Tak penat ke?" Dia cuba mencari anak mataku dengan menjengah di hadapan wajahku, aku terus kakukan diri. Buat masa ni, aku hanya boleh berinteraksi dengan daddy saja. Malah Tetsuya dan Casandra yang tak henti-henti menelefonku pun, aku tak hiraukan. Aku rasa semua orang disekelilingku telah menipuku. Mereka menyembunyikan kebenaran tentang kisah silamku. Dan itu digelar satu penipuan.
            Rei mencapai jemariku yang bersarung dengan sarung tangan. Jemariku disulam dengan jemarinya. Aku diam. Terus membeku. Aku tak mahu percayakan Rei mahupun Eidlan. Mereka semua sepakat menipuku. Memperbodohkanku.
            "Dyra.. I tak tahu macam mana nak pujuk Dyra. I tak tahu macam mana nak yakinkan Dyra. I tak macam daddy, yang pandai tunjuk kasih dia pada Dyra. I hanya seorang yakuza yang selalu selesaikan masalah dengan kekerasan dan keganasan. Tapi satu yang Dyra kena tahu, apa yang I cakap, itu yang datang dari hati I."
            Ya, aku kenal Rei. Apa yang dia cakap, sememangnya itu yang lahir dari hatinya. Jadi yang keluar dari mulut Rei, adalah kebenaran. Pada Rei, dari dia menipu lebih baik dia merahsiakan. Dan mungkin kerana prinsipnya itu, dia lebih selesa mendiamkan kebenaran itu dariku selama ni. Entah kenapa, prinsipnya yang satu itu kini membuatkan aku terasa diri sedang dipersendakan.
            "Dyra, I'm trully sorry. I tak tahu apa yang Dyra tengah fikirkan tentang I, tapi I dapat agak semua yang Dyra fikirkan, tak ada satu pun yang baik-baik. Kan? Pandangan Dyra pada I mungkin dah berubah. Dan I rasa sekarang ni Dyra dah mula hilang kepercayaan pada I." Dia hisap rokoknya yang sejak tadi dibiar berasap. Seketika, dia lepaskan asap yang berkepul, agak jauh dari wajahku. Dia tahu, aku tak suka dia merokok di hadapanku.
            "Dyra tahu tak, 17 tahun dulu, I cuma ada Sandra sebagai adik I. I ada Uya tapi Uya tak serasi tinggal kat sini dan daddy hantar Uya kat Malaysia. I sayang adik-adik I tapi waktu pertama kali daddy bawa Dyra datang ke rumah oji-san, I happy. Happy yang tak dapat I nak cakap macam mana. Sejak baby lagi, Dyra seorang yang ceria. Dan Dyra suka buat orang sekeliling Dyra tersenyum dengan gelagat Dyra."
            "Siapa sangkakan, baby yang I dan Eid jaga 17 tahun yang lalu, hari ni dia dah dewasa. Dah pandai, dah cantik, dah comel. You tahu tak Dyra, bila Dyra merajuk macam ni, I teringat waktu Dyra umur 4 tahun. Dyra nak makan bubur yang nenek masak, tapi I bawa lari bubur tu. Dyra menangis sungguh-sungguh sampai oji-san datang dan marah I. Bila I pulangkan balik bubur tu pada Dyra, Dyra tak nak. Sampai ke malam Dyra tak nak makan apa-apa. Nasib baiklah daddy ada, kalau tak, entah sampai bila agaknya Dyra tak nak makan." Dia tergelak kecil.  Tapi bunyinya agak sumbang di telingaku.
            Aku sepi. Namun entah kenapa, pandangan mataku mula dikaburi dengan air. Memoriku sejak kecil seakan terpanggil tika ini. Bagai terlihat bebayang diriku sewaktu kecil yang sangat dimanjakan oleh Eidlan, Rei, daddy dan oji-san. Aku hanya sempat merasa kasih sayang nenek untuk seketika saja sebelum nenek pergi meninggalkan dunia. Namun, tiada siapa dapat menyangkal kasih mereka buatku. Casandra yang turut membesar bersamaku sendiri tak dimanja sebegitu.
            "Waktu I umur 15 tahun, daddy dan oji-san ceritakan semua tentang Dyra pada I. Dan waktu itu, oji-san dah letakkan harapan dia untuk I jadi ketua yakuza, mewarisi dia. Dan tugas pertama yang I perlu galas adalah jaga Dyra. Sembunyikan Dyra. Selamatkan Dyra. I, Eid, Noah, daddy, oji-san. Kami semua berusaha sebaik mungkin supaya tak ada siapa dapat kesan Dyra. Supaya Dyra selamat dari sebarang ancaman."
             Tepat jangkaanku, Noah juga tahu tentang semua yang berlaku padaku selama ni. Patut pun waktu aku hampir diculik dulu, Noah tiba-tiba munculkan diri dan selamatkan aku.
            "Sampailah satu hari, I tanya pada daddy, I tanya pada oji-san, I tanya pada Eid. Sampai bila kita akan sorokkan Dyra? Sampai bila kita nak protect Dyra dalam senyap? Sampai bila kita nak rahsiakan kebenaran dari pengetahuan Dyra? Daddy tak dapat jawab. Oji-san senyap. Cuma Eid saja yang dapat bagi I jawapan masa tu. Kata Eid, dia akan ceritakan semuanya pada Dyra bila dia yakin yang Dyra dah cukup matang untuk berdepan dengan hakikat sebenar."
            Rei mengait lagi jemariku. Cuba menarik perhatianku yang kini semakin tak mampu membendung airmata yang kian memenuhi empangan. Aku cuba bertahan untuk tak mengerdipkan kelopak mata. Aku tak mahu menangis. Di hadapan Rei.
            "Mungkin Dyra rasa Eid terpaksa cerita semua tu sebab Dyra provok dia. Tapi pada I, tak. Eid ada pilihan untuk terus menipu Dyra malam tu, tapi dia tak pilih untuk menipu. Dyra tahu kenapa?"
            Kaku.
            "Antara Eid dan I, Eid lebih dekat dengan Dyra. Eid lebih faham diri Dyra. I sayangkan Dyra, tapi sayang Eid pada Dyra lebih dari segalanya. Dia tahu Dyra akan upset dan down macam ni bila dia ceritakan semuanya pada Dyra tapi dia tahu Dyra ada sesuatu dalam diri yang akan buat Dyra bangkit untuk berdepan dengan semua ni. Dan sebab tu dia pilih untuk tak terus sembunyikan kebenaran dari Dyra."
            Ya, kasih Eidlan padaku tak mampu untuk aku kira. Lebih dari segalanya. Dia sanggup sediakan apa saja yang aku perlukan. Apa saja bebelan dan rungutanku, dia dengarkan saja. Usia remaja Eidlan lebih banyak dihabiskan bersamaku. Waktu Eidlan sambung studi dulu pun, dia pilih universiti berdekatan saja. Dia tak nak berjauhan dariku. Temannya hanyalah Rei hinggalah dia berkenalan dengan Noah ketika tahun kedua di universiti. Aku tahu, apa saja yang Eidlan buat sepanjang hidupnya hingga ke hari ini, hanyalah untukku.
            "Dyra, kalau Dyra nak marah I dan Noah, marahlah. I terima. Noah pun tak ambil peduli, I rasa. Tapi jangan buat Eid macam tu. Dia sayangkan Dyra. Dia sedih bila Dyra ignore dia macam ni." Pujuk Rei. Aku diam lagi.
            Aku sedar, sejak kejadian malam tu, aku terus meletakkan tembok antara Eidlan denganku. Aku tak mahu pandang muka dia, bercakap dengan dia apatah lagi. Aku bertindak menjauhi dirinya. Setiap pelawaannya untuk berbincang, aku tolak mentah-mentah. Aku tak peduli dengan wajah terkilannya setiap kali aku abaikan perhatian yang dia cuba berikan.
            Airmata yang kutahan sejak tadi, dah mengalir, mengikut lekuk pipi sebelum menitis jatuh di pehaku. Perlahan Rei senuh pipiku yang basah dengan jarinya. Sikit piun aku tak mahu mencari matanya. Aku tak mahu nampak lemah di hadapannya.
            "I ada meeting kejap lagi. Dyra ambillah berapa banyak masa yang Dyra perlukan untuk bersendiri. I harap Dyra tak kisah I tinggalkan orang-orang I kat sini. By the way, kalau Dyra perlukan apa-apa, panggil Kauto ya. Dia ada kat belakang Dyra dari Dyra duduk sini pagi tadi lagi. Dan I tak terkejut kalau Dyra tak perasan." ujarnya panjang lebar.
            Rei menepuk lembut jemariku yang pegangnya sejak tadi sebelum diletakkan diatas pehaku kembali. Dia cuba menjengah, mencari anak mataku. Aku mengelak. Menoleh ke kanan. Terdengar Rei tergelak perlahan. Kecewa bunyinya.
            "Kalau Dyra rasa dengan melindungi Dyra selama ni adalah satu kesalahan besar, Dyra bukan saja buat Eid terkilan, I pun akan rasa sama." Ujar Rei sebelum bangkit dari duduknya.
            "Kalau.." Aku cuba kuat untuk menuturkan sepotong ayat buat Rei. Rei berdiri di hadapanku. Aku menarik nafas dalam, aku balas renungan matanya yang sejak tadi tak lelah menatapku.
            "Kalau betul Rei sayangkan Dyra, tolong Dyra.. Tolong Dyra dapatkan gambar mama dan papa Dyra." Aku tak peduli dengan airmata yang terus mengalir deras. Rei membalas renunganku dengan satu renungan sayu. Matanya memerah.
            "Dyra.. Dyra nak tahu muka Dyra ikut mama atau papa Dyra. Dyra.. Dyra nak tahu, antara Dyra dengan mama, siapa lagi cantik. Dyra.. Dyra rindu mama. Rindu papa.." Dan aku teresak buat kesekian kalinya. Pantas aku tutup wajahku dengan kedua tapak tangan. Aku tak mahu Rei lihat tangisanku. Tetapi tangisanku makin menjadi-jadi bila Rei menyentuh bahu kiriku. Perlahan, Rei menarik tanganku. Dia lap lembut pipiku yang basah. Aku cuba menahan diri dari teresak kuat. Rei tersenyum.
            "Untuk Dyra, I akan buat apa saja. I akan cuba cari gambar parents Dyra tapi dengan syarat, ni hanya antara kita berdua aje. Jangan cerita pada sesiapa termasuk daddy atau Eid. Boleh?" Aku angguk saja. Rei tekap kedua tapak tangannya yang bersarung tangan pada kedua belah pipiku. Kami bertatapan. Wajah bengisnya langsung tak kelihatan setiap kali bersamaku.
            "Dan satu lagi, I nak Dyra janji yang Dyra takkan sedih-sedih lagi. Tak nak menangis lagi. I nak Dyra kuat. I nak Dyra berdepan dengan masa depan Dyra dengan berani. Boleh?" Dia menanti jawapanku bila aku sekadar menyepikan diri.
            "Untuk arwah  mama dan papa Dyra, Dyra kena kuat. Kan?"
            Aku sepi, namun kepalaku ligat berfikir. Menimbang baik buruk dan apa yang sepatutnya aku perlu lakukan untuk berdepan dengan masa depanku. Sampai bila aku perlu menyembunyikan diri seperti ini? Sampai bila aku harus jadi buruan musuh di luar sana? Sampai bila aku perlu penasaran tentang asbab arwah mama dan papaku dibunuh?
            Kematian arwah mama dan papa perlukan keadilan. Dan kalau bukan aku yang perlu lakukan sesuatu, siapa lagi? Dan untuk lakukan semua tu, aku sendiri yang perlu kuat. Demi arwah mama dan papa, aku bakal korbankan dunia remajaku dan menggalas beban besar di pundakku.
            "Dyra cuba." tuturku perlahan. Masih ragu-ragu.
            Rei tersenyum, lebar. Dia menggosok kepalaku. Aku biarkan rambutku yang sedikit berselerak.
            "Macam tulah kesayangan I. Okey, I kena pergi dulu. Jumpa Dyra kat rumah ya. Jangan duduk sini lama sangat." Pesan Rei. Sempat dia mencuit hujung hidungku sebelum melangkah pergi, diiikuti oleh Kazuya.  Aku menarik nafas dalam, berpeluk tubuh. Mata aku fokus ke hadapan, lagi. Merenung kosong.

PENAT duduk berjam-jam di Odori Park, aku mengatur langkah tanpa hala tuju. ENtah ke mana kaki membawaku, aku biarkan saja. Selagi tak penat, selagi masih mampu berjalan, aku terus berjalan. Sedikit pun aku tak beri perhatian pada keadaan sekelilingku. Renunganku kosong namun di dalam kepalaku, macam-macam perkara yang bermain tapi tiada satu pun yang aku fokuskan. Bercelaru.
            Entah berapa kali aku terlanggar bahu orang, aku sendiri tak sedar. Dan entah berapa kali aku hampir tersungkur bila tubuh dirempuh dari belakang. Beberapa kali juga aku dihon bila melintas tanpa memandang kiri kanan. Ah, aku tak peduli semua tu. Kalau dah ajal aku, di mana pun aku boleh mati. Dan seandainya saat ini musuh datang menyerangku, aku tak rasa nak melawan. Mungkin.. Mungkin aku akan serah diri dengan rela.
            Dyra, baru tadi kau janji dengan Rei nak jadi kuat. Tapi, tak sampai dua jam pun lagi kau berjanji, sekarang kau dah down semula? Selama bertahun-tahun, mereka bermati-matian menyelamatkan kau, sekarang dengan mudah kau nak menyerah diri? Jadi untuk apa usaha oji-san, daddy, Rei dan Eidlan lindungi kau selama ni? Dyra, nampaknya mereka lebih sayangkan nyawa kau berbanding diri kau sendiri.
            Aku tergelak. Pahit. Perit. Pedih. Sejujurnya, aku buntu. Aku tak tahu apa yang perlu aku lakukan. Rei dan daddy nak aku jadi kuat? Kuat yang macam mana? Eidlan nak aku berubah? Berubah jadi apa? Semua tu bukan perkara mudah. Cakap hari ni, esok dah jadi. Yang mereka mahukan itu, sesuatu yang tiada dalam diri aku. Dan untuk mencari kekuatan tu, untuk melakukan perubahan tu, ambil masa. Mungkin bertahun.
            Bertahun? Ya, bertahun. Apa yang ada dalam diriku hari ni, adalah diri aku. Aku yang kalut, aku yang bersahaja, aku yang cuai, aku yang manja, aku yang sentiasa bergantung pada orang sekeliling, aku yang lemah, aku hanya tahu bersuka ria, aku yang buat apa-apa tanpa mahu berfikir. Dan semua yang tak sempurna ada dalam diri aku sejak kecil lagi.
            Macam ni ke nak berdepan dengan musuh?
            Aku duduk di bahu jalan. Tak peduli dengan mata yang memandang. Aku tunduk, merenung jalan bertar yang diselaputi salji. Kenderaan yang lalu lalang di hadapanku, sedikit pun tak mengganggu duniaku. Rambut panjang yang entah macam mana rupa, aku tak hiraukan. Jangan kata ikat, sikat pun asal boleh saja. Aku dah tak pedulikan dengan penjagaan diri.  Sejak beberapa hari yang lalu.
            Lemah sangat kau, Dyra. Kau lemah sangat. Kau lemah dengan perasaan kau. Kau hilang dalam kesedihan kau. Kau larut dengan emosi kau. Kau kalah dengan amarah kau. Kau hilang pertimbangan dengan dugaan yang datang. Kau lemah bila diuji. Dan layakkah kau untuk menuntut keadilan atas kematian arwah mama dan papa kau? Layakkah kau, Dyra?
            Aku lipat kaki yang sedikit melunjur sejak tadi. Lutut aku rapatkan ke dada. Dagu aku sangkut pada lutut. Mata mula bergenang. Lemah. Longlai. Ya, aku lemah. Aku bukan sesiapa yang punya kekuatan untuk berdepan dengan masa depanku. Aku hanyalah budak manja yang hanya tahu bergantung harap pada insan-insan disekelilingku. Jadi, kenapa beri aku beban sebesar ni? Kenapa tak bagi pada orang lain? Kenapa?
            Aku tersentak bila tiba-tiba terasa tangan kiriku dipegang dan seketika ditarik. Aku terngadah. Fikirkan musuh yang datang cuba untuk membunuhku, rupanya si gay. Aku tarik semula tanganku, tak mahu disentuh. Noah tak mahu lepaskan sebaliknya dia terus menarikku hingga aku terpaksa bangun.
            "Cukup-cukuplah dengan layan emosi kau tu. Aku dah tak boleh tahan tengok muka sebek kau ni, tahu tak?" suara si hati beku tu mula melancarkan serangan. Aku diam saja, terus menunduk. Tak mahu layan.
            "Oh my God, kau betul-betul dah rosakkan pemandangan dalam dunia ni dengan tayang muka tak siap kau tu. Oh my.. Sakitnya mata aku." Rengus Noah tanpa memepedulikan keadaanku. Dasar gay tak berhati. Tak berperasaan.  Bila aku terus sepi, tak melayan provokasinya, dia terus menarikku ke arah keretanya. Pintu sebelah penumpang di buka kasar kemudian tubuhku ditolak. Aku terduduk. Terus pintu ditutup. Seketika, Noah turut masuk dibahagian pemandu.
            Dan aku baru terfikir, sejak bila kereta Noah terparkir di tepi jalan ni? Betul-betul di tempatku berteleku tadi. Lama dah ke dia di situ? Dia ikut aku ke? Hmm.. Tak mungkin. Bukankah Rei dah hantar Kauto untuk mengawasiku? Aku pandang Noah di sebelah kiri, dia sedang bertelefon.
            "Eid. Ya. Aku dengan dialah ni. Tadi Rei dah call aku. Hmm.. Ya.. Ya.. Aku tahulah. Kau settlekan dulu bahagian production tu. Tadi aku nak check mesin tu, Rei call. Aku terus keluar. Kejap lagi aku singgah kilang. Hmm.. Fine. Sayang konon. Simpanlah sayang kau tu."
            Aku tercebik dalam tak sengaja. Eidlan dengan Noah bercakap siap bersayang-sayang. Tolonglah. Geli kot. Bila agaknya Eidlan tu nak cari kekasih yang berjantina perempuan agaknya.
            Mati saja talian, Noah terus campak telefonnya di atas dashboard. Dia beri lampu isyarat kanan, pasti tiada kereta baru dia mulakan pemanduan.
            "Kalau tak menyusahkan orang, tak boleh ke? Kau ingat aku tak ada kerja lain ke selain nak melayan kerenah kau?" Apa tu? Rungutan ke?
            "Berhentikan kereta ni." Arahku, dan ianya bukan gurauan.
            "Tak sempat. Aku nak cepat. Tapi kalau kau nak turun juga, kau lompat ikut tingkap." Noah tekan butang suis power window, tingkap sebelahku dibuka.
            "Pergilah." Arahnya. Tiada nada senda, tiada juga gaya bergurau. Dia mencabar. Dia maksudkan apa yang dia katakan. Aku menjengah kepala, melihat keluar melalui tingkap. Dengan kelajuan yang Noah pandu, kenderaan di luar yang bertali arus, aku jadi kecut perut. Aku telan liur. Kembali bersandar pada kerusi.
            Aku toleh Noah. Dari sisi, aku nampak dia menarik senyum sinis sebelum butang auto ditekan lagi, dan tingkap naik semula.
            "Kalau dah tahu penakut, jangan buat-buat berani." Tekan Noah. Bersahaja.
            "Yang awak nak marah-marah kenapa? Ada Dyra suruh awak datang ambil Dyra? Ada? Tak ada, kan? Awak yang menyusahkan diri sendiri, kenapa nak kata Dyra pula yang menyusahkan awak?" soalku, berani.
Noah hentak stereng keretanya. Ternaik bahuku dek kerana terkejut. Kenapa Noah marah-marah macam ni? Hilang dah memori Noah yang romantik semalam. Diganti dengan Noah yang sedang mengamuk mengalahkan Incredible Hulk. Nasib tak bertukar hijau saja.
            "Sebab kau suka buat orang risau..! Rei risau. Eid risau. Daddy kau risau. Oji-san risau. Kau keluar dari pagi, merayap entah ke mana-mana. Berjalan tak ada hala tuju. Duduk kat tepi jalan, menangis. Rambut serabai. Diri tak terurus. Telefon kau, kan aku dah pulangkan. Apasal kau tak bawa? Ni, dompet pun tak bawa. Eh, budak. Kau letak kat mana otak kau, ha?  Kau ingat dalam dunia ni, kau seorang aje ke yang ada masalah? Apa yang kau cuba tunjukkan bila buat perangai macam ni, ha?" Si 'dingin' yang selama ni jarang menunjukkan emosinya, hari ni berubah serta-merta. Kerana apa? Kerana aku dah menyusahkan dia. Sedangkan aku tak minta pun perhatian dari dia.
            "Susah sangat ke kau nak terima hakikat yang kau sedang diuji? Kau sedang diduga? Just face the facts and fight for your future. That's it..! Kau tak perlu pun nak meratap mendayu-dayu sampai berhari-hari macam  ni. Kau tak perlu nak seksa diri kau sendiri. Itu pun susah ke?!" Dengan kasar Noah memberikan 'nasihat'nya. Aku tekup telingaku dengan tangan. Aku tak mahu dengar.
            "Diam! Diam!"
            "Damn it, Dyra..! Tolong berhenti buat aku sakit hati dengan perangai tak matang kau ni, boleh tak?!" Noah membentak tiba-tiba. Terkejut. Buat julung kalinya, si ais dari kutub utara tu mampu membentak. Aku pejam mata rapat-rapat namun aku dapat rasa airmataku kembali mengalir.
            "Stop crying, will you?!" tengking Noah lagi.
            Peliknya, lagi dipaksa berhenti menangis, semakin kuat pula esakkanku. Bukan kerana sedih ditengking sebegitu oleh Noah, tapi aku marah pada diriku sendiri kerana aku tak mampu mengawal emosi. Marah pada diri sendiri kerana terlalu lemah dihadapan Noah. Marah pada diri sendiri kerana tak mampu menepis setiap tengkingan Noah tadi. Dan aku menangis, lagi, lagi dan lagi.



2 comments:

  1. Arrrrr Miz.. mana Bab yang lain... ??
    Hehehe I like Noah so cool...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi dear.. Noah dah pun dibukukan tahun lepas dear.. Bolehlah dapatkan dikedai buku.. Tajuknya Polaris.

      Delete

Featured Post

Friendship Goals - Bab 5

Popular Post